طالبان گروه‌هایی را برای حل مشکلات هویتی مهاجرین به ایران اعزام کرد خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و ایران در فینال رقابت‌های آسیایی بحرین + فیلم پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و ایران (۸ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین روایت انوش دستگیر از پناهندگی تا نیمکت تیم ملی هلند با تلاش‌های هند، آمریکا معافیت تحریمی بندر چابهار را تمدید کرد نخستین محموله سوخت صادراتی از ایران با خط آهن خواف-هرات وارد افغانستان شد + فیلم قیمت امروز پول افغانی (۷ آبان‌ ۱۴۰۴) فینال فارسی‌زبانان | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در فینال رقابت‌های آسیایی بحرین خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تایلند + فیلم مذاکره در ترکیه آشتی در تهران + فیلم نتیجه دیدار تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند تیم ملی والیبال افغانستان نایب‌قهرمان مسابقات مرکز آسیا شد + فیلم قیمت امروز پول افغانی (ششم آبان‌ماه ۱۴۰۴) بلندقامتان افغانستان برای اولین بار به فینال بازی‌های والیبال مرکز آسیا راه یافتند اجلاس کمیساران آب هیرمند به میزبانی تهران برگزار خواهد شد رویترز: افغانستان و پاکستان در مذاکرات صلح استانبول به نتیجه نرسیدند از گفت‌وگو درباره حقابه تا توافق برای نوسازی علائم مرزی | نگاهی به اهداف سفر معاون حقوقی وزیر خارجه به کابل + فیلم اتباع خودمعرف به اردوگاه سفیدسنگ فریمان مراجعه نکنند نبرد سرنوشت‌ساز | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند در نیمه‌نهایی (۵ آبان ۱۴۰۴) ذبیح‌الله مجاهد: به گفت‌و‌گو با پاکستان متعهدیم، اما به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم واشنگتن‌پست در گزارشی، از ردپای تاریخی انگلیس در تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان خبر داد
سرخط خبرها

راه آهن خواف به هرات فرصتی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و افغانستان

  • کد خبر: ۳۳۵۲۵
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
راه آهن خواف به هرات فرصتی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و افغانستان
راه آهن خواف به هرات یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی این پروژه تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

شهرآرانیوز| افغانستان، خط ریلی حدود ۲۰۰ کیلومتری خواف– هرات در قالب چهار قطعه در حال احداث و تکمیل است. این پروژه که ده دهه 80 آغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه «شمعتیغ» و پس از آن ایستگاه «جونو» در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند

 


سرمایه‌گذاری در افغانستان برای تاجران ایرانی مهم است

 

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت این پروژه گفته است که در بحث ترانزیت، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب داریم و عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور برای تجار ما و این کشور یک ضرورت است.

 

خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند

 

راه آهن خواف - هرات از کجا می‌گذرد؟


پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات «خواجه انجیر» عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز «شمعتیغ» می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند



راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹ تکمیل می‌شود

 

در همین حال مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹، کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و سایر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

 

مهدی سالیانی افزود: ساخت خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که با تکمیل آن شهر هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح پیش‌بینی می‌شود سالانه جا به جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از طریق این مسیر ریلی انجام شود.

 

وی ادامه داد: قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

 

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: درباره قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم یعنی از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اطلاعی ندارم.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند


قزاق‌ها مسئول ساخت بخش افغانستان پروژه

 

در همین حال طلوع نیوز افغانستان در خبری که آذرماه سال گذشته منتشر کرده نوشته است که پروژه راه آهن خواف - هرات به طول نزدیک به ۴۳کیلومتر براساس یک پیمان دولت با دولت از سوی شرکت قزاقستانی ساخته خواهد شد.

 

سرپرست وقت وزارت ترانسپورت در این باره گفته است که این پروژه با شرکت «انکان» قزاقستان به امضا رسید که شامل طراحی و ساخته می‌‎شود که در شانزده ماه تکمیل خواهد شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->