به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا جلالی با بیان اینکه بین دیانت و فلسفه ارتباط وجود دارد، اظهار کرد: اهمیت تمدنسازی برای فارابی روشن بوده و میدانسته که تمدن چیست، گرچه وی واژه تمدن را به کار نبرده است. این واژه برای نخستین بار، بهطورکلی در جهان اسلام و تمدن اسلامی و حتی تمدن انسانی توسط خواجه نصیرالدین طوسی ابداع شده است.
وی با اشاره به اینکه طبق سخنان امام رضا (ع)، عدل و احسان، موجب استمرار نعمت در جامعه میشود، افزود: در تمدنسازی آنچه بالاتر از عدالت در جامعه میتواند اثرگذار باشد، مهرورزی است. به عبارتی، مهرورزی مهمترین عامل تأثیرگذار بر تمدنسازی است. مهرورزی با اندیشههای کهن ایرانی نیز در هم آمیخته شده است.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر نام برخی فیلسوفان دنیا در دورههای مختلف تاریخی و اعتقادات آنان و تغییراتی که فارابی در این فلسفه ایجاد کرده است، گفت: جریان تشیع ازجمله جریانهایی بوده که از فلسفهای که با تفکر اسلامی تطبیق داده شده، استقبال کرده است.
این عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: علم الهی بر تمام علوم اشراف دارد؛ پس در حقیقت، تمام علوم موضوعات خود را از علم الهی اخذ میکنند و بهاینترتیب، وحدت علوم شکل میگیرد. دراینمیان، اگر فلسفه قدرت نظارت داشته باشد، میتواند یک جامعه آرمانی بسازد.
جلالی با تأکید بر اهمیت فلسفه، ادامه داد: بخش اعظم از فلسفه فارابی نیز به علم سعادت و چگونگی دستیابی به سعادت اختصاص دارد. برایناساس، بالاترین سعادت، رسیدن به علمی است که حقیقت پدیدهها را به شما نشان دهد.
وی افزود: به عبارتی، اگر با حقیقت پنهان پدیدهها ارتباط برقرار کردید، تکثیر میشوید و در جهان تنها نمیمانید و دنیا را بهعنوان جهان مأنوس خود در نظر میگیرید. تفکر فارابی به ما بسیار نزدیک است. این فیلسوف هم تمدن کهن ایرانی را فهمیده و هم تمدن اسلامی را از نزدیک ادراک کرده است.