بازه زمانی واریز وجه برای حراج سکه، از جمعه (۳ اسفند ۱۴۰۳) به شنبه تغییر یافت ویدئو| انفجار ۳ اتوبوس در جنوب تل آویو ۵۰ رستوران در اطراف حرم امام‌رضا(ع) در ماه رمضان ۱۴۰۳ مجوز فعالیت دارند برخورد قاطع بازرسان اتاق اصناف مشهد با گران‌فروشی و احتکار در ماه رمضان قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲ اسفند ۱۴۰۳) | قیمت انواع هایما ریخت آرامش در بازار خودرو‌های داخلی (۲ اسفند ۱۴۰۳) پرداخت بیش از ۲۴۰ همت وام ازدواج و فرزندآوری طی ۱۱ماهه نخست ۱۴۰۳ مرکز آمار تورم بهمن ۱۴۰۳ را ۳۲ درصد اعلام کرد قیمت طلا در مشهد به ۷ میلیون تومان نزدیک شد (۲ اسفند ۱۴۰۳) سیل زدگان مشهدی معطل اقدام دولت! | ۱۰ میلیون و ۷ میلیون تومان، ارقام وام بازسازی منازل سیل زده مشهد قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲ اسفند ۱۴۰۳) | دلار به نیمه کانال ۹۳ هزار تومان رسید قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲ اسفند ۱۴۰۳) چند؟ واردات ۲۱ میلیون تن کالای اساسی به ایران از ابتدای سال تاکنون (۲ اسفند ۱۴۰۳) رئیس فراکسیون کارگری مجلس: حداقل افزایش دستمزد کارگران باید ۴۰درصد باشد ضرورت نوسازی سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور توضیحات مدیرکل گمرک کرمانشاه درباره واردات خودرو از گمرکات خسروی و پرویزخان چگونه برای لاستیک دولتی ثبت‌نام کنیم؟ | سهمیه هر خودرو چندحلقه لاستیک است؟ هزینه معیشت کارگران در این صورت از ۵۰ میلیون تومان بیشتر می‌شود صادرات کالا‌های تولیدی خراسان رضوی به بیش از ۸۰ کشور جهان یارانه ویژه شب عید ۱۴۰۴ دولت به چه‌کسانی تعلق می‌گیرد؟ قیمت محصولات ایران خودرو ویژه اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول هنوز قوانین مرتبط با فروش آنلاین طلا نهایی نشده است هشدار سازمان بازرسی به بانک مرکزی درباره پیش‌فروش سکه تعطیلی ۳۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور | جایگاه‌داران سی‌ان‌جی در انتظار ابلاغ حق‌العمل ۱۴۰۳ گران‌ترین و ارزان‌ترین خودروی وارداتی بازار ایران کدام است؟ هجوم سرمایه‌گذاران به بازار طلا؛ تقاضا برای سکه و طلای آب‌شده اوج گرفت | قیمت سکه استارت اصلاح را زد؟ (۲ اسفند ۱۴۰۳) نرخ عمده‌فروشی انواع میوه و تره‌بار مشهد اعلام شد (۲ اسفند ۱۴۰۳) | سیب کیلویی ۳۰ هزار تومان قیمت خودرو در بهمن ۱۴۰۳ چقدر رشد کرد؟ آیا توزیع کالابرگ الکترونیکی از هفته آینده آغاز می‌شود؟
سرخط خبرها

واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت

  • کد خبر: ۳۰۵۷۰۱
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه، هم اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر قادری، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی به ارائه شود. این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل ۱۰۰ درصد باشد، چه ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، یا حتی صفر. دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند. به عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند. اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به نفع آنان تمام می‌شود. اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکار‌هایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوز‌های واردات به صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در حال حاضر، تعداد محدودی از افراد (۱۰ تا ۲۰ نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کرده و به تمرکز مجوز‌ها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تاکید کرد، بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود، در عوض، قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است:

افزایش واردات خودرو:

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند یکی از راهکار‌های کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودرو‌های کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:

عرضه خودرو‌های وارداتی.

عرضه خودرو‌های مونتاژی با قطعات وارداتی.

تولید داخلی خودرو.

افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.

محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها:

افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودرو‌های بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:

تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.

وضع مالیات برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودرو‌های گران‌قیمت را احتکار می‌کنند.

به عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً ۷ میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوز‌ها بر بازار خودرو

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند. دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوز‌های وارداتی است. حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->