قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود
سرخط خبرها

نقش موثر حوزه خراسان در رشد فرهنگ دینی مردم

  • کد خبر: ۳۱۴۶۷
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
نقش موثر حوزه خراسان در رشد فرهنگ دینی مردم
در روزی که استاندار خراسان رضوی برای بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، به میان طلاب و مسئولان این مرکز آمد، به آن‌ها وعده داد که دغدغه‌های جدی آن‌ها درباره مسائل مختلف را پیگیری کند.
لیلی رحمانی - در روزی که استاندار خراسان رضوی برای بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، به میان طلاب و مسئولان این مرکز آمد، به آن‌ها وعده داد که دغدغه‌های جدی آن‌ها درباره مسائل مختلف را پیگیری کند.
علیرضا رزم حسینی دیروز و در بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، ضمن دیدار با آیت ا... سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام فرزانه، امام‌جمعه موقت مشهد و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، و جمعی از مدیران این نهاد، بیان کرد: حوزه علمیه مشهد، حوزه‌ای فاخر و تاریخی است که در رشد فرهنگ دینی مردم تأثیر بسزایی داشته است.
وی در این دیدار همچنین مطالبات و مشکلات حاضران در جلسه را شنید و به ارائه راهکار‌هایی برای تسهیل این مشکلات پرداخت. در این جلسه که با حضور تعدادی از مسئولان و مدیران این مرکز برگزار شد، مسائلی همچون کمبود بودجه و نحوه تخصیص آن، کمبود فضا و سرانه آموزشی برای طلاب، مشکلات معیشتی طلاب، نبود زمین مناسب در بین اراضی موقوفه برای ساخت مجتمع آموزشی، بهره وری از زمین‌های موقوفه برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی و... مطرح شد.
استاندار خراسان رضوی پس از شنیدن اظهارات طلاب، وعده داد که از نهایت ظرفیت قانونی و اختیارات و مجوز‌ها برای رفع این مشکلات استفاده کند. وی افزود: در موضوع تغییر کاربری اراضی، امکان ایجاد مزیت‌های جدیدی برای حوزه علمیه وجود دارد.

واگذاری بخشی از مسکن مهر به طلاب
وی در ادامه با اشاره به مسئله نبود مسکن برای بیش از ۳۰۰۰ طلبه گفت: از راه‌های حل این مسئله، مسکن مهر است. بخشی از این مجتمع‌ها متقاضی ندارد و می‌توان با ایجاد سازوکار، بخشی از این ظرفیت را در اختیار طلاب قرار داد. همچنین باید گفت حوزویان و طلاب برای رفع مشکل مسکن خود می‌توانستند از طرح اقدام ملی مسکن دولت استفاده کنند.
او با بیان مشکلاتی که در عرصه ساختار امور اداری از گذشته وجود داشته است، بیان کرد: ممکن است روند اداری حل مسائل اندکی طول بکشد، اما قول همکاری برای پیگیری این مشکلات را می‌دهیم که یکی از آن‌ها نیز درخواست اختصاص زمین ۵۰ هکتاری برای ساخت مجتمع آموزشی از سوی خیران است.

فرهنگ سازی برای ساخت مدارس علمیه
رزم حسینی افزود: همان طور که خیران ۴۰ درصد مدارس کشور را می‌سازند، باید برای ورود آن‌ها در ساخت مدارس علمیه و موقوفات حوزه نیز فرهنگ سازی و مردم و خیران را به این کار دعوت کرد، هرچند این کار نیازمند پیگیری است.
وی گفت: استقلال مالی حوزه علمیه در تاریخ بی بدیل است و علما و طلاب در این زمینه نقش مؤثری داشته اند و بخشی از این استقلال مالی از سمت موقوفات حوزه علمیه بوده است.

۴ رکن رسالت حوزه علمیه
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در آغاز این مراسم با اشاره به بیانات مقام معظم‌رهبری به بیان ۴ رکن رسالت حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: این ۴ رکن به ترتیب شامل تأکید فراوان بر تربیت و توانمندسازی مجموعه حوزوی، مسئله معیشت حوزویان، ظرفیت سازی و میدان عمل است.
آیت ا... سیدمصباح عاملی ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار حوزوی در قسمت‌های مختلف مشغول پژوهش و تدریس هستند و رسالت عمیق رهبر معظم انقلاب مبتنی بر تربیت متناسب با شرایط فعلی و توانمندی در عرصه‌های مختلف بین المللی است که این توانمندی خود مبتنی بر ۴ مؤلفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی است.
وی با اشاره به تأکید رهبری بر علم و دانش و در توضیح مؤلفه‌های نام برده، افزود: دومین مؤلفه مهم بصیرت سیاسی و سومین آن ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است. حوزه خود باید نماد ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و روحانی و همچنین نماد و الگوی اخلاقی و ارزشی باشد. وی در ادامه با اشاره به اهمیت معیشت مقبول و با کیفیت برای روحانیت، یکی از راه حل‌های آبرومندانه برای حل مشکل را ایجاد موقوفات و منابع پایدار دانست و گفت: حوزه‌های علمیه از دیرباز مستقل عمل کرده اند و معیشت آن‌ها وابسته به جایی نبوده است. اکنون نیز نظام اسلامی است و کمک‌های خوبی از سمت دولت شده است، اما اگر گام مثبتی در خودکفایی حوزه برداشته شود، به رسالت حوزوی حوزه نزدیک‌تر خواهد بود. عاملی افزود: باتوجه به سخنان رهبری، صرف مساجد مصداق میدان عمل نیست، همه جامعه و دستگاه‌های مختلف نظام میدان این رسالت است که این میدان به تنظیم برنامه‌ها و سند‌های بالادستی برای ایجاد حرکتی نظام‌مند نیاز دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->