٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

با قضاوت‌های مخرب و افراط گونه چگونه رفتار کنیم؟

  • کد خبر: ۳۳۷۳۳
  • ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
با قضاوت‌های مخرب و افراط گونه چگونه رفتار کنیم؟
ریشه قضاوت‌های افراد، ضعف شخصیت و مشکل رفتاری آن‌ها است و اگر بخواهیم زندگی مان را بر اساس این ضعف شخصیتی برقرار کنیم بسیار اشتباه است.
به گزارش شهرآرانیوز،در زندگی برای همه ما اتفاق افتاده که با حرف‌ها و قضاوت‌های مخربی مواجه شده به‌طوری‌که زندگیمان را ویران کرده است. می‌خواهیم در این فرصت مرور کنیم که با چنین قضاوت‌های مخرب و افراط گونه چگونه رفتار کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:

در معرض قضاوت قرار نگیرید
از خودمان شروع کرده، تغییر جدی در رفتاهایمان داشته و خودمان را در معرض قضاوت قرار ندهیم. این را در مورد کسانی می‌گوییم که توقع بی‌جایی در مورد قضاوت نشدن داشته و می‌خواهند هر خط قرمزی را رد کرده و کسی کاری به کارشان نداشته باشد؛ اما برخی از ما به نظر دادن و تعیین تکلیف کردن درباره بقیه آدم‌ها عادت کرده‌ایم.

ریشه قضاوت‌های افراد، ضعف شخصیت و مشکل رفتاری آن‌ها است و اگر بخواهیم زندگی مان را بر اساس این ضعف شخصیتی برقرار کنیم بسیار اشتباه است؛ بنابراین درعین توجه به نوع رفتار درست، مناسب و معقول خود نظر دیگران برایتان مهم نباشد.

شفاف باشید
آدم‌های شفافی که پنهان کاری ندارند، معمولاً قضاوت نمی‌شوند. بسیاری از قضاوت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که در رفتار و اعمال من ابهام و پنهان‌کاری وجود داشته باشد. وقتی موبایل من چندین رمز دارد و تا داخل حمام هم آن را با خودم می‌برم، هرجایی می‌روم به خانواده اطلاع نمی‌دهم و ... طبیعی است که بستر را برای قضاوت شدن خود فراهم می‌کنم؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید در زندگی شفاف و واضح عمل کنیم.

مؤدب به آداب باشید
بسیاری اوقات دلیل قضاوت‌هایی که در مورد ما اتفاق می‌افتد، ضعف رفتاری ما در آداب معاشرت و مراودات اجتماعی است. دست ندادن، بی‌توجهی، برخورد سرد، پاسخ ندادن به احوالپرسی‌های مجازی دیگران، وفادار نبودن به تعهدات خود نسبت به دیگران همه و همه احتمال قضاوت بد دیگران را نسبت به ما بیشتر می‌کند؛ بنابراین اگر نقصی در آداب و معاشرت‌هایمان وجود دارد آن را اصلاح کرده و پاسخ دادن به محبت دیگران و جبران کردن خوبی‌ها را به بهترین شکل ممکن یاد بگیریم.

عذرخواهی نکنید
دائم به خاطر راه، روش و شخصیتتان از دیگران عذرخواهی نکنید. اگر واقعاً اشتباهی مرتکب شده‌اید عذرخواهی توجیه‌پذیر است، ولی اسیر عادت عذرخواهی کردن‌های بی‌مورد نشوید.

نگران قضاوت‌ها نباشید
ریشه قضاوت‌های افراد، ضعف شخصیت و مشکل رفتاری آن‌ها است و اگر بخواهیم زندگی مان را بر اساس این ضعف شخصیتی برقرار کنیم بسیار اشتباه است؛ بنابراین درعین توجه به نوع رفتار درست، مناسب و معقول خود نظر دیگران برایتان مهم نباشد.

ظرفیتتان را بالا ببرید
به یاد داشته باشید ورود شبکه‌های اجتماعی در بستر زندگی فردی، قطعاً نیازمند کنترل و برنامه‌ریزی بیشتری خواهد بود. طبیعی است وقتی از هر لحظه زندگی خود در شبکه‌های مجازی تصویر منتشر کرده و همه از نوع غذا و سبک زندگی من باخبر باشند، نظرات و قضاوت‌های زیادی ایجاد خواهد شد. پس ظرفیت خود را در مواجهه با حرف مردم افزایش دهید.

از تخیلات خود بیرون بیایید
یادتان باشد آدم‌ها خیلی اوقات حواسشان نبوده و آن‌قدر‌ها که فکر می‌کنید برای بررسی و تحلیل رفتار شما وقت نمی‌گذارند. بسیاری از خودخوری‌ها نتیجه فکر، خیال و تصورات فردی ما است که دیگران در مورد من چه فکری کرده و چه ذهنیتی دارند.

تاییدطلب نباشید
این که نظر دیگران برای ما مهم است نشان از این دارد که ما آدم تاییدطلبی هستیم. با خودمان بگوییم این تایید یا عدم تأیید دیگران در زندگی و سرنوشت من چه تأثیر و اهمیتی دارد که من فکر و ذهنم را درگیر نظر دیگران کنم؟ آیا تا به امروز که این همه از جانب دیگران تایید شدم، چیزی به زندگی من اضافه شده است؟

نظر دیگران را نپرسید
گاهی شما یک محصولی داشته و برای بازخورد کار و کیفیت خدماتتان از مصرف کننده نظرخواهی می‌کنید. این مشکلی ندارد خیلی هم می‌تواند مفید باشد، ولی این که دنبال پرسیدن نظر دیگران برای گرفتن تأیید شخصیتتان باشید، ناشی از ضغف شخصیت بوده و بسیار اشتباه است.

دائم به خاطر راه، روش و شخصیتتان از دیگران عذرخواهی نکنید. اگر واقعاً اشتباهی مرتکب شده‌اید عذرخواهی توجیه‌پذیر است، ولی اسیر عادت عذرخواهی کردن‌های بی‌مورد نشوید.

روی موضوعات مهم متمرکز شوید
مرتب به خودتان القا کنید که باید روی موضوعات مهم زندگی تمرکز کرد؛ من چگونه آدم باصداقت و قابل‌اعتمادی در جامعه باشم، به چه طریق می‌توانم مهربانی را در زندگی‌ام جریان دهم و... این‌گونه است که وقتی به موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی توجه کنید، دیگر جایی برای اهمیت به موضوعات غیر مهم مثل اینکه فلانی از کادوی من خوشش آمد یا نه، شام امشب من خوب بود؟، دوستام از لباسم خوششون اومد و... باقی نمی‌ماند.

اعتماد به نفستان را تقویت کنید
خود را همان‌طور که هستید، بپذیرید. مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش داده و قبول کنید که خداوند انسان‌ها را متفاوت آفریده است. برای این که دیگران شما را دوست داشته یا بپذیرند، تغییر نکنید. فهرستی از خصوصیاتی که در مورد خود می‌پسندید، تهیه و در کنار آن ویژگی‌هایی از خودتان که آن‌ها را که دوست ندارید یادداشت کنید و ببینید برای تغییر و بهبود رفتار‌های ناخوشایندتان چه باید کرد. مثبت‌نگر باشید و روی ویژگی‌های غیرقابل تغییر تمرکز نکنید.

بعضی قضاوت‌ها طبیعی است
به این نکته توجه داشته باشید که همه آدم‌ها استانداردها، عادات، ذهنیت و تربیت خانوادگی خاص خود را دارند که الزاماً همه‌اش هم درست نیست، یک سری از قضاوت‌ها طبیعی خواهد بود، اما اگر من بخواهم زندگی شخصی خود را بر مبنای این اشتباهات قرار دهم قطعاً غلط و اشتباه است.

منبع: تبیان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->