ایهود اولمرت: جنگ غزه هیچ توجیهی ندارد درخواست نمایندگان آمریکا: برچیده شدن غنی‌سازی اورانیوم ایران عراقچی: پس از پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا، زمان و مکان دور بعدی مذاکرات تعیین می‌شود سخنگوی گردان‌های قسام: ارتش اسرائیل با عملیات‌های ویژه مواجه خواهد شد پزشکیان در گفت‌وگو با بن‌زاید: امیدواریم برکات عیدقربان زمینه‌ساز گسترش صلح و برچیده شدن جنگ از منطقه باشد دیدار نوه امام خمینی(ره) با خانواده شهید سیدحسن نصرالله در بیروت واکنش وزیر کشور به قتل الهه حسین‌نژاد | وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی بررسی می‌شود مجروح شدن بیش از ۱۰ صهیونیست در شمال غزه (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات جدید درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تأکید رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ارمنستان بر تعمیق روابط دوجانبه روسیه به ایلان ماسک پناهندگی می‌دهد ترامپ درپی تنش با ایلان ماسک، خودروی تسلای قرمزرنگش را می‌فروشد ابراز خوش‌بینی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بازگشت رئیس مجلس و هیئت پارلمانی از اجلاس رؤسای مجالس کشور‌های عضو بریکس + فیلم حملات اخیر به اوکراین، پاسخی به «اقدامات تروریستی» کی‌یف ۸۰ هزار نفر در نماز عید قربان در مسجد الاقصی حضور یافتند (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) هشدار عراقچی به سه کشور‌ اروپایی| ایران در برابر نقض حقوق خود، واکنشی قاطع نشان می‌دهد مقام ایرانی: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران هرگز توقف غنی‌سازی را نمی‌پذیرد قالیباف برازیلیا را ترک کرد (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نامه‌ ایران به شورای امنیت پیرامون اتهامات آمریکا ایلان ماسک از استیضاح ترامپ حمایت کرد! روسیه انتقام گرفت| حمله گسترده به کی‌یف (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: مصرف برق در ایران به ازای هر متر مربع ساختمان ۶ برابر بیشتر از کشورهای مشابه است ایلان ماسک، ترامپ را به ارتباط با پرونده‌ قاچاق جنسی کودکان متهم کرد دبیرکل سازمان ملل: جامعه بین‌المللی باید برای راهکار دوکشوری در فلسطین، تلاش کند ارتش رژیم اسرائیل هشدار حمله و تخلیه ضاحیه جنوبی بیروت را صادر کرد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان به‌مناسبت عید قربان (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) شکایت ایران از ادعا‌های بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سرخط خبرها

مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور

  • کد خبر: ۳۱۸۷۲۰
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست امروز (چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با کلیات آن مخالفت کردند.

پیش از رای گیری، احسان عظیمی راد درباره این طرح توضیح داد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان رسمی کشور زبان فارسی است و طبق همین اصل تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور آزاد است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در هدف پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت در تمام مدارس کشور تاکید شده است. از طرفی در کشور زبان‌های قومی و محلی بسیاری وجود دارد که باید برای بسط عدالت آموزشی برای این زبان‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین که گفته شده حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد از توان آموزشی کشور به تدریس زبان‌های قومی و محلی اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین هدف این طرح حفظ فرهنگ روستایی و عشایری و قومی و محلی در ایران است.

وی با بیان اینکه این طرح سبب هویت بخشیدن به زبان‌های قومی و محلی خواهد شد، گفت: برای این طرح ۲ ساعت آموزش اختیاری و کار کارشناسی در نظر گرفته شده است.

عظیمی راد با بیان اینکه در این طرح آموزش معلمان مورد توجه قراردارد، خاطرنشان کرد: آموزش لازم به معلمان طبق این طرح در دانشگاه فرهنگیان و ضمن خدمت فرهنگیان انجام خواهد شد.

سیدکاظم دلخوش اباتری معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: استناد کردن این طرح به اصل ۱۵ قانون اساسی که در کمیسیون آموزش مطرح شده است، اشکالاتی دارد و باید کمیسیون آموزش این اشکالات را رفع کند. همچنین این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است. چرا که برای عملی شدن این طرح باید معلمان مجرب برای آموزش قومی و محلی جذب شوند.

وی افزود: بر اساس ماده (۲) این طرح، مشخص نیست دوره متوسطه مورد اشاره شده، منظور دوره اول یا دوم متوسطه است. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهادی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است، با این طرح مخالف است.

دلخوش خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کشور چند گویش و زبان محلی وجود دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، سبب ایجاد اختلافاتی در کشور خواهد شد و در نهایت اینکه این طرح با نظام اداری کشور مغایر است.

علیرضا منادی سفیدان در موافقت با این طرح اظهار داشت: در سند تحول بنیادین به معرفی حرفه‌ها، کتب، فرهنگ اقوام حداکثر تا ۲۰ درصد در مدارس کشور تاکید شده است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در قوانین مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع تاکید شده که زبان‌های قومی و محلی در مدارس مورد توجه قرار داده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: در کشور ما رنگین کمانی از قومیت‌ها و زبان‌های محلی وجود دارد و برخی از معاندان، زبان‌های قومی و محلی را به خود ربط می‌دهند که اشتباه است. در حالی که تنوع این زبان‌ها برای کشور فرصت است. همچنین در کشور ما هر قومی پرچم امام حسین (ع) را با زبان قومی و محلی خود بالا برده است.

محمدمهدی شهریاری در مخالفت با این طرح گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا، آموزش زبان‌های قومی و محلی وجود دارد، البته از اقوام کمی برخوردار هستند. اما در کشور ما به خصوص در مرز‌های کشور، قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند و به دلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از آنها، اجرای این طرح سبب خواهد شد وحدت و انسجام کشور دچار مخاطره شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زیرساخت آموزش و پرورش برای تربیت معلمان برای آموزش زبان‌های قومی و محلی مناسب نیست و از آنجا که در سیستم حکمرانی کشور رضایتمندی وجود ندارد، نباید این طرح در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->