سرخط خبرها

جهادگران غریب، اما قوی

  • کد خبر: ۳۰۵۲۰
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
جهادگران غریب، اما قوی
شرح فعالیت‌های یک گروه جهادی کوچک در محله پورسینا

شادی شریفی/ شهرآرانیوز - «کار جهادی، یعنی کار بدون هیچ چشمداشتی! اینکه کار را انجام بدهی به خاطر محله، شهر و کشور خودت...».
این‌ها را عباس پیوندی، سرپرست گروه جهادی شهید کاوه در محله پورسینا، به شهرآرامحله می‌گوید. گروهی که درست سه سال پیش توسط خودش فقط با سه عضو تشکیل می‌شود و حالا ٢٣نفر عضو ثابت دارد و کلی عضو دیگر که غیرمستقیم با گروه همکاری می‌کنند. محدودیتی هم برای این عضویت وجود ندارد. از دانش‌آموز و دانشجو بگیرید تا پزشک، بنّا، آرایشگر و... هرکسی در محله به فراخور مهارتی که دارد هر کاری از دستش بربیاید برای هم‌محله‌ای‌هایش انجام می‌دهد. حالا پزشک محله خیلی از نیازمندان را رایگان ویزیت می‌کند، عضو بنای گروه هم گچ‌کاری خانه‌های نیازمندان را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای انجام می‌دهد و . . .، اما بخش مهمی از اعضا را حالا جوانان و نوجوان‌ها تشکیل می‌دهند. دانش‌آموزان و دانشجویانی که به قول آقای پیوندی تازه‌نفس هستند و بیشترین فعالیت را در گروه دارند. حالا به قرارگاه آن‌ها در محله پورسینا آمده‌ایم تا با آقای پیوندی و سه عضو جوان گروه محمد احراری مقدم، علی خارکش و محمدرضا پیوندی، گفتگو کنیم.

•ضدعفونی محله
قرارگاهشان آشپزخانه مسجد علی‌ابن‌ابی‌طالب(عليه‌السّلام) در محله پورسیناست. خبری از سیستم، میز و صندلی نیست و قرارگاهشان چیزی بیشتر از یک آشپزخانه بزرگ نیست. به‌جز ظرف و ظروف توی گنجه قدیمی کنار آشپزخانه، پمپ‌های ضدعفونی و گان‌های آویزان از جالباسی، نشان از فعالیت‌های این گروه دارند. آقای پیوندی هم فعالیت‌های اخیر گروه را مربوط به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا می‌داند. اینکه از ١٢اسفند کارشان را شروع کرده‌اند و حالا تا زمانی که این غائله ختم نشود، دست از کار نمی‌کشند. حالا در چند نوبت محله را ضدعفونی کرده‌اند و مواد شوینده هم بین ساکنان توزیع کرده‌اند. آشنایی علی خارکش عضو هجده‌ساله گروه هم با این گروه جهادی در همین ایام شکل می‌گیرد. تعریف می‌کند که خودش یک پمپ کوچک داشته و با آب و وایتکس در حد توانش در و دیوار محله را ضدعفونی می‌کرده است. آقای پیوندی که فعالیت خودجوش او را می‌بیند به او پیشنهاد فعالیت در گروه را می‌دهد و علی هم قبول می‌کند. می‌گوید: تا پیش از این دغدغه سلامتی در و همسایه‌ها را داشتم، اما درکی از کار جهادی نداشتم و دستم باز نبود و هرکاری که انجام می‌دادم دلی بود با همان امکانات اندک خودم. بعد از عضویت در گروه مهارت و اطلاعاتم از کار جهادی افزایش یافت و حالا خودم را فرد مؤثرتری در راستای ارتقای محله در زمینه‌های مختلف می‌دانم.

•فعالیت در حوزه مجازی
محمد احراری مقدم، اما مسئولیت متفاوتی در گروه دارد. او حالا بنا به مهارت‌هایش در حوزه فضای مجازی فعالیت پررنگ‌تری دارد و کانال تلگرام گروه و نشر اخبار برعهده اوست. آقای پیوندی درباره فعالیت‌های محمد توضیح می‌دهد: ما نه دفتری داریم و نه سیستمی. کار محمدبه این دلیل مهم است که با کمترین امکانات و با سیستم خودش کانال ما را پیش می‌برد. کانالی که حالا تبدیل به صدای مردم محله پورسینا شده است و اخبار آن خیلی وقت‌ها به گوش مسئولان می‌رسد.
داستان عضویت محمدرضا پیوندی، اما به کل متفاوت است. محمدرضا، فرزند آقای پیوندی، می‌گوید که از کودکی با اقدامات و فعالیت‌های مردمی پدر آشنا بوده و ناخودآگاه از زمانی که نمی‌داند قدم در این راه گذاشته، اما سه سال پیش با تشکیل گروه جهادی شهید کاوه فعالیت او هم بیشتر شده است.

•همه پای کار هستند
آقای پیوندی این نوجوانان و جوانان را مهم‌ترین اعضای گروه می‌داند. اعضایی که انرژی دارند و نه‌تن‌ها اکنون و در شرایط کنونی، بلکه همیشه با وقوع هر حادثه‌ای اولین‌ها در صف کمک و کار جهادی هستند. او از زلزله سفید سنگ می‌گوید و نیرو‌های جوانی که آن‌ها آن سال به آن منطقه برای کمک و توزیع اقلام مختلف اعزام کردند، از ساخت و ساز خانه برای نیازمندان می‌گوید که باز هم به کمک نیرو‌های جوان‌تر انجام می‌شود و.... آن‌ها محدودیتی در سن و سال ندارند و هرکسی در این محله تا جایی که بتواند برای ارتقای آن فعالیت می‌کند. آقای پیوندی می‌گوید: آرایشگر قدیمی و سن و سال‌داری هست که برای آرایش و پیرایش سر و صورت افراد نیازمندی که به او معرفی می‌کنیم هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. پزشک خیری هست که خیلی از بیماران این منطقه را رایگان ویزیت می‌کند، عکاسی که برای مجالس این عزیزان بدون دریافت هزینه عکاسی می‌کند و . . .

•افزایش روحیه مشارکت
در آخر، اما آقای پیوندی نتیجه و ثمره تمام این فعالیت‌های جهادی را علاوه بر کمک به افراد و پیشرفت محله، افزایش روحیه مشارکت می‌داند. اینکه گروهی جهادی و مردمی در این گوشه شهر هستند که بدون هیچ چشمداشت و انتظاری از مسئولان، تنها و تنها با همکاری و همدلی خودشان در راستای پیشرفت محله‌شان قدم برمی‌دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->