بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان نسبت به روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده ماهانه ۲۰ هزار تن شیر خشک تولید می‌شود افزایش قیمت برخی مدل‌های تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی
سرخط خبرها

قیمت مسکن در خرداد ۲ میلیون تومان گران شد

  • کد خبر: ۳۱۶۰۹
  • ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
قیمت مسکن در خرداد ۲ میلیون تومان گران شد
از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت معامله یک متر مربع آپارتمان در تهران افزایشی بیش از ۳۴ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

 به گزارش شهرآرانیوز، افزایش قیمت در شرایطی رخ داده است که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مشاوران املاک خرید و فروش اندکی در بازار صورت گرفته است.

 

طبق آماری که وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن در تهران منتشر کرده است، در فروردین ماه امسال ۱۳۰۰ مبایعه نامه و در اردیبهشت ماه ۱۱ هزار و ۵۶۹ مبایعه نامه مبتنی بر خرید و فروش صادر شده است. این آمار در فروردین ماه کاهشی ۶۲ درصدی را نسبت به فروردین سال گذشته نشان می‌دهد و این رقم در اردیبهشت کاهشی بیش از ۶.۱ درصد را داراست. در کل حجم معاملات کاهشی ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

 

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که دلیل رشد دو میلیون تومانی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین امسال تحت تاثیر کاهش عرضه مسکن به بازار بوده است. بسیاری ازمالکان از ترس شیوع کرونا فروش واحد‌های خود را کنسل کردند. از این رو بازار در سیطره پول لازم‌ها باقی ماند و همین امر سبب شد آن‌ها که خرید ضروری داشتند، با کاهش عرضه مجبور به قبول درخواست پرداخت قیمت بالاتر شوند. به عبارت دیگر برخی خریداران که واحد‌های خود را فروخته اند مجبور به جایگزینی بودند از این رو حاضر به خرید با قیمت بالاتر شده اند. این مهم تاثیری جدی را بر افزایش قیمت مسکن در تهران به جا گذاشته است. متوسط قیمت مسکن در فروردین ماه برابر با ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود که در اردیبهشت ماه به کمی بالاتر از ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

 

رشد قیمت دلار

از سوی دیگر افزایش نرخ دلار انتظارات تورمی را در جامعه دامن زده است. هر چند رییس کل بانک مرکزی هدفگذاری تورمی را ۲۲ درصد اعلام کرده است، اما با این حال رشد قیمت دلار سبب شده است بازار‌های موازی با دلار نیز خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. نه فقط مسکن که قیمت خودرو، سکه و طلا نیز همگام با افزایش نرخ ارز، روندی افزایشی را در پیش گرفته اند و همین امر نشان می‌دهد سیاستگذاری برای ایجاد ثبات در بازار ارز تا چه میزان برای مقابله با رشد قیمت در سایر بازار‌ها ضروری است.

 

کاهش نرخ سود بانکی

برخی معامله‌گران مسکن معتقدند بخشی از داستان افزایش قیمت مسکن به موضوع کاهش نرخ سود بانکی بازمی‌گردد. در حقیقت نرخ سود بانکی کاهش نیافته است بلکه بانک‌ها متعهد شده اند نرخ‌های مصوب دو سال قبل را رعایت کرده و سود بالاتر از ۱۵ درصد به سپرده‌های بانکی بلند مدت پرداخت نکنند. این اقدام افزیش نرخ اجاره بها را از یک سو و افزایش نرخ معاملات را از سوی دیگر سبب شده است. در عین حال کاهش نرخ سود بانکی سبب شده است سرمایه‌هایی که قابلیت خرید مسکن را دارند از بانک‌ها به مقصد بازار مسکن خارج شوند؛ و نقدینگی سرگردان

 

اقتصاد ایران سال‌های طولانی است که با معضل مهمی تحت عنوان نقدینگی سرگردان روبروست. این نقدینگی سرگردان در هر دوره، با کوچکترین علامتی راهی بازاری می‌شود تا خود را از کاهش ارزش نجات دهد، اما در عمل کلیت اقتصاد را با بحرانی جدی مواجه می‌نماید.

 

نقدینگی سرگردان با حمله به بازار‌های ارز، سکه، طلا و مسکن همواره بحران‌هایی جدی را در این بازار‌ها رقم زده است. به نظر می‌رسد اعتماد بخشی و ایجاد شرایطی با هدف بهبود تصویرآینده اقتصاد از حرکات اسیب رسان نقدینگی سرگردان پیشگیری نماید.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->