سرخط خبرها
گزارش شهرآرامحله از نشست مسئله‌یابی در محله پورسینا

شناسایی ۵ اولویت منطقه شش مشهد

  • کد خبر: ۳۱۳۲۰
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
شناسایی ۵ اولویت منطقه شش مشهد

انسیه شهرکی - دبیر شهرآرامحله
نخستین نشست «مسئله‌یابی مشارکتی» محله پورسینا به همت دفتر تسهیلگری محله برگزار شد.
به گزارش شهرآرامحله، ۱۸ نفر از معتمدان و اهالی محله پورسینا و خوش‌سیما عصر روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد، در سالن جلسات فرهنگ‌سرای نصرت گردهم آمدند تا درباره مهم‌ترین مسائل محله گفتگو کنند. به گفته سروش باغبان، مسئول دفتر تسهیلگری پورسینا، این نشست اولین گام از برنامه پویای پیشرفت محله پورسینا بود که این دفتر برنامه‌ریزی و برگزار کرد.

• رویکرد دارایی مبنا
نشست با اجرای سرود گروه آوای رضوان از موفق‌ترین گروه‌های فرهنگی‌هنری محله، آغاز شد.
باغبان هم بعد از آغاز رسمی برنامه، توضیحاتی درباره آنچه تاکنون دفتر تسهیلگری انجام داده است ارائه داد: شاید برایتان سؤال باشد که در این یک‌سال که از تأسیس این مرکز می‌گذرد، چه کار کرده‌ایم؟ دستورالعمل‌های اجرایی داشتیم که باید آن‌ها را دنبال می‌کردیم. هدف این بوده که با روشی علمی مسائل ناظر بر محله را بشناسیم و ناظر بر این مسائل، اقداماتی را طراحی کنیم. تاکنون کار‌هایی انجام شده است. بعد از این مدت می‌رسیم به اینکه مردم محله ما را بشناسند و اقداماتی انجام دهیم که بدون حضور مردم امکان آن وجود ندارد. از طریق این دفتر ظرفیت‌هایی ایجاد می‌شود. دفتر‌های تسهیلگری بوده‌اند که بعد از شش ماه جمع کرده‌اند و به‌عکس دفتر‌هایی هم بوده‌اند که کار‌های مهم انجام داده‌اند. در این جلسه افراد اهل فکر را دور هم جمع و سعی کردیم ترکیبی از افراد مختلف داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: روش دفتر‌های تسهیلگری بر اساس رویکرد دارایی مبناست. یعنی چه تعداد مسجد، کتابخانه و... در محله است. بعد از آن طرح، آماری به‌طور تصادفی در هر بلوک داده‌ایم. از آسیب‌ها پرسیده‌ایم و به جز این، دانه دانه پلاک‌ها را بررسی و تبدیل به نقشه کرده‌ایم. از آسیب‌های اجتماعی، آموزش و کسب و کار گزارش‌هایی گرفتیم. ما تک تک بنگاه‌های تولیدی محله را رفتیم و پرسش‌نامه دادیم.

• شناسایی ۲۲ مسئله
باغبان رویکرد دفتر را رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: بعضی از اهالی انتظار دارند ما ۱۳۷ باشیم و چاله‌ها را ترمیم و فضای سبز را اصلاح کنیم. این مشکلات هم باید برطرف شود، اما مهم‌تر از آن اشتغال است، آسیب‌های اجتماعی و... هم باید برطرف شود.
مدیر دفتر تسهیلگری پورسینا درباره محدوده تعریف‌شده کارش هم گفت: محدوده عملیاتی ما محلاتی است که شهرداری تعریف کرده است. البته کارفرمای ما استانداری است. از پورسینا‌های زوج تا امیرآباد و جمعیتی که در این محدوده هستند ۱۶ هزار و ۴۲۰ نفر هستند که بلوچ، فارس، عرب، آذری و... هستند.
سروش باغبان از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن و کارگاه‌های کارآفرینی و کلاس‌های مهارت‌آموزی و... گفت و درباره رایزنی‌هایش با شهرداری برای رفع مشکلات مردم گفت: جلسات زیادی هم با نهاد‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری و... داشتیم. معتقدم اگر بخواهیم مسائل اساسی مردم برطرف شود، در نهایت باید دو سه تا مشکل اصلی را اولویت‌بندی کنیم. مثلا اینجا فضای ورزشی نداریم. شهرداری جوابش این است که زمین خالی پیدا کنید. اینجا کار من و شماست که آن زمین را پیدا کنیم.
مدیر دفتر تسهیلگری پورسینا این را هم گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسان ما این محله با ۲۲ مسئله رو به رو است. به عنوان مثال تحصیلات پایین افراد در این محله و اینکه دانش‌آموزان بعد از مقطع ابتدایی تحصیل را رها می‌کنند که هم ریشه در فقر اقتصادی دارد و هم کیفیت پایین آموزش و ایجاد نکردن انگیزه در آن‌ها. آمار زیاد بیماری‌های زمینه‌ای در بین اهالی و تعداد زیاد معلولان به گونه‌ای که فقط ۴۷ نفر زن سرپرست خانوار معلول داریم که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین بیکاری، کودک همسری، اعتیاد، زنان سرپرست خانوار که سن بیش از ۵۰ سال دارند، درآمد کم بنگاه‌های اقتصادی و ناپایداری مشاغل، نبود انگیزه برای پیشرفت محله و آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و... از دیگر مسائل است.

• آسیب‌شناسی و پیشنهاد
در ادامه محمدزاده، کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری پورسینا، هم در باره فرایند مشارکت حاضران برای شناسایی اولویت‌های محله توضیح داد: به کارت‌های مسئله فردی (کارت‌های زرد رنگ) که مشکلات محله در آن قید شده به صورت فردی امتیاز بدهید و سپس در قالب ۵ گروه درباره این اولویت‌ها بحث و مشکل را در کارت زرد بنویسید و نظر و پیشنهاد را در کارت صورتی قید کنید.
پس از پایان گفت‌وگوها، مسائل جمع‌بندی و ۵ مسئله اصلی محله به شرح زیر اولویت‌بندی شد: کیفیت پایین آموزش، میزان زیاد سرقت و زورگیری، نبود فرصت‌های مناسب برای گذران اوقات فراغت، کمبود سرانه‌های خدماتی و اعتیاد.

• پیگیری می‌کنیم
بعد از شور و مشورت دو ساعته اهالی محله و مشخص‌شدن اولویت‌های محله، مدیر دفتر تسهیلگری پورسینا گفت: درباره مشکلات شناسایی‌شده از سوی شما آنجا که قابلیت گفتگو با سازمان‌ها دارد حتما مذاکره و پیگیری می‌کنیم و نتیجه را در ۲۱ روز آینده در نشستی دیگر اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->