ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

نوسان دلار را در تورم موجود جست‌وجو کنیم

  • کد خبر: ۳۱۴۲۱
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
نوسان دلار را در تورم موجود جست‌وجو کنیم
پژوهشگر اقتصادی گفت: تا وقتی تورم در کشور حل نشود، افزایش قیمت در بازارهای مختلف را تجربه خواهیم کرد

طنین همتی/شهرآرانیوز، رضا تنهایی‌مقدم درباره نوسانات بازار سکه و طلا و به‌تبع آن دلار گفت: این انتظار اشتباهی است که وقتی ما تورم 40 درصدی داریم، دلار را بدون جهش و افزیش قیمت داشته باشیم. انتظار این است که اگر دلار متناسب با افزایش تورم افزایش پیدا کند، شوکی به بازار وارد نشود.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر جلو نوسانات تغییر قیمت دلار را در دوره‌ای مثلا شش ساله بگیریم و به سمت تغییر دلار پلکانی برویم، شوک ناشی از تغییر جهشی قیمت دلار و تبعات بعدی آن را در بازار نخواهیم داشت.


وی گفت: نباید آنچنان درباره دلار نگران باشیم و ممکن است در 2ماه آینده بازار با ثباتی در دلار و برگشت به کانال 19 هزار تومانی را داشته باشیم.


وی درباره نوسانات بازار طلا و ارز افزود: پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت سکه ادامه داشته باشد. باتوجه‌به اینکه سال 91 افزایش قیمت انس را هم‌زمان با افزایش نرخ دلار داشتیم، هنوز ظرفیت افزایش قیمت بازار جهانی را داریم. ضمن اینکه دلار هم به‌واسطه تورم گران می‌شود و قیمت سکه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.


تنهایی‌مقدم ادامه داد: این بازارها اگر با برایندی منطقی بالا برود، مشکل حادی در کوتاه‌مدت به‌وجود نمی‌آید، اما نکته حائز اهمیت این است که باید تورم را در کشور حل کنیم که اگر این مشکل حل نشود، این نوسانات قیمتی در این بخش‌ها همچنان باقی خواهد ماند.


وی افزود: افزایش قیمت دلار که این چند روز اتفاق افتاده است، ناشی از مسائلی مثل تحریم نیست و باتوجه‌به اینکه بورس هم رونق نسبی خود را دارد، توجیهی هم ندارد که تحت تأثیر تقاضای مردم در بازار دلار باشد.


این پژوهشگر با بیان اینکه تورم، تغییرات میزان صادرات و سیاست‌های تأمین مالی دولت در نوسان قیمت دلار تأثیر دارد، افزود: دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده دلار از گران‌شدن آن نفع می‌برد، اما باتوجه‌به اینکه جهش دوباره دلار اثرات مخربی بر اقتصاد دارد، دولت فعلا چشم طمع به بازار بورس برای تأمین مالی خودش دارد و انگیزه‌ای برای دامن‌زدن به افزایش قیمت دلار ندارد.


وی تصریح کرد: اینکه شاهد افزایش قیمت دلارهستیم، ناشی از تورم در بازار است که اگر روند 6ماهه را نگاه کنیم، درهمان کنال 19 باقی خواهد ماند.


وی با تأکید بر اینکه تا وقتی تورم را در کشور حل نکنیم، افزایش قیمت در بازارهای مختلف را تجربه خواهیم کرد، گفت: گران‌شدن دلار و اینکه چگونه دلار گران شود، 2بحث جداست که این چگونگی گرانی دلار در دست دولت است و باید درباره نحوه گرانی آن بیشتر کار کند.


این پژوهشگر اضافه کرد: قبلا سیاست دولت‌ها بر این بود که در دوره اول چهارساله مسئولیتشان دلار را ثابت نگه می‌داشتند، اما در 4 سال دوم افزایش قیمت یک‌باره دلار تجربه می‌شد که ثابت شده است اثرات مخربی چه اجتماعی واقتصادی به‌همراه داشته باشد.


وی با بیان اینکه در این چند دهه رفتار اشتباهی با دلار شده است، افزود: سیاست افزایش باثبات دلار، سیاست معقول‌تری به افزایش جهشی است.


این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: در سیاست ارزی کشور، تنوع ارزی در سبد ارز و حذف وابستگی دلار برای کمترشدن اثرات تحریم و ضربه به اقتصاد کشور چند راهکار پیشنهادی است.

ما از معدود کشورهایی هستیم که دلار در کشورمان ماهیت سرمایه‌ای دارد و خرید و فروش آن کنترل نمی‌شود و عرضه دلار در کشور بی‌حساب‌و‌کتاب است.


تنهایی‌مقدم افزود: باتوجه‌به بازار پرریسک بورس که اگر ریزشی داشته باشد، افراد تازه‌وارد و نابلد با کوچک‌ترین شوکی پول‌هایشان را از بازار خارج می‌کنند، این امر دوباره بازار دلار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


وی تأکید کرد: اکنون که توجه‌ ما به سمت بورس است، باید بازار دلار، سکه و مسکن را سامان دهیم که سامان‌دادن این‌ها راحت‌تر سامان‌دادن از بورس در شرایط فعلی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->