به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در دومین همایش استانی نماز سپاه امام رضا(ع) که صبح امروز (پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳) با حضور سردار سیدهاشم غیاثی فرمانده سپاه امام رضا(ع)، جمعی از مسئولان استانی، مدیران شهری، متولیان حوزه فرهنگ، نخبگان حوزه تبلیغ، مدیران تشکلهای مردمنهاد فرهنگی و اقشار مختلف مردم در تالار همایشهای مجتمع آیهها برگزار شد، اقامه نماز را علامت آشکار هر جریان دینی دانست و اظهار کرد: در فرهنگ قرآن کریم، هر نوع مجاهدهای که در راه بندهسازی برای خدا صورت بگیرد، از آن به اقامه نماز یاد میشود؛ زیرا این فریضه الهی، نماد خشوع و خضوع در برابر الوهیت و خداوندگاری ذات اقدس پروردگار است.
وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج افزود: خداوند عالم در قرآن کریم در وصف مؤمنان میفرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛ یعنی اینها کسانی هستند که وقتی در دنیا به قدرت رسیدند، نماز برپا داشتند، زکات دادند، امربهمعروف و نهیازمنکر کردند.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که امروزه جریان الحاد به کلی از سیره زندگی بشری براندازی شده است و دیگر هیچکس وجود ندارد که بگوید جهان هستی بدون مبنا و مبدأ است. با این حال، آنچه ما امروز در جمع متدینان خود کم داریم، نه باور به رازقیت و وحدانیت پروردگار، بلکه انکار ربوبیت خداوند عالم است؛ یعنی کمتر افرادی هستند که بهمعنای واقعی کلمه باور داشته باشند که مدیریت جهان در دست خداست و هیچ عملی به سرانجام نمیرسد، مگر اینکه خدا خواسته باشد.
وی ادامه داد: به خدا «رَبُّالعالمین» میگویند؛ چرا؟ چون ذات اقدس پروردگار از مدیریت بزرگترین منظومههای کیهانی گرفته تا جزئیترین مسائل وجود ضعیف و کوچکی همچون انسان را به اراده خود و همچون یک مربی کاملمقدار اداره میکند. آن کسی که این مسئله را از قلب و وجود خود باور داشته باشد، آنگاه مؤمن واقعی خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه از منظر قرآن کریم، نماز راه تقویت باور به ربوبیت و انسجام ایمان در وجود انسان معرفی شده است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه نماز، مصداق عینی و نماد عملی بندگی پروردگار محسوب میشود، این فریضه الهی بهعنوان راهی برای نهادینهساختن ایمان نیز به حساب میآید. این یک راهکار عملی است که در اوج باورمندی، انسانها را در عبودیت پروردگار رشد میدهد، بالا میآورد و بنده واقعی میسازد.
وی تأکید کرد: در آیهای که قرائت شد، خداوند عالم سه راهکار عملی برای تقویت ایمان ارائه میکند که اولین آن اقامه نماز است. راهکار دوم نیز پرداخت زکات بهعنوان مبنای تعاملات اجتماعی است تا فرد در قبال همه انسانها از همسایه و اقوام خود گرفته تا هر جامعه انسانی احساس تکلیف کند. سومین راهکار نیز اقامه یک نظام اجتماعی تکلیفمدارانه است که براساس آن، فرد امربهمعروف و نهیازمنکر کند و جریان اجتماعی را با کنشگری فعال خود به پیش ببرد.
آیتالله علمالهدی با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب و عبرتهای تربیتی تحولات اخیر منطقه گفت: در پرونده کشور همپیمان ما در سالهای اخیر، دو فصل کلی وجود دارد؛ یکی عرصه پیروزی و فتح که در آن گروه داعش ذلیل و مفتضح و رسوا نابود و اخراج شدند. عرصه دیگر هم تکرار دوباره همین جبهه بود؛ اما اینبار، شکست ذلتبار نصیب جریان مقابل شد. همه اینها اتفاق افتاد؛ چرا؟ چون در مرتبه اول خداباوری در جبهه حق وجود داشت، اما در عرصه دوم، دیگر نشانی از خداباوری در کار نبود.
وی بیان کرد: در کنار همه تجهیزات، برنامهریزیها و تلاشها برای توسعه زیرساختی، اگر ما در بندهسازی و تقویت ایمان به پیش نرویم، درنهایت همهچیز ختم به شکست خواهد شد. اگر قرار شد در این کشور، نماز بهعنوان یک پیوست فرهنگی فراگیر موردتوجه همه خانوادهها قرار بگیرد و بهصورت یک جریان فرهنگی خودکار، مردمنهاد و بدون اجبار نهادینه شود، آنوقت است که جامعه در مقیاس کلی خود وابسته به خدا میشود. اگر غیر این شد، بدانید جامعه ظرفیت استمرار حاکمیت نظام را نخواهد داشت و آنوقت است که همه امکانات، تجهیزات و مسائل مختلف در تقابل با استکبار، کارایی نخواهد داشت.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه تقویت خداباوری و ایمان مردم شرط تکرار حماسههایی همچون «جمعه نصر» است، اظهار کرد: اگر سفره دین از زیرپای مردم جمع شد و تقیدات دینی در جامعه از بین رفت، این جامعه در کنار یک نظام دینی مقاوم نخواهد ماند و دربرابر نگرانیهایی که در عرصه زندگی مادی پیش میآید، بدون چونوچرا تسلیم دشمن میشود؛ یعنی همان چیزی که در سوریه دیدیم.
وی افزود: عزیزان من، سرنوشت سوریه مخصوص سوریه نیست و همهجا تکرار خواهد شد، اگر بنا باشد که بهجای استکبارستیزی، دینستیزی در جامعه شکل بگیرد.