تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال چه سنی برای تنها ماندن کودکان در خانه مناسب است؟ فضاهای درمانی تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی ۹ هزار مترمربع افزایش یافت ۲۷ هزار نفر در خراسان رضوی در صف دریافت وام فرزندآوری | فرماندار مشهد: صف انتظار را با پیگیری خواهیم شکست هفدهمین مدرسه «سه‌شنبه‌های امید» در تبادکان مشهد افتتاح شد امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود آغاز واکسیناسیون حجاج تمتع خراسان رضوی از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) شیرخوارگاه‌های مشهد خالی شد هشدار وزارت رفاه درباره پیامک‌های جعلی دریافت کالابرگ الکترونیکی دختر نوجوان مرگ مغزی در مشهد به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید هشدار به بانوان برای استفاده از لوازم آرایشی دارای مواد مضر و سمی گزارشی از شکل گیری و عملکرد کانون «شهیدالقدس» در  مشهد با محوریت فلسطین اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
سرخط خبرها

کرونا و پنهان کاری‌ها

  • کد خبر: ۳۳۱۱۷
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کرونا و پنهان کاری‌ها
یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، یک متخصص روانشناسی سلامت،  با بیان اینکه به طور کلی عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در ایجاد، انتشار و بهبود بیماری دخیل هستند، اظهار کرد: استرس و اضطراب هم در ایجاد بیماری و هم در بهبود بیماری نقش بسزایی دارد؛ بخش‌های متعددی مانند سیستم عصبی،‌ سیستم روانی، سیستم ایمنی و غدد داخلی مهم‌ترین بخش‌های تنظیم‌کننده بدن هستند که هریک از آنها هنگام بروز مشکل جسمانی وظایفی را برعهده دارند.

امین رفیعی‌پور با بیان اینکه روان انسان در مدیریت بیماری و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، درباره تاثیر مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب در عود بیماری کرونا توضیحاتی ارائه داد و گفت: از نظر روانشناختی زمانی که سطح استرس افزایش یابد بالطبع سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد که ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن موجب افزایش آسیب‌زایی بیماری خواهد شد. در واقع هنگام افزایش استرس، بدن در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد که اگر میزان استرس به مقدار قابل توجهی در بدن بالا باشد میزان کورتیزول بدن افزایش می‌یابد.

این متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که به طور کلی افزایش نشاط، شادی و شادکامی موجب بهبودی روند بیماری خواهد شد و این یعنی هنگام بیماری باید استرس و اضطراب فرد مدیریت شود، در این مسیر می‌توان از طریق مدیتیشن (تسلط بر ذهن)، شوخ طبعی و افزایش نشاط و... میزان استرس فرد مبتلا را مدیریت کرد تا سیستم ایمنی فرد بیمار فعال‌تر و مقابله با بیماری سریع‌تر و راحت‌تر شود.

وی با بیان اینکه حمایت خانواده در بهبودی بیماری فرد نیز بسیار موثر است، تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد، لذا باید تاثیر سیستم حمایتی و آموزش‌های مدیریت استرس در بهبود بیماری کرونا را جدی بگیریم.

رفیعی‌پور در ادامه به فعالیت این سازمان در راستای ارتقای سلامت روان بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر در راستای بهبود بیماری‌های جسمانی و حتی در زمینه پیشگیری از روانشناسان بهره‌گیری می‌شود. باتوجه به تاثیر سلامت روان و داشتن روحیه در بهبود بیماری کرونا، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با سامانه ۴۰۳۰ همکاری داشته است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->