پوستر بیست‌ونهمین هفته فیلم و عکس مشهد منتشر شد برنامه صداوسیما برای دلجویی از هموطنان اهل سنت بهرام افشاری و سروش طاهری در تور آمریکای شمالی با «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت؟» فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + زمان پخش مدیر پخش شبکه یک صداوسیما عزل شد| اعلام جرم علیه ۸ نفر چهره ماندگار | درباره جلال‌الدین معیریان، بنیان‌گذار چهره‌پردازی کلاسیک ایران سایه مات خندوانه | نگاهی به برنامه ۱۰۰۱ و انتظارات برآورده نشده آن گفت‌وگو با استادان دانشگاه‌های مشهد به‌مناسبت روز ملی معماری پرورده آفتاب ایران | مختصری در احوال و آثار شیخ بهایی روایتی سینمایی از یک قهرمان | گفتگو با عوامل فیلم سینمایی صیاد انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس آغاز اکران انیمیشن رویاشهر در سینما آیا نویسندگان پرفروش آینده دنیا باید ستاره فضای مجازی باشند؟ جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا برای فرانسیس فورد کوپولا فیلم کوتاه داستانی «جای خالی» در جشنواره ایتالیایی برنامه‌های رادیو به مناسبت سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) + زمان پخش اکران سیار انیمیشن «رؤیاشهر» در شهر‌های فاقد سینما درگذشت پاپ تماشاگران «مجمع کاردینال‌ها» را چند برابر کرد
سرخط خبرها

فلسفه تمدن‌ساز است

  • کد خبر: ۳۰۱۰۳۰
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
فلسفه تمدن‌ساز است
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بونصر فارابی به‌عنوان معلم ثانی، توانسته بین دیانت و فلسفه ارتباط ایجاد کند؛ چراکه می‌دانسته فلسفه تمدن‌ساز است.
فاطمه غلامی
خبرنگار فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا جلالی با بیان اینکه بین دیانت و فلسفه ارتباط وجود دارد، اظهار کرد: اهمیت تمدن‌سازی برای فارابی روشن بوده و می‌دانسته که تمدن چیست، گرچه وی واژه تمدن را به کار نبرده است. این واژه برای نخستین بار، به‌طورکلی در جهان اسلام و تمدن اسلامی و حتی تمدن انسانی توسط خواجه نصیرالدین طوسی ابداع شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق سخنان امام رضا (ع)، عدل و احسان، موجب استمرار نعمت در جامعه می‌شود، افزود: در تمدن‌سازی آنچه بالاتر از عدالت در جامعه می‌تواند اثرگذار باشد، مهرورزی است. به عبارتی، مهرورزی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر تمدن‌سازی است. مهرورزی با اندیشه‌های کهن ایرانی نیز در هم آمیخته شده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر نام برخی فیلسوفان دنیا در دوره‌های مختلف تاریخی و اعتقادات آنان و تغییراتی که فارابی در این فلسفه ایجاد کرده است، گفت: جریان تشیع ازجمله جریان‌هایی بوده که از فلسفه‌ای که با تفکر اسلامی تطبیق داده شده، استقبال کرده است.

این عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: علم الهی بر تمام علوم اشراف دارد؛ پس در حقیقت، تمام علوم موضوعات خود را از علم الهی اخذ می‌کنند و به‌این‌ترتیب، وحدت علوم شکل می‌گیرد. دراین‌میان، اگر فلسفه قدرت نظارت داشته باشد، می‌تواند یک جامعه آرمانی بسازد.

جلالی با تأکید بر اهمیت فلسفه، ادامه داد: بخش اعظم از فلسفه فارابی نیز به علم سعادت و چگونگی دستیابی به سعادت اختصاص دارد. براین‌اساس، بالاترین سعادت، رسیدن به علمی است که حقیقت پدیده‌ها را به شما نشان دهد.

وی افزود: به عبارتی، اگر با حقیقت پنهان پدیده‌ها ارتباط برقرار کردید، تکثیر می‌شوید و در جهان تنها نمی‌مانید و دنیا را به‌عنوان جهان مأنوس خود در نظر می‌گیرید. تفکر فارابی به ما بسیار نزدیک است. این فیلسوف هم تمدن کهن ایرانی را فهمیده و هم تمدن اسلامی را از نزدیک ادراک کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->