چرا نان خامه‌ای دشمن درجه یک سلامتی است؟ حمایت ویژه بیمه سلامت از ۲۵۰ بیماری خاص | اعتبار بیش از ۱۲ همتی برای درمان این بیماران پیش‌بینی هواشناسی کشور امروز (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | توده گردوخاک عربی در راه ایران افزایش گردش ویروس کرونا در کشور | در اماکن عمومی ماسک بزنید (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) «عناب» محافظ طبیعی کبد در برابر چربی و التهاب دارو‌های تقلبی و ادعا‌های دروغین درمان با دارو‌های گیاهی طرح چهاربانده کردن جاده مشهد-سرخس به کجا رسید؟ گازگرفتگی ۱۳ زن در سالن آرایشی! قانون حمایت از جوانی جمعیت سد راه کاهش نرخ باروری شد رمزگشایی از معمای مرگ دختر دانشجو، بعد از آشنایی در سایت همسریابی طوفان شدید کرمان باعث آسیب به تأسیسات برق، خاموشی مضاعف و شکستن درختان شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تغییر ساعت کاری مراکز شماره‌گذاری در کشور عامل حادثه جشن نجف‌آباد سابقه مصرف الکل و شیشه دارد کشف نیم کیلوگرم ماده مخدر شیشه از تبعه بیگانه در مرز مهران دختر ۱۸ ساله قربانی جنایت سیاه شد راز فروش نوزاد در بیمارستان لو رفت عامل سرقت از نیسان آبی اعتراف کرد؛ دستبرد به ۱۰ خودرو با شکستن شیشه حکم پرونده عاملان قتل مدیر موقوفه عادل‌شاهی صادر شد پلمب هزار و ۲۱۲ دفتر املاک متخلف در خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای ۴۰ درصد از راهبران مدارس تراز، در تابستان دوره برگزار خواهد شد تلاش سازمان منابع طبیعی در جهت رفاه جنگلبانان تمهید جدید آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان نیازمند به تحصیل | بیش از ۱۴ هزار تیم یادگیری تشکیل شده است آخرین وضعیت تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ اعلام شد | در سال‌های آینده چه تغییراتی رخ خواهد داد؟ فوت ۲ تکنسین فنی هنگام تعمیر بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی وارش (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) دستگیری سرکرده باند سرقت با پابند الکترونیک توسط پلیس مشهد | سرقت با کلت و وینچستر! حجت‌الله ایوبی، «مشاور عالی وزیر و رئیس مرکز بین‌الملل» وزارت میراث‌فرهنگی شد حال وهوای زوج هایی که  شیرخوارگانی را به فرزندخواندگی پذیرفته اند | در آغوش پرمهر خانواده دلیل سرگیجه و سیاهی رفتن چشم چیست؟ ثبت رویداد‌های گردشگری خراسان رضوی در تقویم گردشگری کشور به عدد ۹۷ رسید تولد ۱۵ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد، از ابتدای سال تاکنون (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش خطر زایمان زودرس درپی ابتلا به بیماری کبد چرب
سرخط خبرها

گردن نگرفتن؛ عادتی مرسوم

  • کد خبر: ۳۱۱۸۷۷
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
گردن نگرفتن؛ عادتی مرسوم
«دستورالعمل است»، «بخش‌نامه از وزارتخانه رسیده»، «مأمورم و معذور». اینها برخی جملاتی است که بار‌ها شنیده یا گفته‌ایم.

«دستورالعمل است»، «بخش‌نامه از وزارتخانه رسیده»، «مأمورم و معذور». اینها برخی جملاتی است که بار‌ها شنیده یا گفته‌ایم. کافی است گذرمان به یکی از ادارات دولتی بیفتد؛ اضطراب و نگرانی از سرانجام کار در کنار چهره خون‌سرد کارمندی که به ما پاسخ می‌دهد، ترکیبی است که هر مراجعه‌کننده‌ای را بی‌اختیار به فکر فرومی‌برد.

اگر کمی دقیق‌تر شویم، این عادت همه‌چیز را به گردن بخش‌نامه و آیین‌نامه انداختن، مختص ادارات نیست. در زندگی شخصی و اجتماعی‌مان هم بار‌ها این رفتار را دیده یا حتی انجام داده‌ایم. چندبار پیش آمده است که در نقش همکار، همسایه، دانشجو یا حتی دوست، مسئولیتی را به‌درستی انجام نداده یا آن را پشت گوش انداخته‌ایم؟

در چنین موقعیت‌هایی، به‌جای پذیرش مسئولیت، ترجیح داده‌ایم حق به جانب بگیریم و پاسخ طرف مقابل را تهاجمی بدهیم. گاهی این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که در پایان بحث، نه‌تنها خودمان را مقصر نمی‌دانیم، بلکه دیگران را به ناسپاسی متهم می‌کنیم: «با این همه دل‌سوزی من، این است قدردانی‌شان؟»،

اما ریشه این رفتار کجاست؟ یکی از دلایل اصلی، نبود فرهنگ مسئولیت‌پذیری است. افراد باید پاسخگوی کار‌های خودشان باشند، اما وقتی مسئولیت‌پذیری در ذهنیت و رفتار بخشی از جامعه نهادینه نشده، طبیعی است که افراد حاضرند به هر قیمتی، حتی با بافتن آسمان و ریسمان، از زیر بار مسئولیت فرار کنند. بااین‌حال، این فقط یک سوی ماجراست.

دلیل مهم‌تر، نهادینه‌نشدن مسئولیت‌پذیری در ساختار اداری و اجتماعی ماست. در بسیاری از ادارات، ارتقا و پیشرفت شغلی ارتباط چندانی با عملکرد افراد ندارد. افراد به‌جای تلاش برای بهبود کارنامه شان، به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای از حامیان و پیروان هستند. آنها یاد گرفته‌اند که حمایت‌های این شبکه کلید پیشرفتشان است.

در نتیجه، خطاهایشان را به گردن بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌اندازند و هرگز پای حامیانشان را به میان نمی‌کشند. این رویه به‌مرور به جامعه نیز تسری می‌یابد. مردم با مشاهده چنین رفتاری، ترجیح می‌دهند برای حفاظت از خودشان همین الگو را در سطوح مختلف زندگی شخصی و اجتماعی به کار ببرند. نتیجه؟ حتی اگر پاداشی نصیبشان نشود، دست‌کم مطمئن هستند که اشتباهاتشان بی‌پیامد خواهد بود.

برای حل این معضل، لازم است روند ارتقا و پیشرفت در ساختار‌های اداری و اجتماعی برمبنای شایسته‌سالاری بازتعریف شود. طراحی معیار‌های شفاف برای ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس خروجی و کیفیت کار، نه صرفا میزان وفاداری یا ارتباطات شخصی، ممکن است مفید باشد. همچنین، ایجاد سازوکار‌های شفاف برای پیگیری و برخورد با تخلفات، به‌طوری‌که افراد نتوانند مسئولیت‌هایشان را به گردن دیگران یا بخش‌نامه‌ها بیندازند و برخورد قانونی با سیستم‌های غیررسمی حمایت و توصیه‌گری که به‌جای عملکرد، افراد را بر اساس روابط ارتقا می‌دهند.

در نهایت زمانی که افراد بدانند عملکردشان معیار رشد و پیشرفت است، دیگر نمی‌توانند از مسئولیت شانه خالی کنند. بااین‌حال، تا زمانی که این تغییر در نظام اداری و فرهنگی ما اتفاق نیفتد، طبیعی است که «گردن‌نگرفتن» همچنان یک عادت مرسوم باقی بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->