ادعای انگلیس: چاره‌ای جز فعال‌سازی اسنپ‌بک نداشتیم | تاکید بر مهلت ۳۰ روزه ایران هشدار وزارت کشور درباره آخرین مهلت ۱۰ روزه اتباع غیرمجاز | هدف‌گذاری خروج ۱.۸ میلیون نفر تا پایان سال ۱۴۰۵ انتقاد رسانه عبری از عملیات نظامی در غزه | ۱۰۰ نظامی اسرائیلی کشته خواهند شد شهادت ۶۸ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه در ۲۴ ساعت گذشته (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) افشای دروغ نتانیاهو؛ دادگاه صهیونیستی او را به خاطر «قطرگیت» به بازجویی احضار کرد (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) مرگ مشکوک ۴ نامزد حزب افراطی آلمان در آستانه انتخابات لاوروف: غرب از دلار برای سرکوب رقبا استفاده می‌کند | تضعیف اعتماد به ارز آمریکا روایت یک مقام دولت از دیدار پزشکیان و پوتین پزشکیان با حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در قفقاز مخالفت کرد عراقچی با لاوروف دیدار کرد (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) فاجعه غزه؛ ۱۰۰۰ قطعنامه اجرا نشده به سود فلسطین | رئیس تشکیلات خودگردان: مردم غزه یا در جنگ می‌میرند یا از گرسنگی! مادورو: ۸ ناو جنگی آمریکا با ۱۲۰۰ موشک و یک زیردریایی هسته‌ای به ونزوئلا نزدیک می‌شوند | آماده مقابله با تهدیدها هستیم علت صدای انفجار در رشت چه بود؟ (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) وقوع انفجار در شهر حلب سوریه (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) نامه مشترک وزرای خارجه ایران،چین و روسیه در رد فعال‌سازی اسنپ‌بک عضو حزب‌الله: هرگز وارد تقابل با ارتش لبنان نخواهیم شد بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران، جزایر سه‌گانه، میدان گازی آرش و کشورهای منطقه (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) پزشکیان و پوتین بر تاثیر اجرای توافق جامع بلندمدت در گسترش روابط دو کشور تأکید کردند درخواست ۶۰۰ مقام ارشد و دیپلمات اسرائیلی از ترامپ برای توقف جنگ غزه اردوغان: حمایت ما از ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد کارکنان بندر «جنوا» ایتالیا، اسرائیل را تهدید کردند موضع جدید بن سلمان درباره فلسطین مجلس از تلاش دولت برای عملیاتی شدن کامل توافق راهبردی ایران و چین حمایت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: امام یازدهم (ع) با حکمت و تدبیر، راه هدایت جامعه شیعی را هموار ساختند اعضای سازمان همکاری شانگهای به ۲۷ کشور افزایش یافت حمله موشکی و پهپادی گسترده یمن به اسرائیل (۱۰ شهریور ۱۴۰۴) دیدار پوتین و پزشکیان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای + فیلم
سرخط خبرها

مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور

  • کد خبر: ۳۱۸۷۲۰
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
مخالفت مجلس با تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست امروز (چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره، طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با کلیات آن مخالفت کردند.

پیش از رای گیری، احسان عظیمی راد درباره این طرح توضیح داد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان رسمی کشور زبان فارسی است و طبق همین اصل تدریس زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور آزاد است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در هدف پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت در تمام مدارس کشور تاکید شده است. از طرفی در کشور زبان‌های قومی و محلی بسیاری وجود دارد که باید برای بسط عدالت آموزشی برای این زبان‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین که گفته شده حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد از توان آموزشی کشور به تدریس زبان‌های قومی و محلی اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین هدف این طرح حفظ فرهنگ روستایی و عشایری و قومی و محلی در ایران است.

وی با بیان اینکه این طرح سبب هویت بخشیدن به زبان‌های قومی و محلی خواهد شد، گفت: برای این طرح ۲ ساعت آموزش اختیاری و کار کارشناسی در نظر گرفته شده است.

عظیمی راد با بیان اینکه در این طرح آموزش معلمان مورد توجه قراردارد، خاطرنشان کرد: آموزش لازم به معلمان طبق این طرح در دانشگاه فرهنگیان و ضمن خدمت فرهنگیان انجام خواهد شد.

سیدکاظم دلخوش اباتری معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: استناد کردن این طرح به اصل ۱۵ قانون اساسی که در کمیسیون آموزش مطرح شده است، اشکالاتی دارد و باید کمیسیون آموزش این اشکالات را رفع کند. همچنین این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است. چرا که برای عملی شدن این طرح باید معلمان مجرب برای آموزش قومی و محلی جذب شوند.

وی افزود: بر اساس ماده (۲) این طرح، مشخص نیست دوره متوسطه مورد اشاره شده، منظور دوره اول یا دوم متوسطه است. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهادی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است، با این طرح مخالف است.

دلخوش خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کشور چند گویش و زبان محلی وجود دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، سبب ایجاد اختلافاتی در کشور خواهد شد و در نهایت اینکه این طرح با نظام اداری کشور مغایر است.

علیرضا منادی سفیدان در موافقت با این طرح اظهار داشت: در سند تحول بنیادین به معرفی حرفه‌ها، کتب، فرهنگ اقوام حداکثر تا ۲۰ درصد در مدارس کشور تاکید شده است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در قوانین مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع تاکید شده که زبان‌های قومی و محلی در مدارس مورد توجه قرار داده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: در کشور ما رنگین کمانی از قومیت‌ها و زبان‌های محلی وجود دارد و برخی از معاندان، زبان‌های قومی و محلی را به خود ربط می‌دهند که اشتباه است. در حالی که تنوع این زبان‌ها برای کشور فرصت است. همچنین در کشور ما هر قومی پرچم امام حسین (ع) را با زبان قومی و محلی خود بالا برده است.

محمدمهدی شهریاری در مخالفت با این طرح گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا، آموزش زبان‌های قومی و محلی وجود دارد، البته از اقوام کمی برخوردار هستند. اما در کشور ما به خصوص در مرز‌های کشور، قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند و به دلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از آنها، اجرای این طرح سبب خواهد شد وحدت و انسجام کشور دچار مخاطره شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زیرساخت آموزش و پرورش برای تربیت معلمان برای آموزش زبان‌های قومی و محلی مناسب نیست و از آنجا که در سیستم حکمرانی کشور رضایتمندی وجود ندارد، نباید این طرح در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->