آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم
سرخط خبرها

راه درمان مشکلات کشور، پذیرش اصلاحات است

  • کد خبر: ۳۱۰۶۵
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
راه درمان مشکلات کشور، پذیرش اصلاحات است
تحلیل وضعیت دولت و مجلس برای مقابله با کووید ۱۹ در گفتگو با حمیدرضا جلائی‌پور
به گزارش شهرآرانیوز، درشرایطی‌که کشورمان با بحران‌های پیچیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و بحران کرونا هم قوزبالاقوز شده است، تلاش‌های دولت در دو جبهه مقابله با کرونا و تحریم‌های بالفعل و بالقوه آمریکا و تلاش منتقدان در مخالفت با این اقدامات، همچنان ادامه دارد.
درحالی‌که شرایط کشور و جهان بیش از همیشه درباره تبعات تنهایی دولت، هشدار می‌دهد و مدیریت بحران کرونا محل چالش و سوال صاحب‌نظران علم پزشکی و جامعه‌شناسی است، در عرصه سیاست داخلی وضعیت مبهمی وجود دارد.
ترکیب مجلس یازدهم هم پیش از انتخابات، شورای نگهبان مشخص کرده بود که دلیلش، اتفاقات ریزودرشت و دلخوری سال‌های اخیر بود که موجب شد آرای خاکستری که همیشه فریادرس اصلاح‌طلبان بود، پای صندوق‌های انتخابات حاضر نشوند و درنتیجه مجلس دراختیار اصول‌گرایان درآمد.
برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم معلوم نیست آیا نیرو‌های اصلاح‌طلب می‌توانند به یک وحدت نظر و عمل برسند یا آنکه مانند انتخابات اسفند با تصمیم‌های دقیقه نودی، انتخابات را به رقیب واگذار می‌کنند یا حتی شاید به‌دلیل نبود برنامه‌ای جامع و متکی به داشته‌های اصلاح‌طلبانه درنهایت بازهم سیاست ائتلافی را برمی‌گزینند.
برای اطلاع از وضعیت آینده سیاسی اصلاح‌طلبان، بررسی عملکرد لیست‌امیدی‌ها در مجلس دهم، رویکرد‌های مجلس یازدهم و مدیریت بحران کرونا توسط دولت، با حمیدرضا جلائی‌پور، از نظریه‌پرداز‌های جریان اصلاحات و استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
حمیدرضا جلائی‌پور درباره نحوه تعامل دولت با مجلس جدید، معتقد است که این مجلس فاقد کمترین پایگاه مردمی است.
اصول‌گرایان تندرو سعی خواهند کرد مسیر مخالفتشان را ادامه دهند، اما مشکلشان این است که پایگاه مردمی لازم را ندارند و مثلا در شهری مثل تهران، منتخب فقط ۲۰ درصد مردم هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مشکلات مردم با سروصدا حل نمی‌شود، تصریح کرد: درباره تعامل مجلس جدید با دولت، اگر نمایندگان مجلس اصول‌گرای یازدهم در شرایط تحریم و بحران کرونا بخواهند شلوغ‌بازی دربیاورند، دو اتفاق ممکن است بیفتد؛ اول اینکه از بالا به آن‌ها تذکر داده شود و ثانیا از چشم همین مردمی که به آن‌ها رای داده‌اند، نیز بیفتند.

وی درباره تاثیر کرونا بر وضعیت دولت اظهار کرد: آنچه مسلم است، این است که این بحران چهار پیامد و تاثیر درپی داشته است؛ اول اینکه اصول‌گرایان تندرو متوجه شده‌اند کشور در معرض خطر و تهدید بزرگی مانند کرونا قرار دارد و نمی‌توان این تهدید را کم‌ارزش تلقی کرد و باید نظام پزشکی و علمی را تقویت کرد.
 
ثانیا فعالیت‌های بهداشتی و درمانی دولت توانسته است میزانی از شکاف بین دولت و مردم را کم کند. امیدواریم که دولت برای مقابله با موج احتمالی در پاییز نیز، آمادگی لازم را داشته باشد.
 
ثالثا کرونا بر اقتصاد مردم و دولت، اثر کاهنده گذاشته است و دولت برای جبران آن، راهی جز مشارکت مردم در عرصه اقتصادی ندارد. رابعا ویروس کرونا باعث شده است هسته اصلی قدرت، فعالیت‌های تبلیغی‌تقابلی خود را در عرصه منطقه‌ای کاهش دهد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم گفت: من در بستن لیست امید مجلس دهم نقشی نداشتم. این لیست را شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) بستند و طبیعتا همه اصلاح‌طلبان از آن حمایت کردند، ولی لیست امید می‌توانست بهتر کار کند.
 
هرچند درمیان همین لیست امید نیز می‌توان چند نماینده الگو مشخص کرد؛ مثلا برای من، علی مطهری، محمدرضا نجفی و میرزایی‌نکو از نمایندگان الگو بودند. چند نماینده دیگر هم بودند که خوب کار کردند.

جلائی‌پور با بیان اینکه راه درمان مشکلات کشور، همچنان پذیرش اصلاحات ازسوی حاکمیت است، گفت: همچنان باید بر اصلاحات به‌عنوان راه درمان مشکلات کشور تاکید کرد و همچنان باید گوشزد کرد که راه درمان مشکلات کشور، پذیرش اصلاحات ازسوی حاکمیت است. نه الگوی اقتدرگرایی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند و نه الگوی بیگ‌بنگی سرنگونی‌طلبان می‌تواند گرهی از معضلاتی که کشور با آن دست‌به‌گریبان است، باز کند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند.
 
الگوی اقتدارگرایی نیز به تجربه احمدی‌نژاد انجامید و نتیجه‌ای درپی نداشت. اصلاح‌طلبان باید برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبانه حرکت کنند و با کاندیدای غیرنیابتی به میدان بیایند و برای حل مشکلات کشور، برنامه‌ای مشخص و مدون به مردم و جامعه معرفی کنند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->