اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آقا بالاسرهای پایتخت‌نشین مانع توسعه اقتصادی خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۳۱۰۸۹
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
آقا بالاسرهای پایتخت‌نشین مانع توسعه اقتصادی خراسان‌رضوی
از سال ۹۵ تا ۹۷، متوسط پرداخت تسهیلات ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۰ درصد از این مبلغ به ۱۰ درصد افراد جامعه داده شده است.
فرزانه شهامت/ شهرآرانیوز - بحث بر سر توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه است. برای دانستن آن الزاما نیاز نیست به گزارش‌های منتشرنشده دسترسی داشته باشیم.
مشاهدات عینی از افزایش تفاوت سطح زندگی در بالا و پایین شهر و مقایسه روستا‌ها و شهر‌ها گواه بر عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی است. خبر‌ها و عکس‌هایی که در صفحات رسانه‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود، نیز بر داده‌های یادشده صحه می‌گذارد. آخرین آمار رسمی از ضریب جینی به عنوان شاخص توزیع ثروت با حدود ۰.۴۱ به انتهای سال ۹۷ باز می‌گردد.
 
نزدیک شدن این عدد به یک، به معنی افزایش نابرابری درآمدی است. شاخص یادشده به‌روز نشده است، اما با توجه به افزایش نرخ تورم در سال ۹۸ (۳۴.۸ درصد) نسبت به سال ۹۷ (۲۶.۹ درصد) می‌شود استمرار روند افزایشی فاصله طبقاتی را حدس زد.
استاندار خراسان رضوی معتقد است ضریب جینی بالا، بی‌عدالتی در توزیع ثروت، رتبه پایین کسب و کار و آسیب‌های اجتماعی، معلول سبک اداره کشور است و در گام دوم انقلاب باید این سبک عوض شود.

آقابالاسر‌های پایتخت‌نشین
علیرضا رزم‌حسینی حرف‌های صریح خود دراین‌باره را در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی و در حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت.
 
او به تفاوت فاحش میزان هزینه تحصیل و مسافرت ثروتمندان و کم‌درآمد‌ها اشاره کرد و افزود: کشور در ۱۶ سال گذشته بالاترین ضریب جینی را داشته است.
 
شاهد دیگری که او برای لزوم اصلاح شیوه اداره کشور آورد، تسهیلات بانکی بود: «از سال ۹۵ تا ۹۷، متوسط پرداخت تسهیلات ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۰ درصد از این مبلغ به ۱۰ درصد افراد جامعه داده شده است.»
 
استاندار گفت که اراده برای چنین اصلاحاتی در خراسان رضوی شکل گرفته است.
او پدیده را مثال زد که با مساعدت مسئولان عالی کشور و بدون پرداخت حتی یک ریال بودجه دولتی، ۱۳۶ هزار سهام‌دار این شرکت سامان پیدا کردند و امروز برای خرید سهام در فرابورس، صف تشکیل شده است.
 
چه چیزی مانع توسعه این حرکت در استان شده است؟ رزم‌حسینی مشکل را در آقابالاسر‌های پایتخت‌نشین دانست که به پای مدیران استانی طناب بسته‌اند و اجازه حرکت نمی‌دهند.

چرا خراسان رضوی؟
خبر خوب اینکه خراسان رضوی نخستین استانی است که استاندار آن، حکم ریاست ستاد تدابیر ویژه اقتصادی استان را دریافت کرده است.
 
با این حکم و تفویض اختیارات صورت‌گرفته که هنوز جزئیات آن منتشر نشده است، می‌توان به کاهش نفوذ آقابالاسر‌ها و باز شدن گره‌های استان با پشتوانه کارشناسان محلی امیدوار بود.

«خیلی‌ها از ما پرسیدند چرا خراسان رضوی؟» بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور، این سؤال را از کسانی نقل قول کرد که از صدور حکم یادشده برای استان و استاندار خراسان رضوی غافلگیر شدند. دلیل نخست را می‌شد از لابه‌لای حرف‌های رزم‌حسینی بیرون کشید؛ جملاتی که چند دقیقه بعد، معاون وزیر کشور نیز به آن اشاره کرد.
 
رزم‌حسینی گفت: با نزاع و درگیری نمی‌شود کشور را ساخت. ما در استان، اختلاف سلیقه سیاسی داریم، دعوای سیاسی نداریم. هدف مشترکمان توانمند کردن مردم و توسعه اقتصادی و فرهنگی است. این کار را مساوی با تقویت دین و نظام می‌دانیم. به لطف امام هشتم این همدلی در استان شکل گرفته است.
 
معاون وزیر کشور از برنامه‌ریزی وزارتخانه برای ایجاد حدود ۹۵۵ هزار فرصت شغلی جدید در سال ۹۹ گفت و سهم استان را ۷۶ هزار مورد بیان کرد. به گفته وی پروژه‌های نیمه‌تمام کشور ۸۷ هزار مورد است که تکمیل آن‌ها بر اساس نرخ‌های سال ۹۸، به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
او سهم خراسان رضوی از واگذاری ۱۷۳۳ پروژه نیمه‌تمام در سال ۹۹ را ۷۴ مورد با ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار بیان کرد.
 
در این جلسه مدیران استان گزارشی از عملکرد سال ۹۸ استان و طرح مثلث توسعه ارائه کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->