آغاز سال نو در خراسان رضوی همراه با بارش باران فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟

  • کد خبر: ۳۳۶۸۹
  • ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
با شیوع بیماری کرونا، بازار آزمایش تشخیص این بیماری هم داغ شده است، اما تست‌های مختلف این ویروس با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟
اگر فکر می‌کنید ویروس کرونا وارد بدنتان شده است، مهمترین راه اطمینان از سلامتی، دادن تست است.
 
تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
 
انواع تست‌های کرونا

دو نوع تست مختلف وجود دارد: تست تشخیص عفونی و تست آنتی بادی

۱. تست تشخیص عفونی
وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­دهد و باید مراحل قرنطینه یا انزوای خود از دیگران را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR که مواد ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی ژن که پروتئین­‌های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند.
 
تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
 
۲. تست آنتی بادی
تست سرولوژی یا آنتی بادی کرونا به دنبال پادتن ­هایی می­ گردد که توسط سیستم ایمنی در واکنش به عامل تهدیدآمیز، مانند نوع خاصی از ویروس، تولید می­ شود. آنتی بادی به دفع عفونت کمک می­ کند، چند روز یا چند هفته بعد از بروز عفونت ساخته می­ شود و تا چند هفته بعد از بهبود در بدن باقی می­ ماند. به همین دلیل، نباید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده کرد. محققان در حال حاضر نمی ­دانند حضور آنتی بادی به معنی مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر.
 
تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
 
 
تست‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟
 
تست یا آزمایش PCR چگونه انجام می‌شود؟
بسیاری از شرکت­ها و آزمایشگاه­ها براساس تعیین مواد ژنتیک ویروس در نمونه­‌ی حلق یا بینی بیمار آزمایش­‌هایی برای تشخیص کووید-۱۹ ایجاد کرده اند. مراحل عادی در این نوع تست تشخیص عفونی ویروس کرونا عبارتند از:

- پزشک تست کووید-۱۹ تجویز می­کند.
- پزشک از یک گوش پاک کن استریل­ شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می­ کند.
- پزشک گوش پاک کن را در ظرف استریل­ شده می­ گذارد و در آن را برای ارسال به آزمایشگاه محکم می­ کند.
- گوش کن باید طی این مرحله تحت دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
- متخصص آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش پاک کن مخلوط می­ کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس که ممکن است روی گوش پاک کن باشد، خارج شود.
- کارشناس آزمایشگاه به­ منظور رهبری چند چرخه ­ی کنترل­ شده­‌ی گرمایشی و سرمایشی از مواد شیمیایی ویژه، به نام پرایمر و پروب­ها، و ماشین پیشرفته استفاده می ­کند تا RNA ویروس را به DNA تبدیل کند و بعد میلیون­‌ها کپی از DNA بسازد.
- بعد از پیوند DNA با پروب­های خاص، نوع ویژه­ای از نور تولید می­ شود که توسط ماشین مشاهده می­ شود و تست نتیجه­‌ی مثبت ابتلا به SARS-CoV-۲، ویروسی که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می­ شود، را نشان می ­دهد.



دقت تست PCR به چه چیز‌هایی وابسته است؟
معمولا از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می ­کند برای تشخیص کووید-۱۹ یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می‌شود. اما هیچ تستی همیشه ۱۰۰% دقیق نیست. موارد زیر روی میزان صحت تست تاثیر می­ گذارد:

- شاید مبتلا به ویروس باشید، اما گوش پاک کن ویروس را از حلق یا بینی جمع نکند.
- ممکن است گوش پاک کن یا نمونه ­ی مخاطی حین جمع ­آوری یا آنالیز تصادفا آلوده شود.
- ممکن است گوش پاک کن حلق یا بینی قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشود.
- ممکن است مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و کپی DNA ویروس درست کار نکند.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->