افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

خروج موبایل از دسترس خریداران!

  • کد خبر: ۳۲۱۷۰
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
خروج موبایل از دسترس خریداران!
افزایش قیمت ارز و کاهش تخصیص آن به واردکننده‌ها باعث افزایش قیمت گوشی تلفن شده است
ملیحه فلاح/شهرآرانیوز - همراه این روز‌های همه ما بازارش کساد شده و افزایش نرخ دلار، قیمت گوشی‌های تلفن را هم مثل خیلی از کالا‌های دیگر دستخوش نوسان کرده است. این روز‌ها تفاوت چندانی بین بازار کالا‌های اساسی یا غیر اساسی وجود ندارد و اگر نگوییم همه، می‌توانیم بگوییم بیشتر قسمت‌های اقتصادی زندگی ما دستخوش نرخ این ارز جهانی شده است. بر این اساس این روز‌ها نوسانات قیمت دلار بازار‌های کالا‌های وارداتی از جمله تلفن همراه را به شدت تحت تاثیر قرار داده، به طوری که گرانی همزمان با کاهش تقاضا بازار این کالا را دچار رکود تورمی کرده است؛ بنابراین در‌صورتی‌که این روز‌ها قصد تعویض گوشی تلفن همراه خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم دست نگه دارید و در این بازار پرنوسان پول خود را خرج نکنید. البته گشت ما در خیابان احمدآباد و بورس موبایل‌فروش‌ها نشان از کسادی بازار و نبود مشتری داشت. کسبه این خیابان به شهرآرا درباره وضعیت بازار موبایل در نتیجه بالا رفتن نرخ ارز گفتند. مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های بزرگ این خیابان که به قول خودش در کنار فروش جزئی نقش واسط فروش یا همان کلی فروشی را نیز برای برخی از کالا‌ها بازی می‌کند، درباره وضعیت این بازار گفت: افزایش نرخ ارز را به نبود برخی از کالا‌ها اضافه کنید آن‌وقت دلیل این افزایش قیمت را متوجه می‌شوید. در این ۲ هفته جزئی‌فروشی نداشتیم، فقط بعضی از همکاران جزء‌فروش تعداد محدودی گوشی خرید کرده‌اند که آن هم مدتی است متوقف شده است.
«همین ۵ تا گوشی را آن بالا می‌بینید، ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌ام است که یک نفر مشتری هم ندارد.» این بخشی از حرف‌های یکی دیگر از فروشنده‌های گوشی تلفن همراه بود که به قول بازاری‌ها از خواب سرمایه‌اش و وضعیت بازار گله دارد. به گفته او بازار خرید و فروش گوشی‌های گران‌قیمت کاملا قفل شده است. گوشی‌هایی با نرخ پایین‌تر نیز نسبت به قبل افزایش قیمت چشم‌گیری داشته‌اند و بازار آن‌ها نیز تقریبا راکد است. اگر کسی ۲ یا ۳ هفته پیش مبلغی را برای خرید موبایل کنار گذاشته باشد، حالا یا باید گوشی با مدل پایین‌تر بخرد یا کلا بی‌خیال خرید گوشی شود.
این حرف‌ها در بین بقیه کاسبان این صنف هم تکرار شد. فروشندگان موبایل و قطعات جانبی در خیابان صاحب الزمان (عج) نیز همان حرف‌ها را بیان کردند. به گفته یکی از این کسبه بنکداران موبایل صبح یک فهرست قیمت ارائه می‌دهند، ظهر آن را پاک می‌کنند و فردا فهرست جدیدی از قیمت منتشر می‌شود. وضعیت لوازم جانبی این کالا هم دست‌کمی از خودش ندارد و به گفته تعمیرکاران، هزینه قطعات گوشی تلفن همراه به‌روز تغییر می‌کند و در این روز‌ها بیشتر قطعات با افزایش قیمت همراه بوده است.

کاهش ۹۰ درصدی ترخیص کالا از گمرک
برای بررسی وضعیت واردات گوشی تلفن همراه به عنوان خریدار به دفتر فروش یکی از مجموعه‌های رسمی واردکننده تلفن‌های همراه و گوشی موبایل هوشمند پس از طرح رجیستری در ایران تماس گرفتیم. مسئول فروش این مجموعه درباره وضعیت بازار واردات موبایل این‌طور گفت: قیمت‌ها خیلی بالا رفته است. چون قیمت درهم افزایش داشته، ارز نیمایی برای وارد‌کننده‌های گوشی تلفن همراه حذف شده است و بانک مرکزی به سختی و بسیار کم ارز تخصیص می‌دهد. به گفته او به همین دلایل این مجموعه که به صورت میانگین در هفته ۳۰ هزار گوشی از گمرک ترخیص می‌کرده است حالا فقط می‌تواند ۳۰۰۰ گوشی ترخیص کند. اکنون قیمت‌ها بالاست و حباب دارد. شاید ظرف یک هفته‌ده‌روز آینده حداقل با ثبات نرخ ارز قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کند.
نماینده همین مجموعه در مشهد نیز همان حرف‌های فروشنده تهرانی را تکرار کرد و گفت: در ابتدای شیوع کرونا نزدیک به ۲ ماه جنس نداشتیم. اصلا امکان ورود کالا از مبادی رسمی و قانونی وجود نداشت. حالا هم که کار‌ها رو به روال است، بانک مرکزی به سختی به وارد‌کننده ارز تخصیص می‌دهد.
مروی از بی‌ثباتی بازار گفت و ادامه داد: با وجود نوسان نرخ دلار کاسبان اصلا راغب به خرید گوشی از ما نیستند. از طرفی در ابتدای سال به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و نیاز به تلفن هوشمند برای دانش‌آموزان، معلمان و دیگر اقشار بیشتر تقاضای مردم برطرف شده است.

ریزش ۱۰ درصدی واحد‌های صنف تلفن همراه
«حدود ۱۶۰۰ واحد صنفی در زمینه گوشی تلفن همراه هوشمند فعال هستند که در هر کدام از این واحد‌ها حداقل ۳ نفر مشغول به کارند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. اما به دلیل شرایط پیش‌آمده از چند ماه گذشته تعداد این واحد‌های صنفی حدود ۱۰ درصد ریزش داشته است.» این را رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد در گفتگو با شهرآرا بیان کرد و افزود: شرایط ارزی کشور اصلا مناسب نیست، همچنین شرکت‌های وارد‌کننده برای تخصیص ارز در صف‌های طویل هستند.
افشین اکبری با بیان اینکه ارز مورد استفاده برای گوشی تلفن همراه، ارز صادرکننده است افزود: به بیان دیگر در صورت مجوز بانک مرکزی، واردکننده موبایل باید ارز مورد استفاده خود را از صادرکننده‌ها خریداری کند که آن‌ها نیز دلار را با قیمت بازار آزاد می‌فروشند و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این
کالاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->