تمهیدات جدید سازمان تعلیم و تربیت کودک برای بهبود عملکرد کودکستان‌ها | استقرار کارشناسان آموزشی در سراسر کشور گزارشی از اشتباهات آزمایشگاهی و بررسی دلایل بروز آن | آزمایش در بوته آزمایش! نماینده مجلس: حق ۴۰۰ نفر از اساتید دانشگاه با بازنشستگی ناگهانی تضییع شد انتقاد احسان عظیمی‌راد به وزیر آموزش و پرورش: چرا به اعتراض داوطلبان آزمون کیفیت‌بخشی رسیدگی نمی‌کنید؟ کمبود پزشک در اجرای طرح «پزشک خانواده و نظام ارجاع» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد | کمبود اعتبارات، مانع از گسترش طرح پزشک خانواده برای شهرهای پرجمعیت نرخ آزمون آیلتس افزایش یافت (۸ مهر ۱۴۰۴) وزیر آموزش و پرورش: تبیین دستاورد‌های موشکی، در ۳ کتاب درباره جنگ ۱۲روزه تدوین شده است کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان نفس‌های گرفته مردم مشهد | افزایش مراجعه به اورژانس‌ها در روز‌های آلوده انتقاد یک نماینده مجلس از اجرانشدن کامل قانون جوانی جمعیت فرار از صحنه دزدی با شگرد هالیوودی | عملیات «راپل» شکست خورد! ماجرای شایعه کشت خشخاش در کشور چه بود؟ شهاب‌سنگ ۲۱ کیلویی در موزه برج آزادی تهران به نمایش درآمد ساکنان مناطق پتروشیمی می‌توانند اهدای خون انجام دهند بی‌حسی پا‌ها از زانو به پایین را جدی بگیرید | زنگ خطر بیماری‌های عصبی و عروقی استاندار خراسان رضوی: تاب‌آوری مردم دلیل بر تحمیل شرایط دشوار نیست تشرف ۱۴۰ هزار سالمند از سراسر کشور به حرم امام‌رضا(ع) | شورای تخصصی سالمندان در کمیته امداد ایجاد می‌شود درصورت تلاطم در بازار زعفران، از کشاورزان خراسان رضوی حمایت می‌شود بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی - فرهنگی به‌مناسبت هفته گردشگری پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۸ مهر ۱۴۰۴) | هوا از فردا سرد می‌شود قابلیت جدید سامانه آموزش و پرورش | جست‌وجوی صوتی تنها با کلیدواژه ۴۲ درصد مددجویان خراسان رضوی، سالمند هستند | حمایت کمیته امداد از نقش‌آفرینی اجتماعی سالمندان معاون رئیس جمهور در امور زنان: فرآیند رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان تسریع شود | خشونت علیه زنان ۳۰ درصد بیشتر از مردان است خطرات فشارخون بالا در کودکی را جدی بگیرید ۵.۵ میلیون ایرانی دچار درجاتی از کم‌شنوایی هستند | عوامل خطر کم‌شنوایی چیست؟ کدام نوع تبلیغات محصولات سلامت جرم است؟ تخصیص ۳۴ همت تسهیلات بانکی برای توسعه گردشگری کشور واکسیناسیون دهمی‌ها اجباری است | مهلت تکمیل غربالگری دانش‌آموزان تا بهمن ۱۴۰۴ ۲۰۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزای ایرانی در راه بازار | واردات ۹۰ درصد واکسن‌های خارجی تا پایان هفته
سرخط خبرها

طرح تدریس زبان‌های آلمانی و فرانسوی در مدارس به کجا رسید؟

  • کد خبر: ۳۳۳۸۲۴
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۰
طرح تدریس زبان‌های آلمانی و فرانسوی در مدارس به کجا رسید؟
سال‌هاست که طرح آموزش دیگر زبان‌های خارجی میان مسئولان آموزش و پرورش دست به دست می‌چرخد، اما همچنان بلاتکلیف مانده و هنوز به سامان نرسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مدتی پیش بود که خبر تدریس زبان‌های آلمانی و فرانسوی در مدارس، تا اضافه‌شدن محتوای مربوطه به فهرست کتاب‌های درسی هم رسید؛ با این حال، پس از گذشت ۳ سال از انتشار آن خبر همچنان این طرح بلاتکلیف است و دیگر کسی از آخر و عاقبتش سخن نمی‌گوید.

بخشی از این تصمیم به توصیه‌های مقام معظم رهبری درخصوص آموزش زبان‌های خارجی در سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد؛ آنچنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست؛ زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی و کشور‌های شرقی هم زبان علم‌اند.» سال‌ها پس از این فرمایش مقام معظم رهبری، مسئولان آموزش و پرورش به این فکر افتادند تا کاری برای این توصیه اکید انجام دهند، اما این طرح هم پس از مدتی گویا از دست اقدام خارج شده و احتمالاً در بایگانی خاک می‌خورد.

در راستای بررسی آخرین وضعیت طرح تدریس زبان‌های آلمانی و فرانسوی، با سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی وزارت آموزش و پرورش به گفت‌و‌گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

طرح آموزش زبان‌ها، در صف انتظار تدوین محتوا

رضا خیرآبادی طی گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص فرایند طولانی زمینه‌سازی‌ها برای تدریس زبان‌های خارجی جدید در مدارس توضیح داد: گام اول اجرایی‌شدن طرح آموزش زبان‌های آلمانی و فرانسوی، آماده‌سازی محتوای مناسب است که پیش‌نیاز آن، تدوین یک راهنمای درسی صحیح به شمار می‌رود که مشخص کند دانش‌آموز چه فرایندی را باید برای آموزش طی کند؛ به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین نکات که باید تعیین شود، شیوه تدریس است که آن هم در قالب راهنمای درسی جای می‌گیرد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی این راهنمای درسی را به کمک کانون زبان، به عنوان یکی از نهاد‌های مجری این تدریس‌ها انجام می‌دهد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: راهکار دیگر سازمان پژوهش برای اجرای این طرح، استفاده از محتوا‌های موجود در داخل و خارج از کشور است که این روش هم ملاحظات خاص خود را دارد؛ ازجمله اینکه نظام آموزش عالی ما عمدتاً بر زبان انگلیسی استوار است و این مسئله ایجاب می‌کند دانش‌آموزان تا حد قابل‌قبولی با این زبان آشنا باشند. علاوه بر زبان انگلیسی، تدریس زبان‌های خارجی دیگر نیز لازم بوده و این نیاز، مبنای علمی دارد که ما با فراهم‌کردن زمینه‌ها، قصد داریم این فرایند را به‌درستی و باموفقیت طی کنیم.

آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی در مدارس ناکارآمد است؟

خیرآبادی در پاسخ به اعتراض‌هایی که به تدریس زبان‌های انگلیسی و عربی در مدارس شده است و ادعای ناکارآمدی آن‌ها، بیان کرد: از میانه دهه ۹۰، تغییرات قابل‌قبولی برای بسته‌های آموزش زبان‌های انگلیسی و عربی اتفاق افتاد و محتوا‌ها از گرامر محوری به سمت رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه حرکت کرد؛ بنابراین نمی‌توان آموزش زبان‌های خارجی در مدارس را ناکارآمد دانست؛ چراکه یکی از بزرگ‌ترین عللی که موجب این تفکر می‌شود، وقفه آموزشی تابستانه است که باعث می‌شود دانش‌آموز از فضای آموزشی دور بماند. به طور کلی مسئله مهم این است که هر چیزی به‌نسبت شرایط و ظرفیت خودش سنجیده شود.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی آموزش و پرورش در واکنش به خبری که در سال ۱۴۰۱ در رابطه با تدوین محتوای زبان‌های آلمانی و فرانسوی منتشر شد، تشریح کرد: در آن سال تصمیم گرفته شد که محتوای آموزشی زبان‌های آلمانی و فرانسوی بازنگری شود و متناسب با اتمسفر صحیح آموزش زبان باشد تا بتوان به صورت بلندمدت از آن استفاده کرد.

خیرآبادی در پایان خبر داد: پس از اتمام فرایند آماده‌سازی محتواها، تدریس تمام زبان‌های خارجی از پایه هفتم شروع می‌شوند.

یک طرح موفق یا فشار مضاعف بر دانش‌آموزان؟

افزودن زبان‌های خارجی دیگر به دروس تحصیلی دانش‌آموزان ممکن است با مزایا و معایب متعددی همراه باشد. یک کارشناس حوزه آموزش در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره کلیت این طرح و شرایط موفقیت آن عنوان کرد: تدریس زبان‌های خارجی دیگر در مدارس می‌تواند مفید باشد، اما موفقیت آن منوط به شرایط خاصی است که ازجمله این شرایط می‌توان به گسترش فرصت‌های بین‌المللی اشاره کرد. با توجه به اینکه زبان آلمانی دومین زبان علمی جهان و زبان فرانسوی زبان دیپلماسی و فرهنگی محسوب می‌شود، یادگیری این زبان‌ها و دسترسی به تحصیل با ایجاد موقعیت شغلی جدید، می‌تواند اثرگذاری خوبی بر جامعه داشته باشد.

پروین طالبیان در ادامه مزایای این آموزش بیان کرد: یادگیری زبان جدید می‌تواند باعث تقویت شناخت فرهنگی شود و از نظر آشنایی با فرهنگ‌های کشور‌های دیگر مفید باشد. از طرفی مهارت‌های شناختی دانش‌آموز را تقویت می‌کند و توانایی حل‌مسئله و تفکر انتقادی او را بهبود می‌بخشد.

طالبیان پس از ذکر مزایای این مسئله به چالش‌های آن نیز اشاره کرد و افزود: آموزش زبان سوم در مدارس می‌تواند فشار آموزشی بر دانش‌آموزان را افزایش دهد خصوصاً اگر با بی‌برنامگی همراه باشد. بهترین مقطع برای آموزش زبان خارجی جدید، متوسطه دوم است؛ چراکه در این مقطع، دانش‌آموزان پایه‌ای قوی‌تر و آمادگی‌ بیشتری در زبان انگلیسی دارند و بهتر می‌توانند زبان سوم را یاد بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->