واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

انبارهای استان خراسان رضوی پر از کالاهای اساسی است

  • کد خبر: ۳۱۳۴۲
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
انبارهای استان خراسان رضوی پر از کالاهای اساسی است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌رضوی: ۹۱۷۶ تن برنج در استان توزیع شده است
فرزانه شهامت - «موجودی انبار‌های استان از کالا‌های راهبردی مثل گندم و کالا‌های اساسی مثل شکر، آن‌قدر ایده‌آل است که گاهی خودمان هم شک می‌کنیم و به انبار‌ها سرکشی می‌کنیم. وضعیت ما، فوق‌العاده است.»
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی برگه‌هایی در برابر خود دارد که جزئیات موجودی انبار‌های استان در آن‌ها درج شده است. حمیدرضا نوری به برگه‌ها نگاهی اجمالی می‌اندازد و می‌گوید: حیف که نمی‌شود این عدد‌ها را اعلام کرد، هم به دلیل مسائل تحریم و هم سودجویانی که برنامه‌هایشان را با این آمار‌ها تطبیق می‌دهند. همین قدر بگویم که موجودی شکرمان کافی است و برنج، بیش از نیاز داریم. گندم و روغن را هم به این فهرست اضافه کنید.
بیش از نیاز دقیقا یعنی چه؟ او در پاسخ به این سؤال ابتدا می‌گوید: ما وظیفه تأمین بازار را نداریم، بلکه موظف به تنظیم بازار هستیم؛ یعنی در مواقعی که بازار دچار چالش می‌شود یا بناست طرحی مثل مواسات مؤمنانه اجرا شود، با مصوبه ستاد تنظیم بازار وارد می‌شویم و با عرضه کالا، قیمت‌ها را می‌شکنیم.
نوری اضافه می‌کند: دوره زمانی ذخایر راهبردی برای جمعیت، بیش از ۳ ماه است و ما با جمعیت ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استان، برای دوره مصرف بیش از این بازه، کالا داریم.
او آرامش بازار داخلی در روز‌های اوج‌گیری کرونا را با هجمه به فروشگاه‌ها در برخی کشور‌های خارجی مقایسه می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال تا ۳۱ خرداد، در استان ۴ طرح تنظیم بازار، بسته معیشتی، ضیافت و مواسات مؤمنانه را اجرا و ۴۰۴۴ تن شکر خانوار و ۹۱۷۶ تن برنج توزیع کردیم. همین الان محموله‌های برنج از بنادر در حال ترخیص است تا جایگزین برنج‌هایی شود که در این طرح‌ها از انبار‌ها خارج شد. اجرای این طرح‌ها تأثیر خوبی روی سبد غذایی خانوار گذاشت و هیجان بازار را کاهش داد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌رضوی به آغاز طرح توزیع ۱۰ هزار تن شکر در استان با نرخ مصوب ۶۳۰۰ تومان اشاره می‌کند که خانواده بزرگ صنف و صنعت استان، مخاطب آن هستند. این سهمیه از تولیدات ۵ کارخانه فعال در خراسان رضوی، تأمین می‌شود و مسئله بُعد مسافت برای تأمین شکر از سایر استان‌ها مطرح نیست.
نوری با اشاره به فراتر بودن نیاز اصناف و صنایع استان به بیش از سهمیه‌های یادشده و گله‌ای که فعالان از دوری محل تخصیص سهیمه خود مطرح می‌کنند، می‌گوید: اصناف و صنایع می‌توانند نیاز خود را با مراجعه مستقیم به انجمن کارخانجات قند و شکر تأمین کنند. کالا‌های موجود در انبار‌ها  تاریخ مصرف دارد و باید بر اساس اولویت‌بندی از انبار‌ها خارج شود. در وزن‌هایی که صنایع، اقدام به بارگیری شکر می‌کنند، موضوع کرایه حمل تأثیر چندانی ندارد. برای اصنافی که به شکر نیاز دارند نیز، عمده سهمیه از کارخانه‌های داخل استان تأمین می‌شود.
رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تا پایان خرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، نکته دیگری است که این‌طور شرح می‌دهد: هر‌چند امسال سطح زیر کشت گندم در استان کاهش یافته، اما با توجه به افزایش ۴۷ درصدی نرخ خرید نسبت به پارسال و با وجود تأخیر ۸ تا ۱۲ روزه در برداشت به دلیل شرایط جوی برخی شهرستان‌ها، ۱۱۵ هزار تن گندم را خرید تضمینی کردیم. امیدواریم تا پایان فصل خرید، این آمار حداقل به ۶۰۰ هزار تن برسد.
به گفته وی حساب کسانی که تا ۱۷ خرداد، محموله گندمشان تحویل و در سامانه بانک کشاورزی ثبت شده باشد، تسویه شده است.
نوری ۳۳۰۰ تن را آخرین آمار خرید تضمینی کلزا در استان اعلام می‌کند که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۶۰ درصد رشد نشان می‌دهد. او دلیل این رشد را در افزایش سطح زیر کشت و رشد ۴۶ درصدی نرخ خرید تضمینی نسبت به پارسال بیان می‌کند.
او از کشاورزان استان می‌خواهد برای جلوگیری از  بروز مشکل در تحویل محموله و دریافت وجه فروش گندم و کلزا به دولت، پیش از تحویل محموله آن به مراکز خرید، اطلاعاتشان را در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی ثبت کنند.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->