جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

همکاری نخبگان برای ساخت قطعات استراتژیک خودرو

  • کد خبر: ۳۳۶۶۳
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
همکاری نخبگان برای ساخت قطعات استراتژیک خودرو
رئیس دبیرخانه جذب نخبگان: دانشگاه‌ها ایده‌های مناسب و اقتصادی در طراحی خودرو، ساخت قطعات و سایر الزامات توسعه‌ای صنعت خودرو دارند، که امیدوارند در شرایطی که اخیرا به خودروسازان تکلیف شده، بتوانند به شرکت‌های خودروسازی ارایه دهند و همکاری مشترک داشته باشند.
 به گزارش شهرآرانیوز ،سعید سهراب پور در این رابطه اظهار کرد: چند سالی است که دانشگاه‌ها خواهان همکاری با صنایع، علی الخصوص صنعت خودرو هستند؛ اما تاکنون این مهم به طور جدی و کامل محقق نشده است؛ این در حالی است که در صورت همکاری صنعت خودرو با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها می‌توان به پیشرفت‌های خوبی دست یافت. ضمن اینکه  برخی از پیشرفت‌هایی که در صنایع ما اتفاق افتاده است، نتایج این همکاری هاست. اکنون نیز دانشگاه‌ها و نخبگان از هر گونه همکاری با خودروسازان و قطعه سازان استقبال می‌کنند و مراکز علمی به دنبال فرصت هستند تا سطح همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

رییس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه‌ها در بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: دانشگاه‌ها ایده‌های مناسب و اقتصادی در طراحی خودرو، ساخت قطعات و سایر الزامات توسعه‌ای صنعت خودرو دارند و امیدوارند در شرایطی که اخیرا به خودروسازان تکلیف شده، بتوانند آن‌ها را به شرکت‌های خودروسازی ارائه دهند و همکاری مشترک داشته باشند. آن‌ها آماده همکاری و ساخت قطعات استراتژیک خودرو هستند. چنین امری پیش از این در سایر صنایع به سرانجام رسیده است؛ لذا با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی بسیار راحت‌تر می‌توان مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم‌ها را بی اثر کرد.

بی نیازی از واردات قطعات

سهراب پور با بیان اینکه همکاری با دانشگاه‌ها می‌تواند خودروسازان را از واردات قطعات حساس خودرو بی نیاز کند، تصریح کرد:  اگر صنعت خودرو می‌خواهد از ایده‌ها و خلاقیت نخبگان و جامعه دانشگاهی بهره ببرد، بایستی به سرعت به سوی تعریف پروژه‌های مشخص و عملیاتی حرکت کنیم. همه به این موضوع باور و اعتقاد دارند که تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه ضروری است، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. به نظر می‌رسد به جهت تحریم‌های صورت گرفته بتوان سطح همکاری‌ها را افزایش داد.

رییس اسبق دانشگاه شریف افزود: به دلایل مختلف صنعت خودرو کشور نتوانسته است همپای پیشرفت‌های جهانی در این حوزه حرکت کند. برای جبران گذشته، بهترین راهکار این است که خودروسازان از جامعه دانشگاهی و نخبگان بهره بیشتری ببرند. ما دانشگاه‌های متعددی داریم که در حوزه خودرو پروژه‌های خوبی تعریف کرده اند؛ لذا با بهره گیری از تجربه و دانش آن‌ها می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

وی در پایان تاکید کرد: تنها خواسته ما این است که خودروسازان همانند جامعه دانشگاهی علاقه‌مند به همکاری مشترک شوند؛ برای موفقیت در این حوزه باید مذاکرات جدی صورت گیرد.

تقویت و افزایش تولید در صنعت خودرو با همکاری دانش بنیان‌ها

در همین زمینه بهنام نیکفر-عضو اتاق بازرگانی ایران- نیز در رابطه با استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو، اظهار کرد: مجموعه‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف پیشرفت بسیاری داشته اند که به واسطه حضور آن‌ها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است. از آنجا که کشور با تحریم روبرو است و امکان واردات برخی قطعات خودرو وجود ندارد، بهترین راهکار این است که از توان مجموعه‌های دانش بنیان فعال در حوزه خودرو استفاده کرد.

وی افزود: شرکت‌های خودروساز با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات می‌خواهند که از توان مجموعه‌های دانش بنیان استفاده کنند، می‌توانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند. بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی‌های ایجاد شده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودرو‌ها (به علت نقص قطعه) است؛ بنا بر این با حضور مجموعه‌های دانش بنیان، صنعت خودرو تقویت شده و این امکان برای خوردوسازان فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکت‌های خودروساز باقی نماند.

تولید قطعات‌های تک خودرو با تکیه بر توان دانش بنیان‌ها

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تولید قطعات "های تک" خودرو با تکیه بر توان دانش بنیان‌ها محقق خواهد شد؛ البته شرکت‌های قطعه ساز هم در این حوزه فعالیت‌های بزرگی انجام دادند، اما شرکت‌های دانش بنیان به جهت ماهیتی که دارند می‌توانند در این زمینه اثرگذاری مناسبی داشته باشند؛ لذا پیشنهاد ما این است که برای توسعه همکاری ها، دفاتر مشترکی بین شرکت‌های خودروسازی و مجموعه‌های دانش بنیان ایجاد شود تا به دنبال آن بتوان به تولیدی دست یافت که نخست، مورد نیاز صنعت خودرو باشد و سپس موجب هم افزایی بین مجموعه‌ها شود.

وی افزود: همکاری شرکت‌های دانش بنیان با قطعه سازان از دیگر موضوعاتی است که می‌توان دنبال کرد. در حال حاضر قطعه سازان بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد برای رشد صنعت قطعه سازی و در ادامه خودروسازی باید از مجموعه‌های دانش بنیان بیشتر از گذشته کمک گرفت.

نیکفر خاطرنشان کرد: خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند که خودرو‌ها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو تاکید ما این است که حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه (قطعه سازان- خودروسازان- دانش بنیان ها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.

دانش بنیان‌ها حلقه مفقوده صنعت خودرو

همچنین علی اکبر کریمی-عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز در را بطه با ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، گفت:  شرکت‌هایی که بر اساس دانش فنی شکل می‌گیرند، می‌توانند موتور محرک توسعه و پیشرفت باشند. این امر در مورد تمام صنایع صدق می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد صنعتی که بیش از سایر صنایع به دانش فنی نیاز دارد، خودرو است.

وی افزود: در زمینه تولید کالا به ویژه خودرو از حیث برخی  قطعات خاص و حساس خلاء‌هایی در کشور وجود دارد که قطعا شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با حضور جدی خود در این عرصه کمک شایانی به واحد‌های صنعتی و تولیدی کنند.

کریمی با بیان اینکه صنایع باید به سمت کاهش وابستگی به کشور‌های خارجی بروند و از توان مجموعه‌های دانش بنیان استفاده کنند، تصریح کرد: در برخی از موارد ما ماده اولیه تولید کالایی را داریم، اما به آن توجه نمی‌کنیم و ماده  اولیه را صادر می‌کنیم  و سپس سراغ قطعه‌ای می‌رویم که از ماده اولیه صادراتی کشورمان ایجاد شده و ارزش افزوده بالایی دارد.

وی تاکید کرد:  زمانی که در کشور ماده اولیه کالایی وجود دارد نباید آن را صادر و با قیمت گزاف کالای نهایی خردیاری کرد. بدین جهت برای رهایی از چنین شرایطی بهتر است که از توان دانش بنیان‌ها استفاده کنیم.  چنانچه شرکت‌های دانش بنیان توان و دانش علمی خود را تقویت کنند، می‌توانند حلقه وابستگی صنعت خودرو به خارج از کشور را قطع کنند و این نکته مهمی است که سیاست گذاران باید به آن توجه کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درسال‌های گذشته وابستگی صنعت خودرو به دانش فنی خارجی موجب شد تا با تحریم‌های وضع شده از جانب دشمنان، صنعت خودروسازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند و آسیب‌های بسیاری به آن وارد شود؛ حال با تجربه گذشته ممی توان به سمت خوداتکایی قطعاتی رفت که مورد تحریم واقع شده است.

نقطه عطف در پیشرفت صنعت خودرو

وی خاطرنشان کرد: بی شک همکاری دانش بنیان‌ها با صنعت خودروی کشور می‌تواند  نقطه عطفی در جهت پیشرفت و افزایش دانش فنی در صنعت خودرو باشد و وابستگی‌ها را کاهش دهد. ما در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داریم.   چنانچه بتوانیم از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم قادر خواهیم بود نقش به سزایی در توسعه و پیشرفت صنعت و کشور ایفا کنیم.
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->