برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است + فیلم «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد + فیلم لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان رمان «جایی برای دفن مردگان نیست» در کتابفروشی‌ها مروری بر کارنامه هنری «فرهاد آییش» به مناسبت تولد هفتاد و سه سالگی‌اش
سرخط خبرها

نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است

  • کد خبر: ۳۱۵۳۲۲
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است
نویسنده و پژوهشگر سینمایی، ضعف فیلمنامه‌ها و رابطه‌بازی را بزرگ‌ترین چالش جشنواره فجر دانست.

علی پورحسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، به نقد وضعیت جشنواره‌های فیلم، کیفیت فیلمنامه‌ها و نحوه پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی در سینمای ایران پرداخت.

وی با اشاره به جشنواره‌های اخیر در مشهد و خراسان، مشکلات ساختاری سینمای ایران را تشریح کرد.

پورحسینی با بیان اینکه برگزاری سالانه جشنواره‌ها بدون اصلاحات اساسی، موجب تضعیف کیفیت آن‌ها شده است، گفت: هر سال جشنواره‌ها تکرار می‌شوند، اما بهبودی در کیفیتشان دیده نمی‌شود. حتی جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بود. مشکل اصلی به فیلمنامه‌ها برمی‌گردد؛ بسیاری از فیلم‌ها با هزینه‌های کلان ساخته می‌شوند، اما داستان محکمی ندارند.

این پژوهشگر با اشاره به فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی هادی کاظمی و حضور افرادی مانند معجونی، نقاط قوت و ضعف این اثر را چنین برشمرد: صحنه‌های فانتزی و جلوه‌های ویژه این فیلم قابل تحسین است، اما داستان در نیمه دوم فیلم به‌زور با شوخی‌های تکراری پیش می‌رود، قوانین ژانر کمدی-فانتزی زیر پا گذاشته شده و پایان‌بندی قانع‌کنند‌ه‌ای وجود ندارد.

پورحسینی مشکل اصلی سینمای ایران را فیلمنامه‌های بی‌کیفیت و رابطه‌بازی برای انتخاب نویسندگان دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از فیلمنامه‌نویسان بر اساس رابطه انتخاب می‌شوند، نه شایستگی. حتی گاهی کارگردانان یا تهیه‌کنندگان بخش‌هایی از فیلمنامه را بدون نظر نویسنده اصلی تغییر می‌دهند و اثر نهایی را نابود می‌کنند.

وی افزود: اگر مسابقات فیلمنامه‌نویسی با ضابطه و بی‌طرفانه برگزار شود، می‌توان به بهبود وضعیت‌ امیدوار بود.

انتقاد از پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی

این نویسنده با انتقاد از نحوه نمایش شخصیت‌های تاریخی و شهدا در سینما گفت: فیلم‌هایی مانند «صیاد شیرازی» یا آثار مربوط به شهید چمران، نتوانسته‌اند عمق شخصیت این افراد را نشان دهند. گاهی حتی به‌جای آبروسازی، آبروریزی می‌شود! چرا زندگی واقعی این شخصیت‌ها با تمام پیچیدگی‌هایشان روایت نمی‌شود؟

وی در پایان تأکید کرد: سینمای ایران نیازمند فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای، برگزاری جشنواره‌های هدفمند و پرداختن عمیق به سوژه‌هاست. تا زمانی که رابطه بر ضابطه می‌چربد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->