دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

طلب شهریه‌های میلیونی از والدین توسط بعضی از مدارس غیرانتفاعی

  • کد خبر: ۳۱۵۹۷
  • ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
طلب شهریه‌های میلیونی از والدین توسط بعضی از مدارس غیرانتفاعی
با فرارسیدن روز‌های ثبت نام دانش آموزان در مدارس، دغدغه بسیاری از والدین، افزایش نجومی شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی است؛ مدارسی که در سال‌های اخیر با گنجاندن گزینه‌هایی با عنوان فوق برنامه درسی و غیر درسی و ارائه بسته‌های خوش رنگ ولعاب آموزشی برای دریافت شهریه، تا جایی که زورشان می‌رسد صورت حساب اولیا را سنگین‌ می‌کنند.
امیررضا وثوقی - با فرارسیدن روز‌های ثبت نام دانش آموزان در مدارس، دغدغه بسیاری از والدین، افزایش نجومی شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی است؛ مدارسی که در سال‌های اخیر با گنجاندن گزینه‌هایی با عنوان فوق برنامه درسی و غیر درسی و ارائه بسته‌های خوش رنگ ولعاب آموزشی برای دریافت شهریه، تا جایی که زورشان می‌رسد صورت حساب اولیا را سنگین‌ می‌کنند. اما امسال آموزش وپرورش برای پایان دادن به حرف و حدیث‌های همیشگی شهریه‌های نجومی، دستورالعملی با عنوان «الگوی تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی» تدوین کرده است؛ این الگو با در نظر گرفتن ۱۳ آیتم در تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی به تأیید سازمان تنظیم بازار رسیده است تا از سال تحصیلی ۹۹ اجرا شود. براساس الگوی شهریه امسال، میانگین سقف افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی ۳۰ درصد است و میانگین افزایش شهریه‌ها در کشور حدود ۲۳ درصد خواهد بود. با اعلام سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، بالاترین میزان شهریه در کشور برای مقطع ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است. با اینکه رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش وپرورش کشور، اجرای الگوی شهریه را عاملی برای جلوگیری از دخالت سلیقه‌ای در شهریه مدارس غیرانتفاعی دانسته است، تماس‌های تلفنی اولیای دانش آموزان با شهرآرا و اعتراض به افزایش شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی در مشهد و نیز بررسی و پیگیری ما از مسئولان استانی، حکایت از وجود تناقض ‎ها و ابهامات زیاد در اجرای این الگو در استان دارد؛ ابهامی که یا ناشی از بی توجهی به نظارت بر دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی یا به دلیل وجود اشکالات معنادار در سامانه الگوی تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی است.
دیروز یکی از شهروندان در تماس با شهرآرا مدعی افزایش نجومی شهریه مدرسه غیرانتفاعی فرزندش شد. او با بیان اینکه سال گذشته برای مقطع یازدهم ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است، گفت که امسال با شروع ثبت نام در سال تحصیلی جدید، مدرسه غیرانتفاعی... مبلغی حدود ۱۶ میلیون تومان را برای ثبت نام فرزندش مطالبه کرده است. این شهروند با ارائه مستندات پرداخت این شهریه ادامه داد: این مدرسه هیچ برنامه جانبی و غیرآموزشی ازقبیل سرویس مدرسه، میان وعده و ناهار را که در برخی مدارس مرسوم است، ارائه نمی‌کند و این هزینه صرفا برای خدمات آموزشی دریافت می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد دیگری از مدارس در هاشمیه و مناطق برخوردار شهر نیز مبالغی بیشتر از این شهریه را از دانش آموزان طلب می‌کنند؛ درحالی که براساس ۱۳ گزینه الگوی تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی، بیشترین شهریه در مقطع دوم متوسطه ۱۷ میلیون تومان است؛ به عبارتی یک مدرسه در صورت دریافت بیشترین امتیازات در این آیتم‌ها می‌تواند این مبلغ را پس از بررسی هزینه اجاره بهای ملک مدرسه و دیگر هزینه‌ها دریافت کند.
در همین راستا حسین شادکام، معاون هماهنگی آموزش وپرورش خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه شهریه مدارس غیرانتفاعی در استان هنوز به جمع بندی نرسیده است، گفت: مدارس باید اطلاعات و داده‌های خود را در سامانه ثبت کنند تا براساس این گزینه ها، میزان دقیق شهریه مدارس غیرانتفاعی استان مشخص شود.
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش وپرورش استان نیز درباره تعیین تکلیف شهریه مدارس غیرانتفاعی گفت: شهریه برخی مدارس در سامانه مشخص شده است و آن‌ها باید موارد و مستندات خود برای دریافت شهریه را در اختیار اولیای دانش آموزان قرار دهند یا در تابلو اعلانات مدرسه نصب کنند.
به گفته حسن امیری به دلیل تکمیل نشدن اطلاعات سامانه تعیین شهریه مدارس، آماری از بیشترین و کمترین رقم شهریه مدارس غیرانتفاعی در دست نیست. وی با اشاره به اینکه شهریه مدارس متخلف باید در سامانه بررسی شود و پس از آن، اظهارنظر دقیق صورت گیرد، تأکید کرد: اگر مدرسه‌ای بیشتر از مبلغ تعیین شده در سامانه دریافت کرده باشد، بی شک باید هزینه مازاد آن را به اولیا برگرداند. وی با بیان اینکه بیش از هزار مدرسه غیرانتفاعی در استان فعالیت می‌کند، افزود: با اعلام وزارت آموزش وپرورش کشور مدارس از اواسط خردادماه می‌توانند در سامانه تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند. در بررسی‌ها و پیگیری‌ها متوجه شدیم برخی از این مدارس، پیش از زمان اعلام رسمی الگوی شهریه مدارس اقدام به ثبت نام از دانش آموزان کرده اند؛ موضوعی که ظن بررسی نشدن شهریه این مدارس در سامانه آموزش وپرورش را قوت می‌بخشد و باید در روز‌های آینده و پیش از پایان زمان ثبت نام دانش آموزان در مدرسه تعیین تکلیف شود تا براساس مصوبات قانونی، حق اولیای دانش آموزان بیش از این تضییع نشود. هفته گذشته مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی، با تأکید بر نظارت بر اجرای الگوی تعیین شهریه در کشور گفته بود: سال گذشته ۴۵ مدرسه درزمینه دریافت وجه خارج از قانون مصوب شناسایی شدند و همان طور که وزیر آموزش وپرورش اعلام کرد، ۷ مدرسه برند غیر دولتی لغو مجوز و تعدادی دیگر توبیخ شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->