مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) ابزار جدید پیش‌فروش ارز رونمایی شد بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فروش نان کنجدی در نانوایی‌های مشهد و خراسان رضوی با دستگاه نانینو | قیمت گندم از شنبه ۲۴ خرداد تغییر می‌کند بازار طلای مشهد راکد است | سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر اخبار سیاسی هستند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیاتی تازه از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی | خرید برق خانگی سبز ۳۷۰۰ تومان صدور سند رسمی ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد تجاری دوغارون (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رئیس کل بانک مرکزی: تامین مالی ۳ میلیارد دلاری از طریق بازار پیش‌فروش ارز قیمت نهایی کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول وزارت صمت افزایش قیمت ایران خودرو را رد کرد مجوز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور صادر شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جهش بیت‌کوین به ۱۱۰ هزار دلار | آیا بازار در آستانه یک صعود تاریخی است؟ رشد شدید قیمت محصولات ایران خودرو در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۲ هزار تومان بانک جهانی: بهبود رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده اطلاعیه جدید ایران‌خودرو درباره قیمت جدید محصولاتش (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) قیمت جهانی طلا در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | مسیر طلای جهانی تغییر کرد جهش قیمت طلا در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۲ برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمد‌های نفتی مدیر کل صمت خراسان رضوی: یکی از محور‌های مهم در بخش صنعت، کیفیت کالا‌های تولیدی است ۹۵ میلیارد تومان برای دیه فوت‌شدگان بندر رجایی پرداخت شد | ارزیابی خسارات باربری هنوز ادامه دارد حذف ۳۵۰ میلیون حساب بانکی منجر به افزایش شفافیت مالی می‌شود
سرخط خبرها

تأثیر کرونا بر رفتار مالی جامعه؛ حرکت آینده به سمت ما

  • کد خبر: ۳۱۱۲۸
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
تأثیر کرونا بر رفتار مالی جامعه؛ حرکت آینده به سمت ما
حامد قنادپور- مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا
بیماری کووید۱۹ بر جنبه‌های بسیاری از زندگی بشر تأثیر گذاشته و در زمانی کوتاه سبب تغییراتی شگرف در جوامع و حوزه‌های مختلف شده است. حوزه مالی نیز از این تأثیرات و تغییرات مصون نبوده و از جمله حوزه پرداخت‌ها و مبادلات مالی دچار تحولاتی شده است. شاید پیش از وقوع کرونا پیش‌بینی و صحبت خاصی درباره این تغییرات سریع و واضح وجود نداشت، اما امروز بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی به اینکه پس از کرونا چه اتفاقاتی قرار است روی دهد و چه تغییراتی حاصل شود، فکر می‌کنند.

در اقتصاد اروپا نزدیک به ۵۰ درصد چرخه مالی در حوزه بانک‌های کوچک یا خرده‌فروشی، حدود ۲۵ درصد در حوزه بانک‌های بزرگ و عمده اتفاق می‌افتد و حدود ۱۵ درصد در حوزه بازرگانی ثبت می‌شود. فرایند پرداخت‌های داخلی در بانک‌های کوچک و بزرگ ۲۴ و ۲۷ درصد چرخه مالی را تشکیل می‌داده که بروز کرونا تأثیر خاصی بر این نسبت‌ها نداشته است. اما از آغاز دوره قرنطینه کرونا تا امروز رقم حساب‌ها و کارمزد‌های مربوط روبه‌فزونی است و در عین حال پرداخت‌های بین‌المللی و استفاده از کارت‌های اعتباری کاهش ملموسی یافته است.

همچنین چرخه مالی در بانک‌های عمده جهانی ۴ درصد کوچک شده، اما درگاه‌های پرداخت الکترونیکی یک درصد بزرگ‌تر شده است. در این حوزه شاهد افزایش ۷ درصدی سهم دریافت و پرداخت‌های الکترونیکی و همچنین افزایش کارمزد‌های حواله‌ای بوده‌ایم. سهم ۴۷ درصدی دستگاه‌های پوز نیز در چرخه خدمات بازرگانی ثابت بوده است.

حوزه کسب‌وکار بانکداری و پرداخت نیز در این مدت ۳ تغییر اساسی داشته است؛ ابتدا در موضوع پرداخت‌ها که تمایل بسیاری به‌نحوه پرداخت غیرنقدی، بدون کارت و بدون تماس به‌عنوان تأثیر کوتاه مدت دیده شده است. همچنین تمایل حرکت از خرید حضوری به تجارت الکترونیک را می‌توان تأثیر دوم این شرایط دانست و تأثیر بزرگی که در این حوزه به چشم می‌خورد، کاهش نقش میان‌داری و واسطه‌گری بانک‌هاست.

نوآوری‌هایی حوزه پرداخت با به‌کارگیری دستگاه‌های موبایل و اتصال مخابراتی، پرداخت‌ها را ساده‌تر کرده و افزایش ارزش را به همراه داشته است. از جمله بروز طیفی از کیف پول‌های دیجیتال و پرداخت‌های خودکار ماشین‌به‌ماشین در این دوره فزونی یافته و به نظر می‌رسد بیشتر این نوآوری‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی برای استفاده عمومی داشته باشد.

فرهنگ‌سازی هدفمند در این زمینه، فرایند‌های پیش‌رونده در سمت مشتری و پذیرنده‌ها را بهبود خواهد داد، اما در زیرساخت‌های پرداخت تغییر جدیدی ایجاد نمی‌شود. هرچند بروز همه‌گیری کرونا در سال جدید این روند را تسریع کرده است.
طبق نظرسنجی مؤسسه مرکوری، ۴۰ درصد مخاطبان، استفاده از دستگاه‌های غیرتماسی را در صنایع ضروری دانستند. این میزان در سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد بود. این امر استفاده از پول نقد را کاهش می‌دهد و پرداخت را ساده‌تر می‌کند. همچنین مؤسسات مالی و پذیرندگان را در استفاده از پلتفرم‌های همراه‌سازی مشتری که مبتنی بر داده هستند، ترغیب خواهد کرد.

با اجرای روش‌های پرداخت مبتنی بر «غیرنقد، بدون کارت، بدون تماس»، راهکار‌های پرداخت هرچه بیشتر به سمتی می‌رود تا به مشتری اجازه دهد حساب بانکی‌اش را برای پرداخت‌های مستقیم و تأمین مالی به سرویس‌های مختلف متصل کند. از این رو ممکن است کارت‌های بانکی فعلی با این پلتفرم‌ها جایگزین شوند و از طرفی مشتریان نیز تمایل پیدا کنند امکانات خود درباره گزینه‌های متعدد پرداخت را از دست بدهند، زیرا برای کاهش ریسک‌ها سهم بیشتری از کیف پولشان را به کارت اصلی اختصاص می‌دهند و این‌گونه اهمیت برخی تمایز‌های سنتی در حوزه پرداخت مانند برند کاهش می‌یابد.

مهم‌ترین تأثیر چنین رویداد‌هایی در بحران‌ها بر فرهنگ‌سازی دیده می‌شود. پررنگ‌شدن نقش نظافت شخصی برای کنترل شیوع ویروس یک نمونه ساده و عینی این موضوع است که به اجبار این فرهنگ را تقویت کرده است. به همین نسبت اجبار در تغییر رفتار‌های مالی خرید و پرداخت‌ها سبب بروز نوآوری‌هایی در حوزه پرداخت می‌شود.

از اتفاقات جالب توجهی که در این موضوع شاهد آن بوده‌ایم، ورود بازیگران جدید به تجارت الکترونیک و حرکت کسب‌وکار‌های سنتی به سمت تجارت الکترونیک است. توزیع طیف زیادی از محصولات و خدمات مختلف به شکل خرده‌فروشی و در قالب پلتفرم‌های دیجیتالی که به مشتریان امکان می‌دهد از میان چندین عرضه‌کننده مختلف یکی را انتخاب کنند، گزینه بسیار جذابی است که این روز‌ها در اختیار عموم مردم قرار گرفته و تمایل به خرید الکترونیک را افزایش داده است. افزون بر تغییرات ایجاد شده، فرم‌های از پیش موجود در سایر صنایع که هم اکنون برای مخاطبان و نیاز‌های کسب‌وکار‌ها استفاده می‌شود، به ارائه محصولات سایر حوزه‌ها اقدام کرده و در واقعیت به کانال توزیع محصولات و خدمات سایر صنایع تبدیل شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->