فعالیت مراکز اقامتی فاقد پروانه و پایان‌کار در مشهد متوقف می‌شود؟ بی‌مزگی میوه‌ها از کجا آب می‌خورد؟! قیمت طلای جهانی امروز (۲۶ مهرماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی بالاخره سقوط کرد بورس جهش کرد | ورود سنگین پول حقیقی به بازار (۲۶ مهر ۱۴۰۴) شاخص‌های حذف یارانه ۱۰ میلیون نفر چیست؟ برکناری فرزین از ریاست بانک مرکزی تکذیب شد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) صیانت از نیروی انسانی در محیط کار | اجرای آیین‌نامه اصلاحی ایمنی امور پیمانکاران از آبان ۱۴۰۴ مجوز واردات گوشت گرم گوساله از پاکستان و برزیل صادر شد ممنوعیت خرید بلیت بیش از یک کوپه قطار استاندار خراسان رضوی: واردات برنج را با ارز آزاد برای رفع نیاز استان انجام خواهیم داد کالابرگ، کالامحور خواهد شد رکود ادامه‌دار بازار خودرو (۲۶ مهر ۱۴۰۴) کاهش قیمت دلار درپی انتشار اخبار ضدونقیض از اتمام مکانیسم ماشه | دلار فردایی چند؟ (۲۶ مهر ۱۴۰۴) تأثیر حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بر قیمت کالا‌های اساسی | کارشناسان توضیح می‌دهند بررسی قیمت دینار عراق و ریال سعودی در بازار آزاد مشهد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) ابلاغ تعرفه صفر برای واردات حبوبات و گندم از اتحادیه اوراسیا طلا امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۶ مهر ۱۴۰۴) ریزش هم‌زمان قیمت طلا، نقره، نفت و بیت‌کوین در بازار‌های جهانی + علت (۲۶ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه در مشهد اعلام شد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) | افت قیمت ۶ میوه پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری ویژه آبان ۱۴۰۴ آغاز شد (۲۶ مهر ۱۴۰۴) افزایش ۲۵درصدی سفارش غذا در خانه! | مردم رستوران نمی‌روند صادرات خراسان رضوی در نیمه نخست امسال، ۳۵ درصد رشد یافت | صادرات در مسیر توسعه نحوه شناسایی معاملات رمزارز و اخذ مالیات از عایدی نقل و انتقال رمزدارایی‌ها طلا به دنبال رکوردزنی| نفت و بیت کوین در حال پس‌روی در بازارها پیش‌بینی بورس شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ یارانه ۱۰ میلیون نفر دیگر حذف می‌شود؟ (۲۵ مهر ۱۴۰۴) طلای جهانی باز هم رکورد زد (۲۵ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی

  • کد خبر: ۳۲۵۰۷۳
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳
اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در گذشته گارانتی خودرو‌های وارداتی توسط خود تولیدکنندگان اصلی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدرام فخیمی، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی گفت: مدل واردات خودرو در حال حاضر با مدل واردات در دهه ۹۰ تفاوت‌های زیادی دارد. به دلیل شرایط تحریم، بسیاری از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی قادر به بستن قرارداد‌های مستقیم با ایران نیستند و شرکت‌های ایرانی مجبور شده‌اند که از طریق واسطه‌ها اقدام به واردات خودرو کنند تا بتوانند خودرو را خریداری و وارد کشور نمایند. از این رو، هنگامی که ارتباط با شرکت‌های واسطه برقرار می‌شود، قطعاً انتقال اطلاعات، زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی‌های فنی ممکن است به کندی و یا با مشکلاتی روبه‌رو شود.

فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکت‌هایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، می‌توانستیم به‌راحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزش‌های لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکت‌های واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش به‌طور کلی وجود ندارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا ضوابط خاصی برای واردکنندگان خودرو تعیین کرده و این ضوابط را در چند مرحله به‌روزرسانی کرده است. طبق این ضوابط، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو می‌کند، باید حتماً تأییدیه خدمات پس از فروش را در ابتدا دریافت کند. این تأییدیه شامل زیرساخت‌های تعمیرگاهی، شبکه نمایندگی، آموزش‌های فنی، تأمین قطعات یدکی و ابزار‌های مورد نیاز برای تعمیرات است.

وی ادامه داد: در خصوص ضمانت‌ها، تفاوت عمده در این است که در گذشته گارانتی خودرو‌ها توسط خود تولیدکنندگان اصلی مانند هیوندای ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گفته فخیمی، با توجه به این که خودرو‌های وارداتی هنوز در مراحل اولیه هستند و به‌طور کامل در حال پیمایش و استفاده قرار نگرفته‌اند، نیاز به خدمات پس از فروش اساسی هنوز محسوس نیست. البته با افزایش مدت زمان استفاده از خودروها، نیاز به تعمیرات اساسی و تأمین قطعات بیشتر خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف می‌شود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.

فخیمی حجم خودرو‌های وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودرو‌های وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.

فخیمی در خصوص نگرانی‌ها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی نیز گفت: برخی از خودرو‌های وارداتی که پیشینه‌ای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما به‌طور کلی، با توجه به شبکه‌های تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. خودرو‌هایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکه‌های تأمین قطعات قوی‌تری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین می‌شود. اما برای خودرو‌های جدیدتر و برند‌های وارداتی تازه‌وارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکه‌های خدماتی برطرف خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->