یادی از دکتر عباس شفیعی، پدر داروسازی نوین ایران | نوشداروی ماندگار توقف قطار‌ها در ایستگاه نیشابور از سر گرفته شد | ماجرای تصمیم عجیب شرکت راه‌آهن که لغو شد گلایه شهروندان برخی از محلات مشهد از بروز بیماری سالک و پاسخ علوم پزشکی | سالک را جدی بگیرید! تأمین برعکس آب مشهد | فقط ۳۰ درصد از آب شهر از طریق سدها تامین می‌شود بازگشت همه دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها بازگشایی موزه استاد فرشچیان در کاخ سعدآباد رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: هدف از رسیدگی به پرونده‌های قضایی احقاق حق و اجرای عدالت است آیا مدارس زودتر از موعد شروع می‌شوند؟ | تاریخ دقیق بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۴ اعلام شد ۸ درصد از سرمایه دامی کشور در دست خراسان رضوی ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازی + جزئیات رئیس پلیس بین‌الملل فراجا: قاتل فراری به کشور مسترد شد (۵ شهریور ۱۴۰۴) کارنامه نتایج اولیه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد + آدرس سایت آموزش در مدارس متناسب با نقش‌های جدید معلمان بازطراحی می‌شود شناسایی ۳۵ مدرسه متخلف در مشهد | سرانه آموزشی دانش‌آموزان دولتی، ۲۵۰۰ تومان در سال است اجرای برنامه شیر رایگان در مدارس از ابتدای مهرماه | انجام غربالگری کوتاه‌قدی دانش‌آموزان در سه استان ۳ تصفیه‌ خانه جدید با فناوری‌های روز در حال احداث در مشهد دستگیری سارقی که به طلای کودکان زائران امام زاده صالح هم رحم نکرد روش‌های انتقال ویروس HPV | تزریق واکسن به معنی مصونیت کامل نیست دستگیری کلاهبردار شیطان‌صفت در تهران؛ سرقت از ۵۰ فروشگاه با طرح دوستی! آیا حذف نان و برنج باعث لاغری پایدار می شود؟ درمورد ۱۱۰ پرونده مرتبط با جنگ ۱۲ روزه تصمیم نهایی گرفته شده است اهدای عضو بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ شهریور ۱۴۰۴) رئیس قوه قضائیه: بازرسی منزل نباید حرمت متهم و خانواده‌اش را بشکند قیمت واکسن‌های آنفلوانزا در مشهد چقدر است؟ + واکسن‌های توزیع‌شده پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۴۰۴) | آغاز روند کاهش دما تلف شدن یک توله خرس در منطقه عمارت آمل (۵ شهریور ۱۴۰۴) بیش از ۷۰ درصد راه‌های فرعی و روستایی فریمان فاقد آسفالت است ۲ کشته و ۱۶ مصدوم در واژگونی اتوبوس در محور اهواز - شوش (۵ شهریور ۱۴۰۴) طرح‌های آموزش و پرورش برای کاهش فاصله بین مدارس عادی و استعدادهای درخشان
سرخط خبرها

علم در خدمت صلح و توسعه

  • کد خبر: ۳۰۰۲۲۲
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
علم در خدمت صلح و توسعه
بنای جهان و بنیاد زندگی در آن، بر پایه تلاش و پویایی نهاده شده است. از حرکت ذرات ناپیدای ماده گرفته تا گردش کهکشان‌ها، همه و همه، لحظه‌ای از سیر کمالی خود باز‌نمی‌ایستند.

بنای جهان و بنیاد زندگی در آن، بر پایه تلاش و پویایی نهاده شده است. از حرکت ذرات ناپیدای ماده گرفته تا گردش کهکشان‌ها، همه و همه، لحظه‌ای از سیر کمالی خود باز‌نمی‌ایستند. افراد و جوامع بشری که با‌وجود ناچیز و اندک‌مایه‌ای از هستی، گام به عرصه روزگار می‌گذارند نیز بر اساس این اصل جاودانه، با رشد و پویشِ رو‌به‌کمال خود، به اهداف کمالی مادی و معنوی می‌رسند. خرد و دانش نیز از این اصلِ استوار و ماندگار به دور نبوده و نیست و از‌این‌رو، دانش نیز پا‌به‌پای حیات بشری، راه تکامل را پیموده و البته در فروغ یاری و الهام الهی، همواره در راه کمال گام برداشته و می‌دارد.

اگر انسان، با انگیزه کنجکاوی و تازه‌طلبی به‌دنبال دانش نمی‌بود، هرگز دانش و معرفت بشری به راه کمال نمی‌افتاد! رمز انسانی‌بودن فرد و جامعه در همین پویایی تکاملی ارادی است و البته جوامع به همان درجه به توسعه و کمال خود می‌رسند که پای پویش به پیش نهاده باشند. جلوه‌گاه پویش‌های علمی در عرصه‌های مادی و معنوی، همین دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و این مراکز جایی هستند که روح‌های جست‌وجوگر، اسرار و قوانین طبیعت را به امید دستیابی به کمال بیشتر و بالاتر و عبور از محدودیت‌های بشری، هرچند آهسته، پی می‌گیرند. 

بر همین مقیاس، افت و زبونی هر جامعه علمی، معلول خمود و رکود روح تحقیق، نوآفرینی و نوپردازی آن است و در یک جمله، موجودیت هر جامعه علمی به درجه پویایی آن به‌صورت نقد و تحلیل و شک و تردید در مطالب گذشتگان، جست‌وجوی راه‌ها و منزلگاه‌های بهتر و ایجاد ارتباط نزدیک‌تر میان دانش و جامعه است. 

علم نافع به‌دنبال برطرف‌کردن محدودیت‌های بشری، درک عالَم، تحقق‌بخشیدن به همه چیز‌های ممکن و به‌ارمغان‌آوردن منافع برای بشریت است و به‌خوبی می‌توان مفاهیم آورده‌شده را به‌معنای تحقق توسعه قلمداد کرد، هرچند توسعه جوامع بشری را نهایتی نیست! نسبت علم و توسعه به‌مثابه نسبت اسب و درشکه بوده و چرخ توسعه جوامع با قوای محرکه علم به گردش درمی‌آید. معجزه‌های تکنولوژیک، محصول اتحاد اثرگذار توسعه و علم است.

کلید توسعه در عصر جدید، ترکیب مؤثر سه عامل: ۱. «علم و فناوری»؛ ۲. «مواد خام و اولیه»؛ ۳. «سرمایه» است که از‌این‌میان شاید عامل نخست (علم و فناوری) مهم‌ترین باشد؛ چراکه ایجاد و پذیرش فنون علمی جدید می‌تواند کمبود مواد خام و اولیه را جبران کند و تقاضا برای سرمایه را نیز کاهش دهد. علاوه‌بر‌این، علم و توسعه، یکدیگر را تقویت می‌کنند و به شیوه‌ای دایره‌وار به یکدیگر مشروعیت می‌بخشند. علم به‌این‌خاطر که توسعه را ممکن می‌سازد، دستیابی به ثروت و رفاه بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.

برای توسعه کشور نیز علم باید ضرورتا نقش ویژه‌ای بازی کند و در این نگاه، توجه ویژه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، مهم‌ترین عامل است. افزون‌بر‌این، علم می‌تواند صلح و توسعه پایدار را برای بشریت به ارمغان بیاورد. علم با فراهم‌کردن بستر‌هایی برای همکاری و تبادل دانش، نقشی اساسی در کاهش تنش‌ها و تقویت روابط بین‌المللی دارد. 

پروژه‌های علمی جهانی همچون تحقیقات در زمینه تغییرات اقلیمی، همکاری‌های مربوط به بهداشت جهانی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و توسعه فناوری‌های سبز موجب شده است که دانشمندان از ملیت‌های مختلف در کنار یکدیگر کار کنند. این‌گونه فعالیت‌ها افزون بر پیشبرد علم، با کاهش رقابت‌ها و ایجاد همکاری‌های مشترک به تقویت ارتباطات بین‌المللی و همبستگی ملت‌ها نیز کمک می‌کند. 

تجربه نشان داده است که علم می‌تواند حتی مرز‌های سیاسی و فرهنگی کشور‌ها را در هم بشکند. در سال‌های اخیر، دیپلماسی علمی اهمیت زیادی پیدا کرده و برنامه‌های تبادل علمی بین کشور‌ها مانند بورسیه‌های تحصیلی، فرصت‌های مطالعاتی و سایر همکاری‌های دانشگاهی، فضایی برای شناخت و درک متقابل ایجاد کرده و نگرش‌های مثبتی را بین اهالی علم به وجود آورده است. 

این‌گونه تعاملات علمی به شکل‌گیری ارتباطات مستحکم‌تر و رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کنند و باعث بهبود روابط بین‌المللی و نیز ایجاد بستر‌هایی برای رشد و بهره‌مندی آحاد جامعه از مزایای توسعه و صلح پایدار می‌شوند. خلاصه اینکه، گسترش صلح و ثبات در عرصه داخلی و بین‌الملل و نیز توسعه روزافزون فردی و اجتماعی مرهون توجه ویژه به جایگاه علم نافع و پیشرفت فناوری‌های مفید در جوامع بشری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->