مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟ پیش بینی نوسانات قیمت در بازار خودرو مشهد (۷ فروردین ۱۴۰۲) قیمت پایه و شرایط عرضه سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شد | پرسپولیس گران‌تر از استقلال در فرابورس
سرخط خبرها

وضعیت دلار در بازار‌های جهانی و افزایش نگرانی‌ها درباره کسب و کار‌ها

  • کد خبر: ۳۱۴۲۲
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
وضعیت دلار در بازار‌های جهانی و افزایش نگرانی‌ها درباره کسب و کار‌ها
دلار معاملات ابتدای هفته را ریزشی شروع کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، بانک مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از طریق بازار‌های ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا از سایر مقامات این کشور نسبت به بهتر شدن اوضاع امیدوارتر است. ترامپ در توئیتی نوشته است: همان طور که خیلی از شما نیز می‌دانید اقتصاد کشورمان خیلی خیلی نیرومند در حال بازگشت است. ما دو هفته پیش شاهد شکسته شدن رکورد اشتغال زایی بودیم که قبلا چیزی مشابه آن را نداشتیم. هیچ کسی حتی به این رکورد نزدیک هم نشده بود!

رودریگو کارتیل، استراتژیست ارشد بازار‌های ارز در بانک ملی استرالیا گفت: آخرین خبر‌ها از تحولات اقتصادی نیز نتوانسته اند چیزی از نگرانی‌ها کم کنند. انتظار داریم با شروع بازگشایی مجدد کسب و کارها، با صعودی شدن سیر شیوع مجدد کرونا در جهان سوال اینجاست که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی چگونه می‌خواهند بین مباحث اقتصادی و سلامتی یک موازنه برقرار کنند.

از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشور‌های اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به می‌با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۱ درصد رسید که ۱.۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره مشابه سال قبل محسوب می‌شود. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به می‌در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. این تورم هم چنین یک درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره زمانی مشابه سال قبل است.

این نرخ تورم فاصله بسیار زیادی با سطح دو درصدی هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا دارد.

تحلیل گران بانک " بارکلی" در یاددداشتی نوشتند: انتظار ما این است که بازار ارز کماکان بین اخبار مثبت ناشی از بازگشت تدریجی سطح فعالیت‌های اقتصادی و اخبار منفی احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا گیر کنند و احتمالا این وضعیت، خیلی زود به پایان نخواهد رسید.

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کار‌ها شاهد اوج گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتار‌های متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۴۶ هزار و ۲۱۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۷۰ هزار و ۷۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۲۲ هزار و ۲۴۷ نفر، برزیل با ۵۰ هزار و ۶۵۹ نفر، انگلیس با ۴۲ هزار و ۶۳۲ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۶۳۴ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۶۴۰ نفر بوده است.

جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازار‌ها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک‌های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازار‌ها تزریق کرده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه‌ای رسیده است که می‌تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

در حوزه تجارت خارجی نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد‌های آمریکایی ادامه دارد؛ صادرات آمریکا تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۰.۵ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز آمریکایی‌ها ۱۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته‌اند. آمار‌های مشابه منتشر شده برای کانادا نیز نشان می‌دهد در ماه آوریل صادرات با کاهش ۲۹.۷ درصدی و واردات با کاهش ۲۵.۱ درصدی مواجه شده است و افزایش کسری تراز تجاری، دلار کانادا را تحت فشار قرار داده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۴۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل۱.۰۵۱ دلار اعلام شد.

ارز‌های اروپایی

مخالفت برخی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصاد‌های اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا در آید. از سوی دیگر مرز‌های اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشور‌ها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه‌ای موثر خواهد بود.

از سوی دیگر روند افزایش کسری بودجه در انگلیس سایر کشور‌های اروپایی کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد با رویکرد دولت‌ها در افزایش مخارج خود باید شاهد تداوم این وضعیت در ماه‌های آینده باشیم. مساله‌ای که فشار بر روی یورو و پوند را در ماه‌های آتی بیش‌تر خواهد کرد. نخست وزیر ایتالیا نیز گفته است کسری بودجه امسال این کشور احتمالا بسیار بیشتر از مقداری خواهد بود که دولت پیش از بحران کرونا تخمین زده بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۲۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۱ به ۱.۱۱۹ دلار رسید.

ادوارد مویا - تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا - گفت: کماکان دارایی‌های امن در موقعیت بهتری قرار دارند اگر چه شرایط مثل ماه قبل نیست. اکنون بیشتر از آنکه معامله گران رفتار دلار را زیر ذره بین قرار داده باشند منتظرند ببینند بانک‌های مرکزی سوئیس و ژاپن چه خواهند کرد و با نرخ بهره خود که همین حالا هم در سطح منفی قرار دارد چه خواهند کرد.

ارز‌های آسیایی

عملکرد اقتصاد‌های بزرگ آسیا نیز کماکان در سطح ناامیدکننده‌ای باقی مانده است. طبق اعلام دولت ژاپن در سه نخست امسال اقتصاد این کشور ۰.۶ درصد کوچک‌تر شده است. این رشد که ۰.۳ درصد بیشتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است، بدترین عملکرد اقتصاد ژاپن از سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می‌شود. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازار‌های مالی تزریق کرده است تا از پیامد‌های اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.

در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۶.۸۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۷ یوان چین اعلام شد.

منبع: رویترز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->