پزشکیان: آماده سفر به افغانستان هستم سومین نوزاد گرسنهٔ غزه در ۲۴ ساعت گذشته به شهادت رسید (۴ مردادماه ۱۴۰۴) همه چیز درباره درگیری‌های مرزی کامبوج و تایلند | زخمی کهنه دوباره سر باز کرد اعتراف رسانه آمریکایی: برای رهگیری ۱۴ موشک ایرانی به العدید، ۳۰ موشک پدافندی شلیک شد شمار شهدای غزه به ۵۹ هزار و ۷۳۳ نفر رسید (۴ مرداد ۱۴۰۴) آیت‌الله علم‌الهدی: محرومیت تاریخی زنان از حضور تبلیغی یک پروژه سیاسی سرکوب‌گرانه بود | تبلیغ؛ مهمترین محور خدمت به امام زمان (عج) دست‌مریزاد آقای رئیس‌جمهور وزیر کشور دستور ویژه برای پیگیری ابعاد حمله تروریستی به دادگستری زاهدان صادر کرد وزیر کشور عراق: آماده استقبال از میلیون‌ها زائر اربعین هستیم جواب صریح دبیر مطبوعاتی سفارت ایران در باکو به اظهارات سخیف سفیر رژیم صهیونیستی هشدار مشاور پوتین درباره هر نوع تعرض به منطقه کالینینگراد روسیه نماینده سابق پارلمان رژیم اسرائیل: نتانیاهو در انتخابات آینده شرکت نخواهد کرد ویدئو | روایت تکان‌دهنده یک افسر آمریکایی از غزه: قتل غیرنظامیان با گلوله‌های تانک و خمپاره! مشهد میزبان دومین همایش دیپلماسی منطقه‌ای وزارت امور خارجه مکزیک هم قحطی گسترده در غزه را محکوم کرد عمار حکیم خواستار اقدام جدی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب علیه جنایات صهیونیست‌ها شد سوءتغذیه شدید ۱۷ هزار کودک فلسطینی بر اثر گرسنگی نماینده مردم مشهد در مجلس: سیاست واحدی در زمینه مهاجرت وجود ندارد، نیاز به تقویت قوانین داریم| انحلال بانک آینده در دستور کار قرار دارد اعلام زمان ثبت‌نام نهایی داوطلبانِ انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی استاندار خراسان رضوی با آیت‌الله جعفر سبحانی دیدار کرد بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس پزشکیان در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه: دستگاه دیپلماسی در ایام جنگ ۲۴ ساعته پای کار بود + فیلم سخنگوی دولت عنوان کرد: پیمان ملی آب رسالت مشترک دولت و مردم پیشنهاد جدید تروئیکای اروپایی به ایران برای تاخیر در فعال‌سازی مکانیسم ماشه حبس ابد برای مرد عراقی به جرم تبلیغ رژیم صهیونیستی رئیس جمهور: برای ایجاد تغییرات باید نگاهمان را عوض کنیم | نیازمند تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه هستیم هشدار جدی پلیس به رانندگان متخلف در فضای مجازی
سرخط خبرها

ضمانت اجرایی، شرط بقای توافق ایران و آمریکا

  • کد خبر: ۳۲۹۱۵۸
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
ضمانت اجرایی، شرط بقای توافق ایران و آمریکا
تجربه تلخ خروج ناگهانی آمریکا از برجام در سال۲۰۱۸ هنوز از ذهن مردم و مسئولان پاک نشده است. توافق جدید اگر قرار است امضا شود، باید ضمانت‌های حقوقی و اجرایی مؤثری داشته باشد.

این‌روز‌ها باز هم بحث مذاکرات ایران و آمریکا بر سر زبان‌ها افتاده است؛ مذاکره‌ای که هر طرف تلاش می‌کند کمترین امتیاز را بدهد، بیشترین تضمین را بگیرد و در‌عین‌حال کمترین آسیب را تجربه کند. شاید برای خیلی‌ها این روند مذاکرات و رفتار‌های محتاطانه و توأم با بی‌اعتمادی عجیب نباشد؛ چرا‌که تجربه تلخ خروج ناگهانی آمریکا از برجام در سال۲۰۱۸ هنوز از ذهن مردم و مسئولان پاک نشده است.

بالا‌رفتن نرخ دلار، کاهش ارزش پول ملی، بازگشت تحریم‌ها و تعطیلی بسیاری از کانال‌های مالی و تجاری همه و همه نتیجه همان یک خروج بود. درس مهمی که از آن تجربه می‌توان گرفت، این است که توافق‌هایی که فقط روی کاغذ باقی می‌مانند یا ضمانت اجرایی محکمی ندارند، عملا بیشتر شبیه قول‌و قرار اخلاقی هستند تا قرارداد الزام‌آور. 

توافق جدید اگر قرار است امضا شود، باید ضمانت‌های حقوقی و اجرایی مؤثری داشته باشد. به‌این‌معنا که اگر یک طرف تصمیم گرفت بدون هزینه و نگرانی، توافق را نقض کند، بلافاصله با واکنش‌های هزینه‌ساز و بازدارنده روبه‌رو شود. این ضمانت‌ها فقط جنبه حقوقی ندارند، بلکه باید در سبدی متشکل از تضمین‌های مالی و اقتصادی، همراه با حمایت نهاد‌های بین‌المللی جا بگیرند.

یکی از راهکار‌های مؤثر برای حفاظت از منافع ملی، تبدیل توافق به یک معاهده بین‌المللی و ثبت آن نزد مرجع‌های معتبری، چون دیوان بین‌المللی دادگستری است. این کار، راه هرگونه تفسیر یا کم‌اهمیت‌جلوه‌دادن نقض تعهدات را می‌بندد و امکان پیگیری قضایی واقعی را ایجاد می‌کند. باید جریمه‌های خودکار و قابل‌اجرا هم در مفاد توافق گنجانده شود تا هرگونه تأخیر یا تعلل در اجرای تعهدات، منجر به جریمه‌های مالی شود. تصور کنید بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران که سال‌ها در کشور‌هایی مثل کره‌جنوبی به گرو رفته‌اند، تحت نظارت سازمان ملل باشند و شرط آزادسازی‌شان، اجرای کامل مفاد توافق توسط همه طرف‌ها باشد.

نقش نهاد‌های بین‌المللی در چنین توافقی بسیار کلیدی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اختیار و امکان نظارت دقیق‌تر بر اجرای تعهدات طرفین را داشته باشد، نه صرفا نظارت یک‌طرفه بر ایران. شورای امنیت نیز همواره درگیر مناسبات و منافع قدرت‌های بزرگ است، اما باید از ابتکار‌های حقوقی و سیاسی به‌نحوی استفاده کند که امکان سوءاستفاده از قدرت وتو برای نقض توافق کاهش یابد. از طرفی، مشارکت کشور‌های دیگر ازجمله اتحادیه اروپا، چین و روسیه در پوشش خسارت‌های احتمالی می‌تواند تا حد زیادی امنیت روانی را برای ایران و حتی دلایل بازدارنده برای طرف مقابل افزایش دهد.

درراستای پایدارسازی جایگاه ایران در نظام بین‌الملل، توافق باید با تصویب پارلمان یا کنگره آمریکا همراه باشد تا دیگر با تغییر دولت‌ها لغو نشود. باید شبکه‌ای از تعهدات چندجانبه و پیوست‌های مالی، حقوقی و سیاسی برای توافق چیده شود که خروج از آن هزینه‌های جدی به‌دنبال داشته باشد. توافق خوب توافقی است که نقض آن نه‌تنها سودی برای طرف متخلف نداشته باشد، بلکه هزینه‌ای به‌مراتب‌بالاتر از وفاداری به تعهدات، به او تحمیل کند. ما حق داریم این‌بار با دقت و سختگیری بیشتری پای میز مذاکره بنشینیم و حقوق ملت ایران را پاس بداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->