بشیر بی‌آزار آزاد شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری متحدان اوکراین، چین را متهم به تولید پهپاد‌های انتحاری برای روسیه کردند وزیر دفاع آمریکا از کمک ۲.۳ میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی امام‌جمعه مشهدمقدس درباره برخی نقل‌قول‌های غیرمستند واکنش فرمانداری مشهد به برخی ادعا‌ها درباره نرسیدن صندوق‌های رأی به شهرک‌های صنعتی وزیر ارتباطات خبر داد: اختصاص ۱۰ گیگ اینترنت هدیه برای مرحله دوم انتخابات اولین مرکز رشد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دفاعی در مشهد افتتاح شد | «نصیر»؛ چشم‌انداز پیوند صنایع دفاعی با مراکز فناور امروز نطق زنده پزشکیان و جلیلی از تلویزیون پخش می‌شود (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: رشد سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم مثبت ۶.۴ درصد بود وزیر نفت خبر داد: اختصاص پاداش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی برای ۱۷ میلیون مشترک گاز وزیر کشور با تأکید بر حق‌الناس‌بودن رأی مردم، از آمادگی برای برگزاری انتخابات خبر داد فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: انتخابات نماد اتحاد ملی است ایران ۱۱ شخص آمریکایی را تحریم کرد اخذ رأی با کارت‌های ملی قدیمی امکان‌پذیر نیست اعتراف رسانه عبری: اسرائیل بدون مبادله اسرا هم جنگ را متوقف می‌کند هشدار اردوغان: جنگ غزه متوقف نشود، همه در معرض خطر خواهند بود آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد + فیلم (۱۲ تیر ۱۴۰۳) باقری: ۱۲ تیر در تقویم ایران روز افشای حقوق بشر آمریکایی است
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

چرا چنین اتفاقی افتاد؟

مرگ‌بارترین درگیری مرزی میان چین و هند در طول ۵۰ سال گذشته

  • کد خبر: ۳۱۳۸۰
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
مرگ‌بارترین درگیری مرزی میان چین و هند در طول ۵۰ سال گذشته
هفته گذشته جدی‌ترین و مرگ‌بارترین درگیری مرزی میان چین و هند در طول ۵۰ سال گذشته اتفاق افتاد

هدی جاودانی/ شهرآرانیوز، ماجرا از رودخانه گالوان واقع در منطقه کوهستانی دورافتاده و مورد مناقشه لداخ در هیمالیا آغاز شد. حداقل 20سرباز هندی جان‌ باختند و بسیاری نیز مجروح شدند. اما تلفات این واقعه به‌نظر بیشتر از این‌هاست، چراکه تاکنون تنها دهلی‌نو به‌صورت رسمی آمار خود را اعلام کرده و پکن از ارائه جزئیات مربوط به این درگیری، طفره رفته است.

 

اما دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ در شب پانزدهم ژوئن، حدود صدهاسرباز چینی و هندی در تاریکی، جنگی تن‌به‌تن را آغاز کردند. طبق توافق دوطرفه‌ای که در گذشته صورت گرفته بود، هیچ‌کدام از طرفین به سلاح‌ گرم مجهز نبودند و باوجود تلفات به‌بارآمده، سربازان تنها با مشت و سنگ و میله‌های چوبی و فلزی به جان یکدیگر افتاده بودند.

 

البته درگیری اخیر درپی دیگر تنش‌های گذشته میان دو کشور رخ داده و سابقه‌دار بوده است. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ درگیری مرگ‌بار اخیر به عقیده بسیاری کاملا غافلگیرانه بود. در سال‌های اخیر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به‌نظر با تعهد به توافقی دوطرفه، رابطه دو کشور را به ثبات رسانده بودند و اختلافات متعدد خود- اعم از مناقشه طولانی‌مدت بر سر حدود قلمرو خود- را کنار گذاشته بودند.

 

اما برخلاف این میزان از دیپلماسی، تنش‌های اخیر نشان داده است که در غیاب مذاکراتی جدی و حل همیشگی مسئله منطقه مورد مناقشه، رابطه دو کشور کماکان به سردی می‌گراید. در ادامه چه پیش خواهد آمد؟

 

درحالی‌که درگیری خشونت‌بار چین و هند یکی از رخدادهای مهم مرزی چند دهه اخیر است، این احتمال وجود دارد که به‌خاطر توجه کشورهای دنیا به مسائل دیگر، این ماجرا به‌عنوان یک رویداد انحرافی به‌‌سرعت به فراموشی سپرده شود.

 

اما نادیده‌ گرفتن این اختلاف، اشتباه بزرگی خواهد بود. درست است که شی و مودی، هر دو به‌‌دنبال رابطه‌ای باثبات برای کشورهای خود هستند، اما دو کشور هنوز انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند و مادامی که جاه‌طلبانه خواستار گسترش قلمرو خود باشند، تنش‌های بیشتر میان آن‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->