تنوع و خلاقیت در تولید انیمیشن‌های آموزشی برای کودکان در مرکز انیمیشن سوره نقاشی دزدیده شده «اگون شیله» در حراجی کریستیز لندن فروخته می‌شود مرگ کیم سه‌رون، زنگ خطری برای فشار بی‌رحمانه بر سلبریتی‌های کره‌ای است ششمین پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان مشهد| فیلم کوتاه نباید سکوی پرش برای ساخت فیلم بلند باشد برندگان بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شدند رسانه‌ها نقش کلیدی در حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی دارند موفقیت جهانی فیلم کوتاه «تنها کنار هم» | راهیابی به جشنواره‌های لهستان و ترکیه درخشش سینمای ایران در مالزی| جشنواره فیلم‌های ایرانی ۲۰۲۵ برگزار شد رسانه‌ها؛ پل ارتباطی میان صنعت و مردم رسانه‌ها دیده‌بان توسعه و افشاگر فساد هستند رسانه‌ها نباید در حوزه اقتصاد خط قرمز داشته باشند نگرانی هواداران از آینده «جیمز باند» پس از تصاحب آمازون پژمان بازغی تهیه‌کننده سریال می‌شود آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۴ اسفند ۱۴۰۳) جشنواره بین‌المللی سیمرغ بازتاب هویت ایرانی با دیدگاه حماسی است آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۴ اسفند ۱۴۰۳) تأکید جشنواره بین‌المللی سیمرغ بر اهمیت جایگاه حماسی فردوسی جزئیات رفع مشکل هم‌پوشانی بیمه اصحاب فرهنگ و هنر اجرای نوروزی علی رهبری در روسیه
سرخط خبرها

فلسفه تمدن‌ساز است

  • کد خبر: ۳۰۱۰۳۰
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
فلسفه تمدن‌ساز است
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بونصر فارابی به‌عنوان معلم ثانی، توانسته بین دیانت و فلسفه ارتباط ایجاد کند؛ چراکه می‌دانسته فلسفه تمدن‌ساز است.
فاطمه غلامی
خبرنگار فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا جلالی با بیان اینکه بین دیانت و فلسفه ارتباط وجود دارد، اظهار کرد: اهمیت تمدن‌سازی برای فارابی روشن بوده و می‌دانسته که تمدن چیست، گرچه وی واژه تمدن را به کار نبرده است. این واژه برای نخستین بار، به‌طورکلی در جهان اسلام و تمدن اسلامی و حتی تمدن انسانی توسط خواجه نصیرالدین طوسی ابداع شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق سخنان امام رضا (ع)، عدل و احسان، موجب استمرار نعمت در جامعه می‌شود، افزود: در تمدن‌سازی آنچه بالاتر از عدالت در جامعه می‌تواند اثرگذار باشد، مهرورزی است. به عبارتی، مهرورزی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر تمدن‌سازی است. مهرورزی با اندیشه‌های کهن ایرانی نیز در هم آمیخته شده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر نام برخی فیلسوفان دنیا در دوره‌های مختلف تاریخی و اعتقادات آنان و تغییراتی که فارابی در این فلسفه ایجاد کرده است، گفت: جریان تشیع ازجمله جریان‌هایی بوده که از فلسفه‌ای که با تفکر اسلامی تطبیق داده شده، استقبال کرده است.

این عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: علم الهی بر تمام علوم اشراف دارد؛ پس در حقیقت، تمام علوم موضوعات خود را از علم الهی اخذ می‌کنند و به‌این‌ترتیب، وحدت علوم شکل می‌گیرد. دراین‌میان، اگر فلسفه قدرت نظارت داشته باشد، می‌تواند یک جامعه آرمانی بسازد.

جلالی با تأکید بر اهمیت فلسفه، ادامه داد: بخش اعظم از فلسفه فارابی نیز به علم سعادت و چگونگی دستیابی به سعادت اختصاص دارد. براین‌اساس، بالاترین سعادت، رسیدن به علمی است که حقیقت پدیده‌ها را به شما نشان دهد.

وی افزود: به عبارتی، اگر با حقیقت پنهان پدیده‌ها ارتباط برقرار کردید، تکثیر می‌شوید و در جهان تنها نمی‌مانید و دنیا را به‌عنوان جهان مأنوس خود در نظر می‌گیرید. تفکر فارابی به ما بسیار نزدیک است. این فیلسوف هم تمدن کهن ایرانی را فهمیده و هم تمدن اسلامی را از نزدیک ادراک کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->