دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

درباره محسن چاوشی و زندانی‌هایی که به واسطه او از بند آزاد شدند

  • کد خبر: ۳۱۹۰۷
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
  • ۱
درباره محسن چاوشی و زندانی‌هایی که به واسطه او از بند آزاد شدند
در دوره‌ای که بعد از چند سال تلاش برای کار‌های خیر اکثر سلبیرتی‌ها سرخورده شدند، محسن چاووشی چند وقتی است که پیگیرانه و البته بدون سروصدا یک کار ساده، اما پرارزش را انجام می‌دهد. تلاش برای تهیه پول یا رضایت گرفتن برای نجات اعدامی‌ها یا پرداخت طلب بدهکاران. کاری که نه سروصدایی دارد و نه کاری به بزرگی ساخت کمپ و دهکده برای مثلا زلزله‌زدگان است.
محمدناصر حق‌خواه / شهرآرانیوز؛ محسن چاوشی مورد جالبی برای دنبال کردن است، جزو نسل دوم خوانندگان پاپ بعد از انقلاب است، همراه و هم‌زمان با کسانی مثل رضا صادقی و محسن یگانه. ترانه‌هایی در حال‌و‌هوای همان چیزی که آن زمان می‌خواندند، با آهنگ‌سازی و سیستم توزیعی مثل دیگران. حال‌و‌هوایی که باب طبع جوانان اوایل دهه ۸۰ بود. دهه شصتی‌هایی که بعد از دوره‌ای نشنیدن موسیقی پاپ ایرانی که در داخل ساخته شده باشد و بعد از چند سالی موسیقی پاپ سنگین و نه چندان عامه‌پسند شنیدن به دوره‌ای رسیدند که در آن ساده و مستقیم از عشق حرف زده می‌شد. موسیقی‌ها عمدتا پلی‌فونیک و پیچیده نبودند و ترانه‌سرا‌ها به دور از پیچاندن‌های رایج، راحت و مستقیم از میل به وصل یار یا از فراق او حرف می‌زدند. خواننده‌ها هم کم‌کم به همان سیاقی که در سایر جا‌های دنیا جاری است به یک برند تبدیل می‌شدند؛ عکس و پوسترشان همه‌جا پخش می‌شد و پایتخت‌نشین‌ها و ساکنان شهر‌های بزرگ روند رفتن به کنسرت‌های پی‌در‌پی را شروع کردند و شهرستانی‌ها سی‌دی‌های کنسرت‌های آنان را دست‌به‌دست می‌کردند. از همین‌جا تفاوت اصلی چاوشی با بقیه شروع شد. چاوشی کنسرت نمی‌گذاشت. این شروع دعوایی طولانی بین طرف‌داران او و مخالفانش بود که عده اول او را دور از به تکرار افتادن و شبیه همه شدن و تبدیل شدن به یک دستگاه پخش موسیقی در چندین سیانس در سالن‌های کم‌کیفیت می‌دانستند و عده دوم که مخالفانش بودند صدای محسن چاوشی را دستگاهی و کار او را تقلب می‌دانستند. دعوایی که سال‌ها ادامه یافت تا اینکه محسن‌چاوشی چند سال پیش با انتشار یک فیلم از خواندن قطعه‌ای بدون زیر صدای موسیقی و به صورت زنده به شایعات پاسخ داد. البته که عده‌ای هم همان ویدئو را زیر سؤال بردند. تفاوت مهم دیگر چاوشی با هم‌نسلانش و البته با نسل‌های بعدی، تلاش دائمی او برای ارتقای سطح ترانه‌هایی بود که می‌خواند. محسن چاوشی چندین سال است از شعر‌های مولانا و سعدی تا شاعران خوب امروزی را به جای شعر‌های ترانه‌سرایان ساده‌نویس و عامه‌پسندسرا انتخاب می‌کند. به وضوح می‌توان گفت که چاوشی اواخر دهه ۹۰ با چاوشی اوایل این دهه و اواسط دهه ۸۰ زمین تا آسمان فرق دارد؛ تفاوتی که به معنای بهتر شدن یا بدتر بودن نیست، اما واقعیتی انکارناپذیر است. درحالی‌که صادقی و یگانه و خواجه امیری تقریبا همانی را می‌خوانند که همیشه می‌خواندند.
اما تفاوت چاوشی فقط همین مورد نیست. چاوشی در یک جای دیگر هم زمین تا آسمان با بقیه فرق دارد. در دوره‌ای که بعد از چند سال تلاش برای کار‌های خیر اکثر سلبیرتی‌ها سرخورده شدند، او چند وقتی است که پیگیرانه و البته بدون سروصدا یک کار ساده، اما پرارزش را انجام می‌دهد. تلاش برای تهیه پول یا رضایت گرفتن برای نجات اعدامی‌ها یا پرداخت طلب بدهکاران. کاری که نه سروصدایی دارد و نه کاری به بزرگی ساخت کمپ و دهکده برای مثلا زلزله‌زدگان است. یک کار ساده و پرنتیجه. نجات ماهیانه چند انسان به واسطه شهرت چاوشی.
همه این یادداشت نوشته شد تا این خبر را هم بدانیم که دیروز چاوشی عکسی از یک آزادشده دیگر در صفحه‌اش گذاشت. آزادشده‌ای در آغوش بستگانش که شاید این شعر از آلبوم بی‌نام چاوشی را بر لب داشت: بازآمدم، بازآمدم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خلیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
0
اقای چاووشی خدا ازت راضی باشه

بخدا عاشقتم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->