ورود روزانه ۸۲ رام قطار مسافربری به مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۴) ممنوعیت تبلیغ، عرضه و خرید کالا‌های تحت لیسانس رژیم صهیونیستی توسط شهرداری مشهد قدردانی شهردار مشهد مقدس از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس رئیس شورای عالی استان‌ها: مدیران شهری مشهد توجهی ویژه به ارائه خدمات بهینه در حوزه حمل‌ونقل عمومی دارند مشهد در برابر بروز سیل به نقطه ایمنی کامل رسیده است | تکمیل طرح احداث خاکریز و کانال در ارتفاعات جنوبی شهر بازدید ایمنی از محل اسکان موقت زائران و سوله‌های بحران سطح شهر مشهد انجام شد (۸ فروردین ۱۴۰۴) روگذر‌های جدید خیام و فهمیده، گره‌گشایی از ترافیک کمربند شمالی | تسهیل تردد زائران با چاشنی توسعه شهر استاندار خراسان رضوی: شهرداری مشهد الگویی برای سایر شهرهای کشور است | مشهد پاک و پرنشاط با مشارکت مردم محقق می‌شود افتتاح مسیر نوبهار؛ هدیه نوروزی شهرداری مشهد برای شهروندان و زائران + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: پیام راهپیمایی روز قدس در مشهد، ایستادگی پای کار مقاومت است شهردار مشهد مقدس: روز قدس، نماد اتحاد و همبستگی ملت ایران و همه آزادی خواهان جهان است طهوریان عسکری: مردم باید از خدمات شورا و مدیریت شهری مطلع شوند هوای مشهد در شرایط سالم قرار دارد (۸ فروردین ۱۴۰۴) آمادگی کامل خیابان امام‌رضا(ع) مشهد برای میزبانی از راهپیمایی روز قدس ۱۴۰۴ | ۳.۵ کیلومتر پیاده‌رو و آسفالت در بالاترین کیفیت رئیس کمیسیون خدمات‌شهری شورای شهر: اقدامات اخیر شهرداری مشهد استثنایی بوده است رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: تصمیمات در شورای شهر مشهد بر اساس مصلحت شهر گرفته می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: همدلی کلید حل مشکلات شهر است  تاکید رئیس شورای اسلامی شهر بر حمایت از سرمایه‌گذاری در مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه‌های شاخص شهرداری مشهد در هفته‌های پایانی سال به بهره‌برداری رسید رئیس کمیسیون ویژه بانوان شورای شهر: پروژه‌های مدیریت شهری مشهد در این دوره بی‌سابقه است مسیر نوبهار فردا جمعه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۴ در مشهد افتتاح می‌شود
سرخط خبرها

نقش مترو در توسعه پایدار شهری

  • کد خبر: ۳۱۷۵۷۹
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
نقش مترو در توسعه پایدار شهری
در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تا جایی که در‌ حال حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر دارد.
داوود همتیان
نویسنده داوود همتیان

نخستین خط قطار‌شهری مشهد در دوم اسفند‌ماه ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تاجایی‌که در‌حال‌حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر داراست. در سالروز راه‌اندازی نخستین خط قطار‌شهری مشهد، این نکته را باید یادآور شد که در وضعیت امروز کلان‌شهر مشهد، برای حمل‌و‌نقل مسافر، توسعه این شیوه حمل‌و‌نقل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چنان‌که از نقش قطارشهری در جابه‌جایی سریع مسافر و بدون ماندن در گره‌های ترافیکی نمی‌توان گذشت. از طرفی اقدامات فراوانی در طول سالیان گذشته برای حل مشکلات ترافیکی مشهد انجام شده، اما معضلات ترافیکی همچنان پابرجاست.

جمعیت‌پذیری، توسعه و گسترش شهر‌ها موجب شده است تا موضوع ترافیک شهری مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری باشد؛ بنابراین باید به‌سمت توسعه قطار‌شهری پیش رفت تا تدبیری پایدار برای حمل‌و‌نقل و ترافیک باشد. در باب مزایای سیستم حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری، به این نکته هم باید تأکید کرد که قطارشهری حلقه‌ای ناگسستنی از زنجیره زندگی شهری است. این سیستم با ایجاد اتصالات حیاتی، کیفیت سطح زندگی در جوامع شهری را بهبود می‌بخشد و با جابه‌جایی سریع و کلان مسافر موجب کاهش استفاده از سایر وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از آلاینده‌های منتشرشده می‌شود. 

با نگاهی به خدمات سفر در قطار‌شهری مشهد، می‌توان گفت که جابه‌جایی مسافر روز‌به‌روز در این سیستم بیشتر از قبل می‌شود؛ چنان‌که رکورد جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد در شب شهادت امام‌رضا (ع) با ۶۹۱‌هزار مسافر شکسته شد. این آمار نشان از اهمیت استفاده از قطارشهری در ایام پیک شهری را دارد. جابه‌جایی تعداد زیاد مسافر در بازه زمانی کوتاه، ضریب ایمنی و امنیت بالای سفر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌و‌نقل، زمان‌بندی دقیق و سرعت بالای سفر، از دیگرمزایای سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری است. 

از زاویه دیگر، جمعیت سالیانه زائران کلان‌شهر مشهد که از سیستم قطار‌شهری مشهد برای مسیر‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند، نگاه ملی در تخصیص اعتبارات را می‌طلبد. برای تکمیل و توسعه خطوط قطار‌شهری مشهد که ساخت و راه‌اندازی آن جزو سیستم‌های گران‌قیمت حمل‌و نقل شهری است، چه‌بسا با بودجه‌های شهری به‌تنهایی امکان سرعت در پروژه را نمی‌توان انتظار داشت. 

در پایان باید اشاره کرد که سیستم مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، نظام و الگویی برای فرماندهی کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح در مقیاس شهری فراهم می‌کند تا حفاظت از سلامت شهروندان و مسافران و تجهیزات در خطوط قطارشهری حفظ شود. هر چهار فاز مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازیابی، از ابتدای بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۳۸۹ تا‌کنون، در دستور‌کار این شرکت قرار داشته است و به‌صورت مستمر پایش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->