سایپا بعد از انتقادات به حقی که در مورد پراید دریافت کرد، تصمیم به تولید خودروهای متفاوتی گرفت تا بتواند هجمههای مربوط به ضعفهای پراید را کمتر کند. سایپا ابتدا با تولید تیبا و بعد از آن ساینا تمام تلاشش را برای تولید خودرویی متفاوت به کار برد. نتیجه، اما اصلا دلچسب نبود. تیبا، خودرویی که با طراحی نامناسبش برای قشر متوسط گزینه بدی نبود، اما نتوانست فروش خوب پراید را، با وجود تمام ایرادات پراید، تکرار کند. ساینا تجربه بعدی سایپا در تولید خودرویی متفاوت بود. خودرویی که بر روی پلتفرم تیبا ساخته شده و مجهز به آپشنهای متنوعی است تا بتواند در بازار رقابت با خودروهای داخلی و خودروهای ارزان قیمتتر چینی حرفی برای گفتن داشته باشد.
سایپا با قرار دادن گیربکس اتومات توانست نسبت به رقبای ساینا برگ برندهای رو کند تا مشتری ایرانی که به دنبال خرید خودرویی اقتصادی و در عین حال آپشندار بود، بتواند نیمنگاهی به این خودروی ایرانی داشته باشد. ساینا در بازار رقابت خودروها با محصولاتی نظیر تیبا، پژو پارس، تندر ۹۰، لیفان و حتی پژو ۲۰۶ باید گزینهای برای جلب توجه مشتریان ایرانی ارائه میکرد. یکی از مقایسههای پر درخواست بین کاربران ایرانی مقایسه میان ساینا و تندر ۹۰ بود. تندر ۹۰ به عنوان یک خودروی با کیفیت که مالکانش شکایتی از آن نداشتند، باید با محصول جدید سایپا، که مانور زیادی برای تبلیغاتش شده بود وارد رقابت میشد.
ساینا یا تندر ۹۰؟اولین نکته در رقابت میان ۲ خودرو طراحی ظاهری آنهاست. تندر ۹۰ خودرویی که نام رنو را در شناسنامه خود دارد، نسبت به سایر محصولات این کمپانی طراحی ظاهری بسیار ضعیفی دارد. در ظاهر تندر ۹۰ هیچ نکته قابل توجه و درخشانی وجود ندارد. ساینا از این لحاظ میتواند نسبت به این خودرو برتری داشته باشد. طراحی ظاهری ساینا شباهت زیادی به تیبا دارد و با اینکه تلاش شده تغییرات مختلفی در ظاهر آن داده شود، ولی این خودرو را در هر کجا که ببینیم، متوجه میشویم که از خانواده پراید و تیباست! کابین ساینا از متریال بسیار ضعیفی ساخته شده و کیفیت مونتاژ آن هم بسیار پایین است. تندر ۹۰ اگر چه با توجه به کارخانه سازندهاش کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی را در داخل کابین نشان میدهد، اما از نظر کیفیت متریال استفاده شده بسیار ضعیف عمل کرده و پلاستیکهای خشک داشبورد به شدت توی ذوق میزند. در بحث تعداد آپشنها، تندر ۹۰ تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و آپشن خاص و قابل توجهی را ارائه نکرده است. در مقابل سایپا برای ساینا از نظر آپشنهای رفاهی دست و دل بازی کرده است. دوربین پارک عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، استارت دکمهای، ورود بدون کلید و سیستم ناوبری ماهوارهای فارسی از جمله امکاناتی است که ساینا به آن مجهز است. هرچند که سایپا تمام این آپشنها را برای همه تیپهای ساینا در نظر نگرفته است. در تیپ لوکس ساینا ۲ آپشن هشدار افت فشار باد لاستیکها و قفل خودکار درها هم در نظر گرفته شده است.
سایپا برای ساینا علاوه بر گیربکس دندهای، یک گیربکس اتومات هم در نظر گرفته که میتواند گزینه قابل توجهی برای مخاطب ایرانی باشد. اما وقتی به بخش فنی میرسیم متوجه ضعف ساینا در این قسمت میشویم. موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب بخار، عدد ناامید کنندهای است که بسیاری از قابلیتهای ساینا را زیر سؤال میبرد. در مقابل تندر ۹۰ با موتور ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۰۵ اسب بخار و وجود گیربکس اتومات و دندهای خودروی بهتری به نظرمیآید.
برنده رقابت کدام است؟ساینا از نظر طراحی خارجی و داخلی یک سروگردن بالاتر از تندر ۹۰ است، اما از نظر کیفیت ساخت پایینتر قرار میگیرد. تندر ۹۰ در بخش فنی و قدرت موتور حرفهای بیشتری برای گفتن دارد که شاید بیشتر از آپشنهای رنگارنگ ساینا برای مخاطب ارزش داشته باشد. هندلینگ و سواری خوب تندر ۹۰ هم از جمله مواردی است که باعث فروش خوب این خودرو با وجود ظاهر نه چندان دلچسبش شده؛ مزیتی که ساینا از آن بیبهره است. بازار
خرید و فروش ساینا اتومات نشان میدهد که میتوان گیربکس اتومات را برگ برنده این خودرو در رقابت با خودروهای هم قیمتش دانست. سایپا برای ساینا سیستم ایمنی خوبی را در نظر نگرفته است. این نقطه ضعف تمامی خودروهای تولید سایپاست. در مقابل تندر ۹۰ استانداردهای ایمنی را تا حد زیادی رعایت کرده است. در مجموع نمیتوان ساینا را گزینهای مورد اعتماد و خوب ارزیابی کرد و در رقابت با خودروهایی نظیر تندر ۹۰ و پژو، کفه ترازو به سمت این خودروها سنگینتر است.