بیانیه وزارت کشور در پی حمله اسرائیل به ایران (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) بیانیه سپاه: اسرائیل بهای سنگینی برای جنایت خود می‌پردازد (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) بیانیه وزارت امور خارجه در واکنش به تجاوز اسرائیل (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) سرلشکر باقری در پی حمله اسرائیل به ایران به شهادت رسید اطلاعیه شماره ۱ ستاد کل نیرو‌های مسلح (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) در حمله اسرائیل به ایران چه نقاطی مورد هدف و چه اشخاصی ترور شدند؟ (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) گروسی در پی حمله اسرائیل به ایران بیانیه داد نتانیاهو: روزهای سختی پیش روی اسرائیل است پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی (۲۳ خردادماه ۱۴۰۴) شهادت سرلشکر غلامعلی رشید در حمله تروریستی اسرائیل عباسی و طهرانچی دانشمندان هسته‌ای در حمله تروریستی اسرائیل به شهادت رسیدند+ سوابق سردار سلامی در پی حمله اسرائیل به تهران به شهادت رسید بیانیه ارتش اسرائیل درباره حملات به ایران (جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴) علت شنیده شدن صدای انفجار در تهران چه بود؟ + فیلم و عکس (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) عراقچی: آینده متفاوت منطقه بدون برقراری عدالت نسبت به فلسطینیان امکان‌پذیر نیست + فیلم امیر دریادار شهرام ایرانی: امروز یکی از حربه‌های دشمن، سوء‌استفاده از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است پزشکیان در واکنش به قطعنامه شورای حکام: به غنی سازی ادامه خواهیم داد آیا مکانیسم ماشه (اسنپ بک) از سوی اروپا علیه ایران فعال خواهد شد؟ شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی تکذیب شد (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) ویدیو | تدابیر رهبر انقلاب در فرماندهی کل قوا (قسمت اول) رئیس سازمان انرژی اتمی: فشار بر ایران برای تعطیل‌کردن برنامه هسته‌ای خود، هدف غرب است + فیلم پیام تبریک پزشکیان به پوتین به مناسبت روز ملی روسیه اولین سری از اسناد اطلاعاتی منتقل‌شده از رژیم صهیونیستی منتشر شد قالیباف در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام: راه‌اندازی مرکز جدید و کاهش نظارت، پاسخ به زیاده‌خواهی‌ها است فرمان آغاز رزمایش‌های اقتدار نیرو‌های مسلح در سال ۱۴۰۴ صادر شد چرا برخواستن لس‌آنجلس مقابل ترامپ ما را متعجب نکرد؟ نمایندگان مردم مشهد در مجلس، تعیین‌تکلیف ارتفاعات جنوب مشهد را از وزیر راه خواستار شدند + تصویر
سرخط خبرها

پلیس کدام جرائم را در استعلام جذب رانندگان اینترنتی بررسی می‌کند؟

  • کد خبر: ۳۳۷۴۹۸
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
پلیس کدام جرائم را در استعلام جذب رانندگان اینترنتی بررسی می‌کند؟
پس از ماجرای تلخ قتل الهه حسین‌نژاد و نگرانی افکار عمومی درباره امنیت سفر با تاکسی‌های اینترنتی، پلیس با شفاف‌سازی روند استعلام رانندگان اعلام کرده است که سوابق کیفری درجه یک تا سه رانندگان بررسی می‌شود و بعد از آن به آنها اجازه فعالیت داده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از ماجرای تلخ قتل "الهه حسین‌نژاد" احساسات عمومی جریحه‌دار شد و طبیعی است که نگرانی‌هایی به‌ویژه میان زنان درباره امنیت سفر‌های درون‌شهری، به‌ویژه با خودرو‌های اینترنتی، شکل بگیرد. اما آنچه در واقعیت رخ داده و آنچه در ذهن جامعه در حال شکل‌گیری است، تفاوت‌هایی دارد که لازم است با شفاف‌سازی به تعادل برسیم.

بر اساس اطلاعیه رسمی سخنگوی فراجا، مرحومه الهه حسین‌نژاد برای سفر خود از خودرو‌های اینترنتی استفاده نکرده بود و اساساً این قتل فجیع هیچ ارتباط مستقیمی با ناوگان رسمی تاکسی‌های آنلاین نداشت. او از خودرو‌های عبوری استفاده کرده بود که فاقد هرگونه نظارت، ثبت اطلاعات یا ردیابی سیستماتیک هستند.

در این میان، پرسش مهم مردم (و به‌ویژه خانواده‌ها) این است که آیا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی پیش از فعالیت، به‌درستی راستی‌آزمایی می‌شوند یا نه؟ پاسخ پلیس روشن است: بله، اما طبق قانون.

پلیس کدام رانندگان را تأیید می‌کند؟

بر اساس قانون و تفاهم‌نامه موجود میان فراجا و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل اینترنتی، تمام رانندگانی که می‌خواهند فعالیت رسمی خود را آغاز کنند، باید از پلیس استعلام بگیرند. این استعلام بر اساس پرونده‌های کیفری افراد صورت می‌گیرد؛ جرائم مؤثر کیفری یا به‌اصطلاح قانونی، جرائم درجه ۱ تا ۳ توسط پلیس بررسی و پاسخ داده می‌شوند.

یعنی اگر فردی دارای سابقه‌ای در این سطوح از جرم باشد، پلیس آن را اعلام کرده و در نتیجه، شرکت‌ها اجازه جذب او را نخواهند داشت. در ادامه، به‌طور مشخص به انواع این جرائم اشاره می‌کنیم تا مردم بدانند چه نوع جرائمی در مرحله استعلام مدنظر پلیس است:

جرائم درجه ۱: قتل عمد، جاسوسی، خرابکاری و دیگر جرائم مرتبط با امنیت ملی و قاچاق سازمان‌یافته سلاح یا مواد مخدر در مقیاس وسیع

جرائم درجه ۲: قتل غیرعمد، تجاوز به عنف و تأمین مالی تروریسم

جرائم درجه ۳: تجاوز به عنف (با تهدید یا زور)، کلاهبرداری سازمان‌یافته و تحصیل مال نامشروع و جاسوسی در موارد خاص

پلیس در پاسخ استعلام، وجود یا عدم وجود این‌گونه جرائم را بررسی می‌کند و این، همان سطح از جرائمی است که به صورت قانونی مانع اشتغال در این حرفه‌ها می‌شود. بنابراین، اگر راننده‌ای فاقد این جرائم باشد، پلیس مانعی برای آغاز فعالیت او نمی‌بیند. بدیهی است که در زمان وقوع بسیاری از جرائم کوچک یا بی‌ارتباط، مانند تخلفات رانندگی یا جرائم غیرمؤثر، پلیس مجاز به اعلام آنها نیست، زیرا این موارد طبق قانون ممانعتی برای اشتغال ایجاد نمی‌کنند.

چرا با وجود این تدابیر باز هم حادثه‌ای رخ داد؟

در پرونده الهه حسین‌نژاد، همان‌طور که پلیس اعلام کرده، فرد مجرم اساساً از طریق هیچ سامانه‌ای به‌کار گرفته نشده بود و به صورت شخصی اقدام به سوار کردن مسافر شده است؛ همچنین، در زمان اولین استعلام شرکت مربوطه در سال ۱۳۹۹، این فرد سابقه کیفری مؤثری نداشت.

اکنون پلیس با تاکید بر مسئولیت شرکت‌ها، از آنها خواسته است تا استعلام‌های دوره‌ای هر ۶ ماه را دقیق‌تر انجام دهند؛ احراز هویت بیومتریک رانندگان را اجرایی کنند و وضعیت روان‌شناختی افراد را نیز ارزیابی کنند تا سلامت روانی آنان بررسی شود.

امنیت واقعی، اعتماد هوشمندانه می‌طلبد

امنیت در جامعه، تنها به معنای نبود خطر نیست، بلکه به معنای اعتماد به سازوکار‌هایی است که برای پیشگیری از خطر طراحی شده‌اند. امروز بخش بزرگی از ناوگان حمل‌ونقل اینترنتی کشور با رعایت ضوابط قانونی و نظارت‌های پلیسی در حال فعالیت است و رانندگان متعهد و زحمتکش این حوزه، سرمایه اجتماعی ارزشمندی برای شهر‌های ما هستند.

در کنار احتیاط شخصی و انتخاب مسیر‌های مطمئن، اعتماد به این چارچوب‌ها نیز بخشی از تقویت امنیت روانی جامعه است. یادمان نرود که حادثه‌ای تلخ، نباید ما را از واقعیت‌های منصفانه دور کند. پلیس هست، نظارت می‌کند، و اگر ضعفی باشد، برای اصلاح آن کنار مردم ایستاده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->