نرخ عمده فروشی قیمت میوه در مشهد چقدر است؟ (۱۴ آذر ۱۴۰۳) اجرای طرح جهش تولید در پنج هزارهکتار از دیم‌زار‌های شهرستان مشهد ثبت نام محصولات سایپا بدون قرعه کشی ویژه آذر ۱۴۰۳ + لینک ثبت نام رشد قیمت نفت و طلا در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه (۱۴ آذر ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳) | صعود به دنبال ارز؟ پیش بینی قیمت ارز و دلار (چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳) | تحرک در کانال هفتاد پیش بینی بورس (چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳) | رشد پر شتاب ادامه دارد؟ مالیات درآمد‌های بالاتر از ۲۴ میلیون تومان در ماه چقدر است؟ + جزئیات ۴ اشتباه اقتصادی پزشکیان در گفت‌وگوی زنده با مردم ویدئو | سخنگو کمیسیون تلفیق: بنزین سال ۱۴۰۴ گران نمی‌شود وزیر اقتصاد: مردم! ما نمی‌خواهیم چیزی را گران کنیم بورس در یک‌قدمی ابرکانال ۲.۵ میلیون واحد | ارزش معاملات خرد حدود ۱۳ همت ثبت شد (۱۳ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ آذر ۱۴۰۳) | کاهش ۲ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت‌ها بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ آذر ۱۴۰۳) | اطلس سایپا ۵۸۷ میلیون تومان هشدار اتحادیه طلای مشهد درخصوص فروش سکه‌های غیربانکی دلار وارد کانال ۷۱ هزار تومان شد | قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۱۳ آذر ۱۴۰۳) تصمیم جدید برای بنزین قطعی شد| مرور ۴ سناریو پیش روی دولت یارانه هیچ دهکی حذف نمی‌شود عرضه غیرقانونی آیفون ۱۶ مسافری در فروشگاه‌های آنلاین وضعیت قرمز زنان در بازار کار ۳ استان هر ورق سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟ (۱۳ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۳ آذر ۱۴۰۳) | آناناس، کیوی و موز گرانترین میوه‌ها ویدئو | دارو ۱۰ تا ۱۵ برابر گران می‌شود! دیپلماسی اقتصادی، کلید بهره‌برداری از ظرفیت‌های اکو معاملات سکه مرکز مبادله دو طرفه می‌شود | فردا (۱۴ آذر) اولین عرضه سکه تمام ضرب ۱۴۰۳ انجام می‌شود پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳) | بازار صعودی می‌ماند؟ پیش بینی قیمت دلار (سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳) | بازهم نوسان خنثی؟ پیش بینی بورس (سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳)| روزهای سبز در پاییز ادامه دارد؟ تک فرزندی ۴ میلیون ایرانی| آسیب‌های تک فرزندی برای خانواده و جامعه چیست؟
سرخط خبرها

ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۰۳۰۶۶
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی اکو برای توسعه ترانزیت خراسان رضوی
خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «تیم مارشال» نویسنده کتاب «در اسارت جغرافیا» آسیای مرکزی را منطقه‌ای می‌داند که به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد در خشکی محصور شده است و در بن بست استراتژیک قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که خراسان رضوی به دلیل همسایگی با کشور‌های آسیای مرکزی، می‌تواند به پل ارتباطی این کشور‌ها به آب‌های آزاد تبدیل شود.

خراسان رضوی دارای سه گذرگاه مرزی فعال شامل دوغارون با افغانستان و لطف آباد و سرخس با ترکمنستان است که هر سه سهم مهمی از این تجارت را برعهده دارند. همچنین بر اساس اعلام مسئولان راه آهن خراسان، بیش از ۷۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از گذرگاه ریلی سرخس می‌گذرد و همین نشان می‌دهد که ایستگاه راه آهن سرخس، معبر مهم ترانزیت ریلی ایران است. همچنین خراسان رضوی به دلیل موقعیت جغرافیایی نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقه‌ای و همکاری‌های سازمان اکو دارد. 

این استان به عنوان یکی از محور‌های اتصال ایران با کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان می‌تواند در تسهیل ترانزیت و تجارت بین المللی نقشی کلیدی ایفا کند. خراسان رضوی در مسیر کریدور‌های مهم ترانزیتی، از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب قرار دارد. این موقعیت، امکان ارتباط با کشور‌های آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان) و افغانستان را فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های ترانزیت خراسان رضوی

کریدور شرق-غرب یا جاده ابریشم یکی از کریدور‌هایی است که از خراسان رضوی می‌گذرد. مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب از مرز‌های شمال شرقی ایران شامل: دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون، به مرز‌های خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق، خسروی و برعکس است. این مسیر افزایش ترانزیت از چین به ترکیه و کشور‌های اروپایی و همچنین درجهت معکوس را هدف گذاری کرده است.

گذرگاه ریلی چابهار-سرخس با اتصال به سواحل مکران با هدف توسعه استان‌های شرقی، ایجاد شاخه جدید در کریدور شمال- جنوب در دست احداث است. ایران با تکمیل خط آهن چابهار-سرخس می‌تواند نقشی پررنگ در صنعت ترانزیت ایفا کند که علاوه بر درآمدزایی، منجر به استحکام روابط با کشور‌های آسیای میانه می‌شود.

خراسان رضوی از نظر موقعیت ترانزیتی در ارتباط زمینی و مستقیم با پنج کشور قرار دارد. درمجموع ۳۵کشور در دنیا هست که این‌ها دسترسی به آب‌های آزاد و دریا ندارند و از این میان، پنج کشور همسایه خراسان رضوی هستند.

چالش‌های ترانزیت خراسان رضوی

  • کمبود شبکه بزرگراهی
  • فرسوده بودن ناوگان‌های حمل و نقل استان
  • کمبود تجهیزات مدرن در گمرکات
  • نوسانات نرخ ارز
  • صدور بخشنامه‌های خلق الساعه 
  • نبود متولی واحد در حوزه ترانزیت.
  • طولانی بودن فرآیند‌های تشریفات گمرکی در مرز‌ها
  • مشکل تبادل ارزی در اخذ کرایه حمل

راهکار‌های توسعه ترانزیت خراسان رضوی

  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی
  • نوسازی ناوگان‌های حمل ونقل
  • ایجاد متولی واحد برای ترانزیت
  • تدوین قانون‌های مشترک بین ایران و کشور‌های اکو در حوزه ترانزیت و گمرک
  • حذف رویه‌ها و ابلاغیه‌های زائد قانونی و اداری
  • بهره گیری از فناوری‌های نوین در حوزه حمل ونقل
  • حمایت از شرکت‌های حمل ونقل داخلی و بین المللی
  • کاهش زمان و هزینه‌های تشریفات 
  • گمرکی و اداری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->