به گزارش شهرآرانیوز، حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو گفت: افت تقاضا در طرح پیشفروش نسبت به طرح فروش فوقالعاده را میتوان اینگونه تفسیر کرد که در طرح فروش فوقالعاده شاهد حضور گسترده واسطهها و دارندگان سرمایههای سرگردان بودیم، اما این اتفاق در پیشفروشها رخ نداد.
وی افزود: به نظر میرسد بیشتر متقاضیانی که در این طرح شرکت کردهاند متقاضی واقعی خودرو هستند.
کریمی تأکید کرد: البته بخشی از این افت تقاضا مربوط به دلالان و واسطههایی است که به دلیل بازه زمانی تحویل خودرو و همچنین مشخص نبودن قیمت نهایی، حاضر نشدند در طرح پیشفروش خودروسازان مشارکت کنند. این کارشناس صنعت خودرو همچنین معتقد است که حذف سود مشارکت از جریمه دیرکرد خودرو موجب تردید متقاضیان طرح پیشفروش نسبت به تحویل به موقع محصولات شد.
اکنون برای طرح پیشفروش فعلی که سود مشارکت بهصورت کلی حذف شده است، جریمه دیرکرد یک درصدی به ازای هر ماه برای خودروسازان لحاظ شده که این موضوع اصلا بازدارنده نیست. بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند بهتر است تا سود مشارکت در جریمه دیرکرد خودروسازها در نظر گرفته شود تا آنها انگیزه بیشتری برای تحویل بموقع خودرو داشته باشند و از تعهدات خود تخطی نکنند.
منبع: دنیای اقتصاد