پیدا کردن همسر مناسب، مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده است سد‌های خراسان رضوی تنها ۸ درصد آب دارند | مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب صادر شد غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود آب هویج را با این گیاه ترکیب کنید خاصیتش چند برابر می‌شود  بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۵ درصد افزایش حقوق هم نمی‌توانند زندگی کنند جایگزین‌های مفید و جادویی شکر | با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار می‌گذارید پنج راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد | اگر سابقه ابتلا به آلرژی‌های بهاری را دارید، این مطلب را بخوانید آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعرفه‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای تمامی پزشکان لازم الاجراست واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مشهد اجرا می‌شود زلزله‌های شدید، تایوان را لرزاندند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آتش‌سوزی مهیب در کرمان مهار شد آغاز موج‌های بارشی جدید | وقوع بارش‌های شدید در تمام نقاط کشور (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید از زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) «تاخیر در ازدواج» و «چالش‌های فراروی فرزندآوری» مساله مهم جمعیتی در حوزه زنان است فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف عجیب ۳ دستگاه خودرو در جاده یاسوج - اصفهان + فیلم درگیری دو دوست صمیمی، جان یک نفر را گرفت
سرخط خبرها

پیشگویی یا پیشگیری

  • کد خبر: ۳۳۵۶۷
  • ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
پیشگویی یا پیشگیری
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
وضعیت و روند شیوع ویروس کرونا در ایران اصلا قابل قبول نیست و اولین کشوری هستیم که نه‌تن‌ها از حیث تعداد مبتلایان به‌سوی موج دوم حرکت کرده‌ایم، بلکه هنوز نمی‌دانیم نقطه اوج آن کجا خواهد بود. مهم‌تر از تعداد مبتلایان رسمی، تعداد فوتی‌هایی هستند که اکنون به ۲۰۰ نفر رسیده که ۳۰ درصد بیش از حداکثر تعداد فوتی‌های موج اول است و به‌طور قطع این رقم بیشتر هم خواهد شد، زیرا این تعداد فوتی مربوط به تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان حدود ۲۰ روز پیش است. از آنجا که تعداد بستری‌شدگان در این فاصله تا امروز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته، پس انتظار می‌رود که تا مدتی دیگر تعداد فوتی‌ها نیز بیشتر شود و اگر روند مبتلایان و بستری‌شدگان کماکان صعودی باشد، به‌طور طبیعی مرگ‌ومیر نیز افزایش خواهد یافت.
موضوعی که در این یادداشت به آن می‌پردازم، نقد سیاست اطلاع‌رسانی ستاد کروناست. هر روز تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان و فوتی‌ها و بهبودیافتگان اعلام می‌شود، ولی این آمار به‌تن‌هایی کافی نیست. کرونا به‌عنوان یک بیماری فراگیر و خطرناک جان مردم را تهدید می‌کند؛ از این رو مردم و کارشناسان حق دارند که تحلیل و درک روشنی درباره ابعاد این بیماری و خطری که آنان را تهدید می‌کند، به‌دست آورند. بخش مهمی از این آگاهی از طریق تحلیل آماری نهاد‌ها و افراد مستقل است که ارزیابی‌های آنان بر جامعه و مردم اثرگذاری دارد. وزرا و مسئولان مسئولیت پیشگویی ندارند، بلکه وظیفه پیشگیری دارند و باید مردم را از هر طریق که لازم است، ملزم به انجام کاری کنند تا زندگی آنان در خطر قرار نگیرد؛ نه آنکه هر روز انذار دهند و توصیه بهداشتی کنند. دولت با قدرتی که دارد، باید سازوکار‌های اجرایی برای پیشگیری را ایجاد کند. یکی از کار‌هایی که می‌توانند و می‌باید انجام دهند، دسترسی عموم و به‌ویژه کارشناسان به اطلاعات مربوط به کروناست. اطلاعات ریز درباره تعداد تست‌های روزانه، تعداد پاسخ‌های مثبت، بستری‌شدگان، درمان‌شدگان، فوت‌شدگان، اطلاعات مربوط به جنسیت و سن و استان مبتلایان، بیماری زمینه‌ای آن‌ها و خیلی از داده‌های دیگر است که روزانه یا هفتگی باید در اختیار جامعه قرار گیرد تا از طریق تجزیه و تحلیل آن‌ها به درک بهتری از بیماری و نقد سیاست‌های جاری برسند و جامعه و مردم را نیز از آن آگاه کنند. سیاست اطلاع‌رسانی محدود نافی حقوق مردم در موضوع سلامت است. انحصار این اطلاعات نزد وزارت بهداشت خلاف قانون و به‌زیان مردم است. این کمترین کاری است که برای مقابله با شیوع کرونا باید انجام دهند. اعمال محدودیت بر انتشار اطلاعات حداقل یک هدف می‌تواند داشته باشد؛ فقدان اعتمادبه‌نفس در سیاست مقابله با کرونا. این امر اکنون آثار خود را نشان داده است.
البته مشکل منحصر به وزارت بهداشت و انتشارنیافتن داده‌های رسمی کرونا نمی‌شود. لازم است که ثبت احوال و گورستان‌ها نیز گزارش‌های فوت خود را با ذکر جزئیات هفتگی و ماهانه کنند و نه‌فقط برای کشور یا استان بلکه در حد شهرستان‌ها هم گزارش هفتگی دهند. این داده‌ها مردم را حساس می‌کند و در مبارزه با کرونا بسیار مفید است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->