سرخط خبرها

نصب سردیس پهلوان خادم در میدان احمدآباد

  • کد خبر: ۳۱۰۷۲
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
نصب سردیس پهلوان خادم در میدان احمدآباد
نخستین اثر سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشاهیر در محله احمد‌آباد برگزار شد

آزیتا حسین‌زاده عطار/ شهرآرانیوز - نخستین اثر از مجموعه آثار سردیس مشاهیر ساخته‌شده در سمپوزیوم مجسمه‌سازی سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری با حضور جمعی از مدیران ورزشی شهری و کشوری، ورزشکاران و هنرمندان و مسئولان در محله احمدآباد رونمایی شد. به گزارش شهرآرامحله، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد با بیان این مطلب گفت: سردیس پهلوان محمد خادم‌ازغدی به هنرمندی امیر‌مهدی وثوق از مجموعه آثار سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا، پهلوانان و مفاخر مشهد در میدان انتهایی بولوار رضا در احمدآباد که پیش از آن نیز به همین نام بود، جانمایی و اکران شد. صدرا یوسفی با تأکید بر اینکه حاصل این سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر، ۲۰ سردیس از مشاهیر مشهدی است، توضیح داد: این سمپوزیوم در فصل پاییز سال گذشته توسط سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری مشهد برگزار شد و در عرض یک هفته میزبان ۲۰ هنرمند درجه یک از کل کشور بودیم که حاصل آن اکران ۲۰ سردیس تا پایان امسال است.
وی با بیان این مطلب یادآور شد: دلیل انتخاب این چهره برجسته کشوری و مشهدی به‌عنوان اولین سردیس این سمپوزیوم که از آن رونمایی شد، این است که ما در هفته پاسداشت مقام پهلوانی بودیم و ایشان چهره ورزشی هستند که خدمات ارزنده‌ای در حوزه ورزش پهلوانی کشور و شهر داشته اند و چقدر شایسته است که تا این مشاهیر و مفاخر ملی و شهری هستند، قدردان زحماتشان باشیم.
این مسئول با اشاره به اینکه این میدان از قبل به نام پهلوان خادم بوده و آنجا محل زندگی ایشان است، خاطرنشان کرد: سیاستمان در اکران این سردیس‌ها این است که میدان‌هایی به نام مشاهیر را در اولویت قرار دهیم و در همان خیابان یا میدانی که به نام آن شخص است، مجسمه را نصب کنیم.
یوسفی ادامه داد: مفاخری که میدان، بولوار یا خیابانی به نامشان وجود نداشته باشد، در قالب گذر مفاخر جانمایی می‌شوند و در خیابان یا هر جای دیگری که مشخص می‌شود، نصب خواهد شد.
این مسئول افزود: در این مراسم پهلوان محمد خادم، امیررضا خادم، فرزاد فتاحی (رئیس اداره‌کل ورزش و جوانان استان)، محمدمحسن مصحفی (معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری)، دکتر مسعود ریاضی (عضو شورای شهر و رئیس هیئت‌کشتی استان)، عبدالمهدی نصیرزاده با حکم علیرضا دبیر به‌عنوان رئیس کمیته لیگ فدراسیون کشتی کشور نیز حضور داشتند.
‌یوسفی با بیان این مطلب که به دلیل دوران پساکرونا برنامه نصب تندیس‌ها دچار وقفه شد و ما از برنامه زمان‌بندی کمی عقب ماندیم، اظهار کرد: رونمایی از ۱۹ سردیس دیگر قرار است تا پایان سال انجام شود.
وی افزود: در انتخاب چهره‌ها و مفاخر نگاه ویژه سمپوزیوم بر شمولیت همه اشخاص فرهنگی، ورزشی، هنری است و بخش جدی آن پرداختن به پهلوانان است که در بین مردم از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار هستند.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این سمپوزیوم و اکران ۲۰ مجسمه از مشاهیر شاخص مشهدی تا پایان سال، پاسداشت مفاخر و ارزش‌های ملی و ایجاد هویت شهری است. یوسفی همچنین درباره شخصیت شاخص پهلوان محمد خادم یادآور شد: محمد خادم‌ازغدی متولد ۱۲شهریور۱۳۱۴ در مشهد و کشتی‌گیر آزادکار و مربی سابق کشتی است. او نشان نقره قهرمانی جهان در سال۱۹۶۲ در تولیدوی آمریکا را کسب کرده است و سابقه مربیگری تیم ملی کشتی آزاد ایران را نیز دارد. امیررضا و رسول خادم، ۲ پسر او و از قهرمانان جهان و المپیک و اسطوره‌های کشتی ایران و جهان هستند.
وی همچنین به ابتکار دیگری در سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری مشهد با همکاری هیئت‌های باستانی و کشتی اشاره کرد و افزود: در اقدامی دیگر از سوی سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد، تصویر ۲۰ تن از پهلوانان زورخانه‌ای و کشتی در قالب بنر‌هایی در معابر اصلی شهر نصب شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->