رئیس جمهور: برای ایجاد تغییرات باید نگاهمان را عوض کنیم عظیمی‌ راد: کمیسیون آموزش پیگیر حقوق، بیمه و قرارداد کار معین معلمان است حمله تروریستی به دادگستری زاهدان + جزئیات (۴ مردادماه ۱۴۰۴) فرماندار تایباد: ۸۰ درصد مهاجران افغانستانی داوطلبانه به کشورشان باز می‌گردند وزیر امور خارجه: جنگ ۱۲ روزه یکی از نمونه‌های هماهنگی بین میدان و دیپلماسی بود اپوزیسیون هلند خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد سفیر جدید ایران در چین استوارنامه‌اش را تقدیم شی‌جین‌پینگ کرد فرمانده ارتش پاکستان با وزیر خارجه چین دیدار کرد | امنیت اتباع چینی را تأمین کنید حضور رئیس‌جمهور در جمع معاونان و مدیران وزارت امور خارجه + فیلم استاندار تهران: وضعیت ذخایر آب و سدهای تهران مناسب نیست آیت‌الله سیستانی: باید جلوی فاجعه انسانی بزرگ در غزه گرفته شود بیانیه قطر و مصر درباره آخرین جزئیات مذاکرات آتش‌بس در غزه انتقاد دبیر کل سازمان ملل از شکست مذاکرات آتش بس غزه | گوترش: نمی‌توانم این سطح از فقدان انسانیت را درک کنم تاکید وزرای امور خارجه ایران و مصر بر ضرورت اقدام فوری جهت توقف جنایات رژیم اسرائیل در غزه پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت اربعین شهادت هم‌میهنان، سرداران نظامی و دانشمندان‌ هسته‌ای آیت‌الله علم‌الهدی: عامل اصلی جان باختن و شهادت مردم غزه از گرسنگی، آمریکا است معاون وزیر خارجه: توافق شد که رایزنی‌ها ادامه یابد پایان گفت‌و‌گو‌های ایران و اروپا در استانبول پیکر احمد توکلی به خاک سپرده شد + عکس ورود کاروان بزرگ نظامی آمریکایی به پایگاه حریر در نزدیکی اربیل هم‌صدا با قدس| راهپیمایی باشکوه مردم مشهد در حمایت از ملت مظلوم غزه برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم تلفات درگیری مرزی تایلند و کامبوج افزایش یافت (۳ مرداد ۱۴۰۴) موضع جدید گروسی درباره ایران بازدید سرزده پزشکیان از پروژه ملی آزادراه شمالی کرج مادورو از تصمیم ماکرون درباره فلسطین استقبال کرد آمریکا با فروش سامانه موشکی به مصر موافقت کرد
سرخط خبرها

دیپلماسی هنر تعامل

  • کد خبر: ۳۰۴۸۹
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
دیپلماسی هنر تعامل
یاسر پولایی - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
با پایان جنگ‌های سی‌ساله در اروپا که به جنگ‌های مقدس معروف‌اند و عقد پیمان وستفالیا (۱۶۴۸)، فصل جدیدی در ارتباط میان حکومت‌ها شکل گرفت که بر پایه احترام به مرز‌های مشخص و به رسمیت شناختن نهادِ دولت-ملت بود. این پیمان بعد‌ها به معاهدات بزرگ مشابهی میان کشور‌ها انجامید که سرانجام به قانون بین‌الملل منتهی شد. پیمان وستفالیا در نهایت الگو و سنگ بنای ایجاد جامعه ملل، سپس سازمان ملل متحد شد. با عقد این قرارداد ارتباط میان کشور‌ها به‌صورت رسمی از طریق افرادی که سفیر یا دیپلمات کشور متبوع خود شناخته می‌شدند، انجام گرفت؛ با‌این‌حال تاریخ نشانه‌هایی از تبادل سفیر را پیش از پیمان وستفالیا به خاطر دارد.
یکی از اولین نشانه‌های تبادل فرستاده رسمی میان کشور‌های یونان و ایران در دوران پیش از اسلام است که خود نشان از توانایی و میل ذاتی ایرانیان به حل منازعات از طریق مذاکره دارد. معروف است که دیپلماسی هنر مذاکره کردن است و دیپلمات کسی است که بتواند منافع ملی یا سازمانی‌اش را در شرایط مختلف از جمله جنگ، مراودات اقتصادی، موضوعات فرهنگی، اختلافات منطقه‌ای و... در عرصه بین‌الملل از طریق گفتگو و مذاکره تأمین کند.
هر‌کشور و فرهنگی ممکن است نگاه ویژه‌ای به دیپلماسی و دیپلمات داشته باشد. مثلا انگلیسی‌ها می‌گویند دیپلمات فرد صادقی است که برای منافع ملی کشورش دروغ می‌گوید، اما به باور بسیاری از کارشناسان و اساتید روابط بین‌الملل دیپلمات نماینده سازمان، شهر یا کشور خود برای کسب منافع با ابزار گفتگو در عرصه بین‌الملل است. این منافع می‌تواند شامل عقد قرارداد تجاری، دفاع از حقوق شهروندان، تعیین حدود مرز‌های سیاسی، مذاکره برای تبادل زندانی، تسهیل در امور اتباع و... باشد. حدود اختیارات یک دیپلمات و تاریخ مأموریت وی در مدرکی به‌عنوان «دیپلما» برای ارائه به‌طرف مقابل قید می‌شود. این مدرک برای سفرای رسمی دولت‌ها استوارنامه (Lettre de créance) نام دارد که به بالاترین مقام رسمی دولتی کشور مقصد ارائه می‌شود.
در واقع دیپلماسی هنر و عمل مذاکره برای انجام تعامل بین ملت‌ها در فضای فراملی است. این مذاکرات تا قرن هفدهم میلادی معمولا با مکاتبه مستقیم بین سران کشور‌ها یا دولت‌ها یا اعزام ایلچی‌ها و سفیرانی برای مقصودی خاص صورت می‌گرفت. در اواخر قرن هفدهم میلادی داشتن سفارتخانه دائمی در اروپا معمول شد و به سبب آشفتگی‌هایی که در امر عناوین و حق تقدم و مراتب مأموران سیاسی روی داد کنگره وین (۱۸۱۵ م.) مأموران دیپلماتی را طبقه‌بندی کرد. در این طبقه‌بندی بعد‌ها تجدیدنظر به عمل آمد و مورد قبول همه دولت‌های بزرگ قرار گرفت. ۴ مرتبه نمایندگان دیپلماتی به ترتیب نزولی عبارت‌اند از: سفیر کبیر، وزیرمختار و فرستاده فوق‌العاده، وزیر و کاردار. در عرف دیپلماسی رسمی کشورمان (مدل وزارت خارجه)، رده‌بندی سمت‌ها و افراد، مانند ارتش است و دیپلمات‌های رسمی هرکدام درجه یا سمتی دارند. این رده‌بندی از وابسته سیاسی در پایین‌ترین رده آغاز و تا رایزن یک که هم‌سطح سفیر است ادامه دارد و هر یک از این افراد بسته به حوزه یا سطح مأموریت باید دوره‌های مشخصی را بگذرانند و گزارش‌ها یا کتاب‌های خاصی را تدوین و مأموریت‌های مشخصی را سپری کرده باشند. پس از وابسته‌ها دبیر سوم، دبیر دوم و دبیر اول، سپس رایزن سوم، دوم و اول قرار دارند که رایزن اول در سطح سفیر است. با‌این‌حال ممکن است فردی سفیر شود، اما این مراحل را پشت سر نگذاشته باشد، اما این خارج از عرف است. آنچه معمول در جهان و ایران است سپری کردن هر یک از این رده‌ها و توالی مراحل برای رسیدن به پست سفارت است.‌
می‌توان گفت که دیپلماسی علم و هنری در شاخه‌ای از سیاست خارجی است که هم به‌صورت تجربی و هم به‌صورت دانشگاهی قابل فراگیری است، ولی توانایی‌های یک دیپلمات، فارغ از دانش و تجربیات وی ارتباط مستقیم با تلاش و استعدادهایش خواهد داشت. به‌طور معمول دیپلمات‌ها از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های مطالعات جهان، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، جامعه‌شناسی و‌... برای طی دوره‌های تخصصی انتخاب می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->