پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

جای خالی رفتارشناسی در تدوین و اجرای قوانین

  • کد خبر: ۳۰۸۵۵۲
  • ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
جای خالی رفتارشناسی در تدوین و اجرای قوانین
تجربه نشان می‌دهد که به‌جای آسیب‌شناسی دلایل اجرایی نشدن قوانین، معمولا قانون‌گذاران و مجریان سعی می‌کنند با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های جدید، دایره را بر گروه‌های هدف تنگ‌تر کنند.

در سال‌های اخیر، اخباری نظیر «هشدار به مالکانی که در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام نکرده‌اند؛ جریمه سنگین می‌شوید»، «هشدار مهم سازمان امورمالیاتی به مؤدیان» و «هشدار به دارندگان کارت‌های بانکی» به‌طور مداوم در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این هشدار‌ها معمولا برای افرادی است که به قوانین توجه نمی‌کنند و حاضر نیستند رفتار خود را با آن تطبیق دهند.

تجربه نشان می‌دهد که به‌جای آسیب‌شناسی دلایل اجرایی نشدن قوانین، معمولا قانون‌گذاران و مجریان سعی می‌کنند با تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های جدید، دایره را بر گروه‌های هدف تنگ‌تر کنند. رسانه‌ها نیز در این مواقع تلاش می‌کنند با ایجاد فضای منفی، مردم را به‌سمت اجرای قوانین سوق دهند. اما چرا چنین اقداماتی، تاکنون موفق نبوده است و چه اقدام اصلاحی باید انجام داد؟

در کتاب «تغییر»، کیتی میلکمَن به شیوه‌های رایج نسخه‌نویسی در بیمارستانی در آمریکا اشاره می‌کند. در این شیوه، پزشکان به‌جای دارو‌های عمومی در نسخه‌ها، دارو‌های برند را ثبت می‌کردند که هزینه‌ها را افزایش داده بود. جریمه‌ها و فشار‌های مالی، تغییری در رفتار پزشکان ایجاد نکرد، اما وقتی سیستم به‌طور پیش‌فرض دارو‌های عمومی را در سامانه پیشنهاد داد، پزشکان بدون توجه به جریمه‌ها و فشارها، به تغییر در اقلام نسخه‌ها اقدام کردند و درنتیجه هزینه‌های درمان کاهش یافت. این نمونه نشان‌دهنده تأثیرگذاری رفتارشناسی انسانی در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی است.

در ایران مشکلات زیادی در طراحی و اجرای قوانین و آیین‌نامه‌ها وجود دارد. قانون‌گذاران و تدوین‌کنندگان آیین‌نامه‌ها تصور می‌کنند باید بدون توجه به جنبه‌های رفتارشناسی جوامع انسانی، قوانین را تصویب کنند. این نگرش موجب اجرا نشدن بسیاری از قوانین می‌شود.

قانون‌گذاران و مجریان باید در زمان تدوین و اجرای قوانین به ابعاد رفتارشناسی انسانی توجه بیشتری کنند. آنها به‌جای افزایش سیاست‌های تنبیهی، می‌توانند برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها را بازنگری کرده، فرایند‌های اجرایی را ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر کنند؛ به‌عنوان مثال، سامانه ثبت املاک که به‌منظور شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات بر آنها طراحی شده است، به‌دلیل مشکلات طراحی نتوانسته است به موفقیت دست یابد.

مجری به‌جای اصلاح سامانه و تسهیل و ابهام‌زدایی از نگرانی مردم، سعی کرده است با تنگ کردن دایره انتخاب مردم در ثبت‌نام مدارس فرزندانشان و شیوه‌های دیگر، به شرط ثبت املاک، آنها را ملزم به اجرای قانون کند، با این حال همین سیاست‌ها هم چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

پیشنهاد می‌شود که قانون‌گذاران و مجریان، پیش از تدوین قوانین و آیین‌نامه‌ها و در زمان اجرای آنها، تأثیر رفتارشناسی انسانی را بیشتر مدنظر قرار دهند. این رویکرد می‌تواند موجب افزایش کارآیی قوانین و موفقیت در اجرای آنها شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->