نصب سردیس شهید مدافع حرم «جواد محمدی‌مفرد» در میدان راهنمایی مشهد هدیه‌ ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران امام‌رضا(ع) | ایستگاه باب‌الجواد(ع) مترو مشهد آغاز‌‌به‌کار کرد + فیلم ‌دیدار و گفت‌وگوی شهردار مشهد مقدس با تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) جمع‌آوری ۷۰۶ معتاد متجاهر در مشهد آغاز مسافرگیری فاز یک خط۳ مترو مشهد در سالروز ولادت امام‌رضا(ع) (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جزئیات و فیلم افتخار خدمت در مشهد مقدس نعمتی عظیم و مسئولیتی سترگ است وزیر دادگستری در مشهد: همه املاک قلعه وکیل‌آباد به‌زودی تعیین‌تکلیف می‌شوند+فیلم شهردار مشهد مقدس: هر خدمتی در مشهد انجام می‌شود به برکت امام‌رضا(ع) است ۶۰۰ مِلک دیگر در قلعه وکیل‌آباد مشهد تعیین‌تکلیف شد | تحویل ۱۴۷۲ برگ سند مالکیت حدنگار بازار رضا(ع)+فیلم ویدئو| شهردار مشهد مقدس: جشن‌های دهه کرامت و شب میلاد حضرت رضا(ع) حال خوبی را برای زائران و مجاوران ایجاد کرده است قلندرشریف: جامعه ما مدیون اساتید، معلمان و آموزگاران است شهردار مشهد مقدس در جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها: فاز نخست خط۳ قطارشهری، عیدی ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران+ویدئو شکوه جشن میلیونی امام‌رضایی‌ها در شب میلاد امام‌رضا‌(ع) در مشهد + فیلم استقرار ۶۰۰ نیروی خدمات شهری مشهد در محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی همزمان با ولادت امام رضا (ع) (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) توزیع کیک ۱۰۰۰ متری میلاد امام‌رضا(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز مسافرگیری فاز یک خط ۳ مترو مشهد، از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای عالی استان‌ها: مدیران باید شوراباور شوند + فیلم تغییر ساعت ارائه خدمات ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای شهر مشهد: دوره اعمال‌نظر دیگران گذشته و شورا به بلوغ رسیده است نخستین مصوبه کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» شورای شهر به شهرداری مشهد ابلاغ می‌شود + فیلم ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد
سرخط خبرها

نقش مترو در توسعه پایدار شهری

  • کد خبر: ۳۱۷۵۷۹
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
نقش مترو در توسعه پایدار شهری
در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تا جایی که در‌ حال حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر دارد.
داوود همتیان
نویسنده داوود همتیان

نخستین خط قطار‌شهری مشهد در دوم اسفند‌ماه ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. در این چهارده سال، اقدامات برای توسعه قطارشهری روی ریل خدمات بوده؛ تاجایی‌که در‌حال‌حاضر مشهد رتبه دومین کلان‌شهر ایران را در جا‌به‌جایی مسافر داراست. در سالروز راه‌اندازی نخستین خط قطار‌شهری مشهد، این نکته را باید یادآور شد که در وضعیت امروز کلان‌شهر مشهد، برای حمل‌و‌نقل مسافر، توسعه این شیوه حمل‌و‌نقل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چنان‌که از نقش قطارشهری در جابه‌جایی سریع مسافر و بدون ماندن در گره‌های ترافیکی نمی‌توان گذشت. از طرفی اقدامات فراوانی در طول سالیان گذشته برای حل مشکلات ترافیکی مشهد انجام شده، اما معضلات ترافیکی همچنان پابرجاست.

جمعیت‌پذیری، توسعه و گسترش شهر‌ها موجب شده است تا موضوع ترافیک شهری مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری باشد؛ بنابراین باید به‌سمت توسعه قطار‌شهری پیش رفت تا تدبیری پایدار برای حمل‌و‌نقل و ترافیک باشد. در باب مزایای سیستم حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری، به این نکته هم باید تأکید کرد که قطارشهری حلقه‌ای ناگسستنی از زنجیره زندگی شهری است. این سیستم با ایجاد اتصالات حیاتی، کیفیت سطح زندگی در جوامع شهری را بهبود می‌بخشد و با جابه‌جایی سریع و کلان مسافر موجب کاهش استفاده از سایر وسایل نقلیه و به تبع آن کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از آلاینده‌های منتشرشده می‌شود. 

با نگاهی به خدمات سفر در قطار‌شهری مشهد، می‌توان گفت که جابه‌جایی مسافر روز‌به‌روز در این سیستم بیشتر از قبل می‌شود؛ چنان‌که رکورد جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد در شب شهادت امام‌رضا (ع) با ۶۹۱‌هزار مسافر شکسته شد. این آمار نشان از اهمیت استفاده از قطارشهری در ایام پیک شهری را دارد. جابه‌جایی تعداد زیاد مسافر در بازه زمانی کوتاه، ضریب ایمنی و امنیت بالای سفر در مقایسه با سایر وسایل حمل‌و‌نقل، زمان‌بندی دقیق و سرعت بالای سفر، از دیگرمزایای سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری است. 

از زاویه دیگر، جمعیت سالیانه زائران کلان‌شهر مشهد که از سیستم قطار‌شهری مشهد برای مسیر‌های درون‌شهری استفاده می‌کنند، نگاه ملی در تخصیص اعتبارات را می‌طلبد. برای تکمیل و توسعه خطوط قطار‌شهری مشهد که ساخت و راه‌اندازی آن جزو سیستم‌های گران‌قیمت حمل‌و نقل شهری است، چه‌بسا با بودجه‌های شهری به‌تنهایی امکان سرعت در پروژه را نمی‌توان انتظار داشت. 

در پایان باید اشاره کرد که سیستم مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، نظام و الگویی برای فرماندهی کنترل و هماهنگی در مقابله با سوانح در مقیاس شهری فراهم می‌کند تا حفاظت از سلامت شهروندان و مسافران و تجهیزات در خطوط قطارشهری حفظ شود. هر چهار فاز مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازیابی، از ابتدای بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۳۸۹ تا‌کنون، در دستور‌کار این شرکت قرار داشته است و به‌صورت مستمر پایش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->