اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار پرالتهاب این روز‌های اجاره‌بهای مسکن/ فقط افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها پذیرفتنی است

  • کد خبر: ۳۲۹۱۴
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
بازار پرالتهاب این روز‌های اجاره‌بهای مسکن/ فقط افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها پذیرفتنی است
رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: با وجود تصویب ۲۰ درصدی ستاد کرونا درباره افزایش اجاره‌بها، اکنون بازار افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند.
طنین همتی / شهرآرانیوز، دکتر علی مرادزاده درباره بازار مسکن در این روز‌ها یادآور شد: بازار مسکن باتوجه‌به شروع فصل رهن و اجاره بازار ملتهبی دارد و افزایش اجاره‌بها بیش از آن چیزی است که تصمیم‌گیری شده است.

وی گفت: تقریبا چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش اجاره‌بها را شاهد هستیم و حتی در بعضی مواقع این افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد است که مسلما به ضرر مستأجران در شرایط کنونی است.


افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌بها در کلان‌شهر‌ها پذیرفتنی است


وی تصریح کرد: آنچه که دولت در ستاد کرونا تصویب کرده است، در تهران ۲۵ درصد، در کلان‌شهر‌های هفت‌گانه مثل مشهد ۲۰ درصد و در شهر‌های دیگر حدود ۱۵ درصد پذیرفتنی است.
وی با اشاره به اینکه اگر موجر و مستأجر با هم به تفاهم برسند بحثی جداست، اضافه کرد: بر اساس این مصوبه اگر موجری بخواهد مستأجری را از ملک خود بیرون کند، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند که براساس این مصوبه شورا مجوز حکم تخلیه را به موجر نمی‌دهد.
 

نفس راحت مستأجران تا ۳ ماه آینده بر اساس این مصوبه


مرادزاده ادامه داد: براساس این مصوبه اگر مستأجر به شورای حل اختلاف مراجعه کند، طبق قانون باید از آن حمایت شود. تا قبل این مصوبه با افزایش قیمت اجاره‌بها توسط موجران، فشار زیادی روی مستأجران بود و اگر مستأجری توان پرداخت نداشت، باید ملک را تخلیه می‌کرد. با این مصوبه مستأجران تا ۳ ماه می‌توانند نفسی راحت بکشند و فرصت دارند مکان جدید را پیدا کنند.

وی افزود: اجراشدن این مصوبه از سوی دولت را باید در عمل ببینیم، اما چیزی که اکنون در بازار شاهد هستیم، ورای این مصوبه است.


بنگاه‌های مسکن عامل گرانی نیستند


رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد تصریح کرد: همان‌طور که از اسم مشاوران املاک هم پیداست، آن‌ها فقط در بحث مشاوره خرید و فروش ملک به مردم باید فعالیت کنند که مثلا ملکی را در کجا خریداری کنند و سعی می‌کنند بین خریدار و فروشنده تعادل ایجاد کنند و از محل معامله کمیسیون دریافت کنند. به اشتباه شایع شده است مشاوران املاک عامل گرانی مسکن هستند که من این را تکذیب و از آن‌ها دفاع می‌کنم.

مرادزاده افزود: همکاران ما زمانی که اختلاف فاحشی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، نمی‌توانند معامله را منعقد کنند، بنابراین این‌ها باید قیمت عرضه را کاهش دهند و از آن طرف با روش‌های لیزینگی به خریدار کمک کنند تا توان خریدش را افزایش دهد.

وی افزود: توان خریدار و توان مستأجر هم همین‌گونه افزایش پیدا نکرده است. چیزی که مشهود است، افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌هاست که مسلما مستأجر توان پرداخت افزایش سه‌برابری اجاره‌بها را ندارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط بهترین کار این است که عرضه را پایین بیاوریم تا به قرارداد منجر شود، ابراز کرد: این مطلب خلاف است که بنگاه‌ها عامل گرانی هستند. چون توان خریدار اکنون پایین است، مسلما قراردادی هم منعقد نخواهد شد، پس بنگاه‌دار با راضی‌کردن فروشنده به کاهش قیمت سعی می‌کند قرارداد منعقد شود.

وی گفت: باتوجه‌به شرایط کنونی اقتصادی و جهش قیمتی که بازار مسکن را هم تحت تأثیر قرار داده، توان عمومی کارمندان افزایش پیدا نکرده است که در این شرایط همه باید به همدیگر کمک کنیم تا از این بحران خارج شویم.



طبقات ضعیف جامعه بیشترین آسیب را از افزایش اجاره‌بها می‌بینند


وی در ادامه ابراز کرد: طبقات ضعیف جامعه اکنون خیلی زیر فشار هستند. افزایش‌های بی‌حدواندازه به بهانه گرانی دلار ظلم دوچندانی بر این قشر است. بازار اجاره‌بها به بهانه افزایش قیمت دلار نباید تحت تأثیر قرار بگیرد، چون اصلا متقاضی این کشش را ندارد.


روزانه حداکثر ۵۰ تخلف در مشهد ثبت می‌شود

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد افزود: روزانه حدود ۳۰ تا ۵۰ تخلف ثبت می‌کنیم که خیلی از این شکایت‌ها با مشاوره حل می‌شود. عمده تخلف مربوط به کمیسیون مازاد و اجرانشدن تعهدات ۲ طرف معامله است و از بنگاه املاک به‌عنوان واسطه شکایت می‌شود.

وی تأکید کرد: اتحادیه به حوزه گران‌فروشی (دریافت کمیسیون مازاد) رسیدگی می‌کند. اگر مبلغ مازاد برگشت بخورد، در بیشتر مواقع به خریدار یا فروشنده برگردانده می‌شود، در غیر این صورت به سازمان تعزیرات ارجاع می‌شود.

مرادزاده یادآور شد: در مجموع به‌دلیل کاهش آستانه تحمل مردم و انجام‌نشدن تعهدات ۲ طرف در این مدت آمار شکایت افزایش پیدا کرده است.
 

توصیه به مردم


این مسئول در ادامه اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم در صورت مراجعه به مشاوران املاک حتما به دفاتری مراجعه کنند که پرونده آن‌ها درست باشد و مدیر واحد صنفی در آنجا حضور داشته باشد، زیرا در بعضی مواقع مشاهده شده که بستن قرارداد به فرد دیگری واگذار شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: حتما از مشاوران املاک قرارداد پرینتی یا چاپی با کد رهگیری مشاوران املاک در زمان معامله بخواهند. در این قرارداد‌ها هم احراز هویت و هم احراز مالکیت که ۲ رکن اصلی تنظیم قرارداد است، رعایت می‌شود.

وی افزود: قرارداد دستی اعتباری ندارد و ممکن است هزاران تخلف در آن انجام شود یا در آن جعل شود یا اینکه فروش مال غیر باشد. چون در این مواقع وقتی مبالغ بزرگی جابه‌جا می‌شود، اگر تخلفی از سوی بنگاه صورت گیرد تا پرداخت‌کننده بخواهد مبلغ خود را پس بگیرد و شکایت کند، چند سالی طول می‌کشد و شاید پولش را به‌صورت قسطی دریافت کند.

وی گفت: توصیه می‌شود اگر مردم اطلاعات حقوقی ندارند، حتما یک توانمند در این حوزه را برای بستن قرارداد همراه خود داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->