به گزارش شهرآرانیوز؛ برف هفته پیش را به خاطر دارید. جدا از زمان ریزش نزولات آسمانی که توصیه شده است با احتیاط بیشتری رانندگی کنیم از داستان رانندگی بعد از پایان یافتن بارندگیها نمیتوان چشم پوشی کرد. خیس بودن معابر بعد از باران و یخ بندانی که ناشی از ریزش برف است مشکلات زیادی را در عبور و مرور خودروها، موتورسیکلت ها، دوچرخه سواران و حتی عابران پیاده ایجاد میکند. کارشناسان حوزه ترافیک تأکید دارند اگر رانندگان وسایط نقلیه در شرایط جوی اصولی و باقاعده و قانون رانندگی نکنند، خطر تصادفات خسارتی، جرحی و حتی فوتی را افزایش میدهند.
با توجه به آنکه وارد فصل زمستان شدهایم و پیش بینی وضعیت هوا شرایط ناپایدار جوی و بارش نزولات آسمانی را هشدار میدهد بهترین کار این است تا جایی که امکان دارد از سفرهای غیرضروری خودداری کنیم و به جای خودرو شخصی از وسایط نقلیه عمومی در شهر و ناوگان ریلی برای خارج از شهر استفاده کنیم.
در روزهایی که احساس میکنید ممکن است شاهد بارش باران و برف باشید به جای وب گردیهای بیهوده سری به وب سایت ها، کانالها و صفحاتی بزنید که پیش بینی وضع هوا دارد.
اگر ناچار بودید در شرایط جوی ناپایدار پشت فرمان وسیله نقلیه تان بنشینید رعایت موارد زیر واجب است:
اقدامات قبل از سرما: قبل از فصل سرما از سلامت وسیله نقلیه تان اطمینان حاصل کنید. بهترین اقدام تعمیر و چکاپ دورهای است.
چک کردن مجدد: توجه به روشنایی، سالم بودن مه شکن و تیغهها و موتور برف پاک کن ها، توجه به عمر باتری، سالم و پر بودن باک بنزین، سالم بودن ترمز خودرو، داشتن زنجیر چرخ، سلامت لاستیک ها، همچنین همراه داشتن لاستیک زاپاس و اطمینان از سالم بودن وسایل گرمایشی مثل بخاری.
اگر به هر دلیلی از خودرو پیاده شدید و خودرو را خاموش کردید حواستان به خاموش بودن دستکهای برف پاک کنها باشد، چون احتمال یخ زدگی تیغهها در آن حالت زیاد است.
اگر قرار است مسیری را به صورت سربالایی رانندگی کنید توصیه میشود وزن قسمت جلویی خودرو را با جابه جایی مسافر یا بار بیشتر کنید تا با سرعت ثابت از آن رد شوید. اگر ماشینتان دیفرانسیل عقب است، بهتر است عقب خودرو را سنگین کنید تا اتومبیلتان سر نخورد.
هنگام پیچیدن قبل از اینکه فرمان را بچرخانید، ترمز کنید.
بازتاب نور آفتاب از سطح برف، بسیار شدید است. پس بهتر است همراه خود عینک آفتابی داشته باشید.
در سراشیبی از دنده کم استفاده کنید و سعی کنید ترمز نگیرید.
اگر خودرو دچار انحراف شد، هدایت فرمان را به سمتی که عقب خودرو چرخیده است تغییر دهید، اگر اطراف مسیر باز باشد خودرو را جابه جا و با دنده عقب نسبت به مسیر، زاویه ۹۰ درجه را انتخاب کنید و با تاب گیری و دنده سبک به مسیر بازگردید.
دانستن برخی نکات کلیدی قبل و بعد از شدت گرفتن بارندگیها باعث میشود تا آمادگی تان برای مقابله با خطرات احتمالی بالاتر برود.
۱- برای بیرون آمدن از پارک و راه افتادن، از دنده ۲ استفاده کنید.
۲- به آرامی پدال گاز را فشار دهید.
توجه: گاز دادن زیادی باعث میشود لاستیک هرز بچرخد و ماشین در برف گیر کند.
۳- در همین حین بسیار آهسته کلاج خودرو را رها کنید تا ماشین حرکت کند.
۴- مسیرهای سربالایی با دنده یک و اگر ماشین بالا نرفت، به جای ترمز گرفتن، از دنده عقب کمک بگیرید.
۵- در صورت سر خوردن خودرو، نه پدال گاز را فشار دهید و نه ناگهانی ترمز کنید. بهتر است اول فرمان خودرو را به سمتی بچرخانید که عقب ماشین، لغزیده است.
۶- به هیچ وجه خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید.
از حالت Snow Mode استفاده کنید تا از چرخش بیهوده چرخها در برف جلوگیری شود. در این حالت، اتومبیل با دنده سنگین حرکت خود را آغاز میکند و با انتقال کمتر قدرت به چرخ ها، لغزش خودروها کاهش مییابد.
توجه: میتوانید دنده را روی L یا ۲ قرار دهید.
نکته: اگر گیربکس اتوماتیک خودرو تیپ ترونیک باشد، با استفاده از علامت + و - میتوانید به صورت دستی دنده را انتخاب کنید.
طبیعی است که در شرایط بد جوی ناگهان از مسیر اصلی منحرف شوید. برای آنکه دوباره به حالت عادی بازگردید با خون سردی این کارها را انجام دهید:
هنگام لغزش چرخهای جلو: در این شرایط گاز ندهید. به محض بازگشت چسبندگی لاستیک به زمین به سمتی که میخواهید، حرکت کنید.
هنگام لغزش چرخهای عقب: به سرعت فرمان را در همان جهتی بچرخانید که عقب ماشین در حال لغزش است. پا را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نگیرید. همان طور که چرخهای عقب دوباره کشش را به دست میآورند، در مسیر اصلی خود به حرکت ادامه دهید.
نکته: در سیستمهای ABS با فشاردادن پدال ترمز تا آخر، کامپیوتر نیروی ترمز را در هر چرخ تنظیم میکند تا به شما امکان مانور دهد، هم زمان سرعت را نیز کاهش میدهد.
جالب است بدانید در شرایط جوی نامساعد بیشتر سیستمهای ABS هنگام فعال شدن پدال ترمز را به لرزه در میآورند تا به راننده اطلاع دهند که کار میکنند، بنابراین وقتی این لرزش را احساس کردید، ترمز را رها نکنید.
جالب است بدانید برابر گزارشهای پلیس راهور مشهد بیشترین نوع تصادفات در زمان لغزندگی معابر از نوع خسارتی است. با این حال توصیه میشود در زمانی که در یک معبر، حالا فرقی نمیکند اصلی باشد، شریانی یا بزرگراهی و حتی یک محورجادهای اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهید:
به جای استفاده از علائم اطلاع رسانی مثل نور تلفن همراه یا پارچه بهترین عملکرد این است که:
اولین قدم: یک نفر در ۳۰۰ متری، دیگری در ۲۰۰ متری و فرد سوم در ۱۰۰ متری تصادف بایستد و به دیگر وسایل نقلیه که به تصادف نزدیک میشوند هشدار بدهد. هر چه زنجیره تصادف بیشتر باشد دامنه را باید گسترش داد تا میدان دید وسیعتر شود.
دومین قدم: بعد از تصادف از خودرو پیاده شوید و در فاصله ۴۰ تا ۵۰ متری خلاف جهت در جایی امن بایستید. فراموش نکنید که اگر یک خودرو سنگین در چنین وضعیتی قرار بگیرد تا۲۰۰ متر موانع سر راه خود را جمع و پرس میکند.
حادثه هیچ گاه خبر نمیکند. گاهی در شرایط بد جوی ممکن است با آنکه موارد ایمنی را رعایت میکنیم، راننده دیگری پیدا شود که بی توجه به قوانین رانندگی کند و برای خود و دیگران مشکلاتی را به وجود بیاورد. بهتر است به خاطر بسپارید که رعایت موارد زیر سهم بزرگی در کاهش بروز تصادف دارد.
حتما این تجربه را دارید که در برف گرفتار شده باشید. توصیه میشود:
موتورسواری در زمستان و هوای برفی و بارانی توصیه نمیشود چرا که خطرات جانی و مالی بیشتری به همراه دارد، اما برای عدهای راکب موتورسیکلت سوار از جمله پیکهای موتوری که چارهای برای گذراندن امر معاش ندارند توصیه میشود:
برابر ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی راندن موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راهها ممنوع است.
برای پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از ترمز گرفتن وسیله نقلیه جلویی، توصیه میشود حداقل فاصله ۳ ثانیهای را رعایت کنید تا بتوانید در زمان ترمزگیری، عکس العمل مناسبی داشته باشید. فاصلهی طولی استاندارد و ایمن باید در شرایط خیس بودن جاده یا شن و ماسهای بودن مسیر، دوبرابر حالت عادی و در شرایط یخ زدگی و برفی بودن آن، سه برابر حالت عادی باشد.