آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) پاسخ ساترا به حواشی سریال تاسیان اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان ۲۰۲۵ جزئیات ناگفته درباره داستان سریال تاسیان بهنوش صادقی: «مرد آرام» روایتی از امید و تلاش برای آینده‌ای بهتر است نیل ردکلیف، بازیگر فیلم هری پاتر، به فیلم به مرد اعتماد کن پیوست استقبال کم‌نظیر مردم از فیلم پیرپسر در جشنواره فجر نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است آغاز فیلمبرداری قسمت جدید فرنچایز سریع و خشن جایزه جشنواره نیویورک برای فیلم علت مرگ: نامعلوم از ایران مشهد، دومین شهر سینمای ایران، اما فراموش‌شده در جشنواره فجر حواشی فیلم‌های روز هشتم جشنواره چهل و سوم فجر فیلم‌های روز نهم چهل و سومین جشنواره فجر گزارشی از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در مشهد (۱۹ بهمن ۱۴۰۳) | استقبال پرشور مردمی در نیمه نخست برنامه اکران روز ششم جشنواره فیلم فجر در مشهد + جزئیات و لینک خرید بلیت (شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳) استقبال ۱۳ هزار مخاطب مشهدی در نیمه اول جشنواره فیلم فجر در مشهد (۱۹ بهمن ۱۴۰۳) کاهش حمایت‌های مالی از فیلم کوتاه، دغدغه‌ای جدی برای فیلم‌سازان مستقل فریبا نادری: تلاش کردیم مفهوم شرافت زنان را در «شوهر ستاره» به نمایش بگذاریم
سرخط خبرها

نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است

  • کد خبر: ۳۱۵۳۲۲
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است
نویسنده و پژوهشگر سینمایی، ضعف فیلمنامه‌ها و رابطه بازی را بزرگ‌ترین چالش جشنواره فجر دانست.

علی پورحسینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرا نیوز، به نقد وضعیت جشنواره‌های فیلم، کیفیت فیلمنامه‌ها و نحوه پرداخت به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی در سینمای ایران پرداخت.

وی با اشاره به جشنواره‌های اخیر در مشهد و خراسان، مشکلات ساختاری سینمای ایران را تشریح کرد.

پورحسینی با بیان اینکه برگزاری سالانه جشنواره‌ها بدون اصلاحات اساسی، موجب تضعیف کیفیت آنها شده است، گفت:هر سال جشنواره‌ها تکرار می‌شوند، اما بهبودی در کیفیتشان دیده نمی‌شود. حتی جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته ضعیفتر بود. مشکل اصلی به فیلمنامه‌ها برمی گردد؛ بسیاری از فیلم‌ها با هزینه‌های کلان ساخته می‌شوند، اما داستان محکمی ندارند.

این پژوهشگر با اشاره به فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی هادی کاظمی و حضور افرادی مانند معجونی، نقاط قوت و ضعف این اثر را چنین برشمرد: صحنه‌های فانتزی و جلوه‌های ویژه این فیلم قابل تحسین است، اما داستان در نیمه دوم فیلم به زور با شوخی‌های تکراری پیش می‌رود. قوانین ژانر کمدی-فانتزی زیر پا گذاشته شده و پایان بندی قانع کنند‌ه‌ای وجود ندارد.

پورحسینی مشکل اصلی سینمای ایران را فیلمنامه‌های بی کیفیت و رابطه بازی برای انتخاب نویسندگان دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از فیلمنامه نویسان بر اساس رابطه انتخاب می‌شوند، نه شایستگی. حتی گاهی کارگردانان یا تهیه کنندگان بخش‌هایی از فیلمنامه را بدون نظر نویسنده اصلی تغییر می‌دهند و اثر نهایی را نابود می‌کنند.

وی افزود: اگر مسابقات فیلمنامه نویسی با ضابطه و بی طرفانه برگزار شود، می‌توان به بهبود وضعیت‌امیدوار بود.

انتقاد به پرداخت شخصیت‌های تاریخی و مذهبی

این نویسنده با انتقاد از نحوه نمایش شخصیت‌های تاریخی و شهدا در سینما گفت: فیلم‌هایی مانند «صیاد شیرازی» یا آثار مربوط به شهید چمران، نتوانسته‌اند عمق شخصیت این افراد را نشان دهند. گاهی حتی به جای آبروسازی، آبروریزی می‌شود! چرا زندگی واقعی این شخصیت‌ها با تمام پیچیدگی‌هایشان روایت نمی‌شود؟

وی در پایان تأکید کرد: سینمای ایران نیازمند فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای، برگزاری جشنواره‌های هدفمند و پرداخت عمیق به سوژه هاست. تا زمانی که رابطه بر ضابطه چربش دارد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->