نشان مشهدالرضا (ع) که یک برند فرهنگی و مذهبی است، درحقیقت بهدنبال معرفی و ترویج ارزشهای معنوی و فرهنگی این شهر است. برگزاری رویدادهای فرهنگی و مذهبی در شهری، چون مشهد که بهعنوان پایتخت معنوی ایران شناخته میشود، نهتنها از جنبههای اجتماعی و اقتصادی، بلکه از منظر فرهنگی و مذهبی نیز اهمیت ویژهای دارد.
مشهدمقدس، با قدمت تاریخی و جایگاه خاص خود در جهان اسلام، بهویژه بهعنوان مرکز زیارتی امام علیبنموسیالرضا (ع)، همواره در کانون توجه فرهنگی و مذهبی قرار دارد. در این شهر، هر رویدادی میتواند بهعنوان فرصتی برای معرفی و تقویت هویت فرهنگی و مذهبی مشهد عمل کرده و به رشد و توسعه این هویت در سطح ملی و بینالمللی کمک کند.
اهمیت نشان مشهدالرضا (ع) زمانی بیشتر میشود که بدانیم مشهد نهتنها شهری با تاریخ و فرهنگ غنی، بلکه محلی است که میلیونها زائر از نقاط مختلف ایران و جهان برای زیارت امامرضا (ع) به آن سفر میکنند.
مهمترین مؤلفه هویتی ایران، بیشک وجود نازنین آقا علیبنموسیالرضا (ع) است و چه بهتر که با رویدادهای اینچنینی در پایتخت معنوی کشور، این قله هویتی تقویت، تثبیت و بازنمایی شود.
چشمانداز هر شهر باید در مسیر اهداف کشور و در راستای چشمانداز کشور حرکت کند، اما هویت شهری برای هر شهری ضرورت دارد. زیرا بر اساس ویژگیهای هر شهر و استعداد و ظرفیتهایش، میتوان برای آن شهر برنامهریزی کرد.
هویت مستقل هر شهر میتواند برند شهر را در فضای داخلی و بینالمللی مطرح کند. اینکه مشهد را با چه نامی و با چه ویژگیهایی بشناسند، چشمانداز مشهد میشود.
نشان مشهدالرضا (ع) یک نمونه از الگوسازی است، تا بتواند در بخشهای مختلف، اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی برای تلاشهای انجامشده طی یکسال، الگویی برای نسل جدید معرفی کند.
نشان مشهدالرضا (ع) یکی از مصادیق مهم رشد و توسعه شهری است. اگر بخواهیم به رشد شهری برسیم، باید برای نسل نوجوان و جوان الگو معرفی کنیم.
باید از ظرفیت رسانهای غنی مشهد استفاده متناسب شود تا رویداد «نشان مشهدالرضا (ع)» در سطح ملی و بینالمللی دیده شود. رویداد «نشان مشهدالرضا (ع)» اقدامی مبارک در راستای ارتقای نام مشهد و رفع شبهات و سیاهنماییهاست.