ارز تک نرخی، گوشت را ارزان می‌کند جزئیات جریمه روزانه موتورسواران فاقد بیمه فروش بیت کوین توسط نهنگ‌ها همزمان با ثبات قیمت در ۱۱۶ هزار دلار افزایش چشمگیر قیمت برنج و حبوبات| قیمت لوبیا چیتی رکورد زد پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ پلمب ۲ دفتر مشاور املاک در منطقه الهیه مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) افزایش قیمت نفت در پی حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) شروط بانک مرکزی برای فعالیت پلتفرم‌های خرید و فروش طلا اعلام شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک حدود ۶۷۰ میلیون تومان شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۸ افت کرد خوزستان دارای بیشترین و خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری در کشور محدودیت سکوهای اینترنتی طلا به پایان رسید؟ آیا قانون «مالیات بر سوداگری» دست دلالان و بخر و بفروش‌ها را از بازارها کوتاه می‌کند؟ حرکت رفت و برگشتی بورس در نقطه شروع | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نحوه پیگیری موجودی کالابرگ الکترونیک چگونه است؟ کارگران بخوانند: برداشت بدهی از مزایای غیرمستمر ممنوع است پیش‌بینی مهم تحلیلگران درباره قیمت طلا | طلا گرانتر می‌شود؟ (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) واردات ۷۰۰ هزار تن برنج | بازار برنج به ثبات می‌رسد؟ پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی چطور توزیع می‌شود؟ | بنزین ۱۵۰ تومان برای دولت سود دارد، گازوئیل فقط ضرر! صعود قیمت دلار به ۹۷ هزار تومان در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) رشد بسیار قیمت طلا در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) بیت کوین پیشتاز بازار رمزارز‌ها | توکن‌های کوچک رشد خیره‌کننده‌ای ثبت کردند! (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نظر دستیار رئیس جمهور درباره حذف یارانه پردرآمدها | کاهش ارزش یارانه‌ها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه ساخت مسکن از ۳۰ میلیون تومان گذشت | رویای دور خانه‌دار شدن اختلاف بیش از ۳۰ هزار تومانی قیمت سیب در تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت وزیر صنعت از عبور حجم تبادلات ایران و پاکستان از مرز ۳ میلیارد دلار خبرداد پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافربری مهرماه از امروز(۲۴ شهریور ۱۴۰۴) آغاز شد قیمت یک کیلو برنج گران‌تر از دستمزد روزانه یک کارگر شد
سرخط خبرها

اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی

  • کد خبر: ۳۲۵۰۷۳
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳
اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در گذشته گارانتی خودرو‌های وارداتی توسط خود تولیدکنندگان اصلی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدرام فخیمی، مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی گفت: مدل واردات خودرو در حال حاضر با مدل واردات در دهه ۹۰ تفاوت‌های زیادی دارد. به دلیل شرایط تحریم، بسیاری از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی قادر به بستن قرارداد‌های مستقیم با ایران نیستند و شرکت‌های ایرانی مجبور شده‌اند که از طریق واسطه‌ها اقدام به واردات خودرو کنند تا بتوانند خودرو را خریداری و وارد کشور نمایند. از این رو، هنگامی که ارتباط با شرکت‌های واسطه برقرار می‌شود، قطعاً انتقال اطلاعات، زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی‌های فنی ممکن است به کندی و یا با مشکلاتی روبه‌رو شود.

فخیمی توضیح داد: در گذشته، هنگامی که ما با شرکت‌هایی مانند هیوندای کره در ارتباط مستقیم بودیم، می‌توانستیم به‌راحتی قطعات، تجهیزات، ابزارآلات و آموزش‌های لازم را به صورت مستقیم از آنها دریافت کنیم. اما اکنون که شرکت‌های واسطه مسئولیت خرید و واردات را بر عهده دارند، فرآیند تأمین خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی با تأخیر مواجه خواهد شد؛ اما این به این معنا نیست که خدمات پس از فروش به‌طور کلی وجود ندارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدا ضوابط خاصی برای واردکنندگان خودرو تعیین کرده و این ضوابط را در چند مرحله به‌روزرسانی کرده است. طبق این ضوابط، هر شرکتی که اقدام به واردات خودرو می‌کند، باید حتماً تأییدیه خدمات پس از فروش را در ابتدا دریافت کند. این تأییدیه شامل زیرساخت‌های تعمیرگاهی، شبکه نمایندگی، آموزش‌های فنی، تأمین قطعات یدکی و ابزار‌های مورد نیاز برای تعمیرات است.

وی ادامه داد: در خصوص ضمانت‌ها، تفاوت عمده در این است که در گذشته گارانتی خودرو‌ها توسط خود تولیدکنندگان اصلی مانند هیوندای ارائه می‌شد، اما در حال حاضر طبق ضوابط داخلی کشور، شرکت‌های واردکننده خود باید این تضمین را به عهده بگیرند.

به گفته فخیمی، با توجه به این که خودرو‌های وارداتی هنوز در مراحل اولیه هستند و به‌طور کامل در حال پیمایش و استفاده قرار نگرفته‌اند، نیاز به خدمات پس از فروش اساسی هنوز محسوس نیست. البته با افزایش مدت زمان استفاده از خودروها، نیاز به تعمیرات اساسی و تأمین قطعات بیشتر خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه برنامه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. هر ساله، الزامات جدیدی برای واردکنندگان خودرو تعریف می‌شود، از جمله افزایش امتیاز خدمات پس از فروش، تأمین بیشتر قطعات یدکی و بهبود کیفیت خدمات.

فخیمی حجم خودرو‌های وارداتی به نسبت نیاز سالانه کشور کم است. در حال حاضر، بازار ایران سالانه نیاز به حدود یک میلیون خودرو دارد، در حالی که تعداد خودرو‌های وارداتی تا کنون کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است. این حجم محدود، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر این روند با رشد ناگهانی و تعداد زیاد واردات ادامه پیدا کند، قطعاً مشکلاتی برای تأمین خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد.

فخیمی در خصوص نگرانی‌ها در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی نیز گفت: برخی از خودرو‌های وارداتی که پیشینه‌ای در بازار ایران ندارند، ممکن است در ابتدا مشکلاتی در تأمین قطعات یدکی داشته باشند. اما به‌طور کلی، با توجه به شبکه‌های تأمین قطعات موجود در بازار آزاد و افزایش رقابت، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. خودرو‌هایی که سابقه دارند، مانند هیوندای، کیا و تویوتا، معمولاً شبکه‌های تأمین قطعات قوی‌تری دارند و بنابراین خدمات پس از فروش آنها بهتر تأمین می‌شود. اما برای خودرو‌های جدیدتر و برند‌های وارداتی تازه‌وارد، ممکن است مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد که به تدریج با افزایش حجم واردات و رشد شبکه‌های خدماتی برطرف خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->