به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا قلندرشریف، امروز (چهارشنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۴) در نشستی صمیمی با کارکنان حوزه حمل و نقل که به مناسبت روز حمل و نقل و رانندگان، در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، با اشاره به پیشینه تاریخی «روز حملونقل و رانندگان» اظهار کرد: سرتاسر تاریخ ایران آمیخته با افتخار و ایثار است و این روحیه محدود به زمان و مکان خاصی نیست. نمونه بارز این ایثارگری، فداکاری رانندگان در سال ۱۳۶۲ بود؛ زمانی که با وجود تهدید دشمن بعثی، پیام امام خمینی (ره) برای تخلیه بنادر، موجب شد رانندگان با تریلیها و کامیونهای خود راهی بنادر شوند و مایحتاج عمومی مردم را تأمین کنند. به پاس این حماسه، آن روز به نام «روز حملونقل و رانندگان» نامگذاری شد.
وی با تأکید بر اینکه قشر حملونقل همواره پای کار بوده است، افزود: امروز نیز فعالیت رانندگان در مشهد، بهویژه در ایامی که بسیاری از بخشها تعطیل هستند، نهتنها متوقف نمیشود بلکه ساعات کاری آنها افزایش مییابد. حتی در مترو، با وجود محدودیتهای قانونی، امسال سه شب متوالی خدماترسانی انجام شد؛ موضوعی که بدون عشق و دلدادگی به امام رضا(ع) و خدمت به زائران ممکن نبود.
شهردار مشهد مقدس خدمت به زائران را یک ارزش دانست و تصریح کرد: افتخار ما در شهرداری این است که هم مجاور هستیم و هم خادم مجاوران و زائران. البته در چارچوبهای قانونی، محدودیتهایی وجود دارد که مشکلاتی ایجاد میکند. شهرداری بیش از ۵۰۰ خدمت به مردم ارائه میدهد و توقعات از آن بالاست، اما باید در حوزههای پرسنلی حداکثر انعطاف را در چارچوب قانون داشته باشیم.
قلندرشریف با اشاره به شرایط خاص کشور در جریان جنگ ۱۲روزه اظهار کرد: در آن مقطع بسیاری از امور تحتالشعاع قرار گرفت، اما شهرداری مشهد نهتنها فعالیت خود را کاهش نداد بلکه خدماترسانی را افزایش داد. اولویت نخست ما حفظ حقوق و رفاه پرسنل و جلوگیری از هرگونه اختلال در این حوزه بود و همزمان رفاه و آسایش مردم نیز بهطور جدی دنبال شد.
در ادامه، پوریا محمدیان یزدی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، با بیان اینکه ۲۶ آذر به نمادی برای رانندگان و فعالان این حوزه تبدیل شده است، گفت: در معاونت عمران با توسعه ناوگان حملونقل عمومی، بر استفاده هرچه بیشتر شهروندان از این ناوگان تأکید داریم تا هوایی پاکتر و ترافیکی کمتر داشته باشیم. همچنین با توسعه تجهیزات و بهروزرسانی زیرساختها، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی شهروندان را دنبال میکنیم.
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به اقدامات انجامشده در این دوره مدیریت شهری بیان کرد: توسعه مترو، خرید و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی تاکسیرانی، حفاریهای مرتبط با مترو و اجرای پروژههای عمرانی و زیرساختی، همگی بر اساس مطالعات تخصصی حملونقل انجام شده و اکنون در مسیر تحقق قرار دارد. به گفته وی، تا پایان این دوره، بسیاری از این پروژهها تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
در ادامه جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: ما خدمات زیادی در شهرداری میدهیم، اما حوزه حملونقل، پیشانی شهرداری مشهد است و هر اقدامی که در این حوزه انجام می شود بهسرعت بر تمام قسمتهای دیگر شهرداری اثرگذار است، چون همه قسمتها با حملونقل به نوعی سروکار دارند.
حسن موحدیان افزود: ما در این شورا توجه ویژهای به حملونقل عمومی کردیم و این ثمره همت شهرداری و کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر بوده است.
وی در ادامه گفت: پایانه و حرم در این دوره به مترو متصل شد و قرارداد خوبی برای خرید اتوبوس بسته شده است که تعدادی وارد شهر شده است، اما در اتوبوس کمبود خیلی داریم و مردم دلخور هستند.
موحدیان در نهایت خاطرنشان کرد: امروز قیمت هر اتوبوس چهارده میلیارد است و همه را باید شهرداری بدهد و دولت هیچ کمکی نمیکند و تامین این عدد برای شهرداری سخت است، ولی همت شهرداری این است که که مشکلات حملونقل عمومی کم شود.
ایمان فرهمندی، رییس مرکز پژوهشهای شورای شهر مشهد، نیز در این جلسه با بیان اینکه رانندگان حملونقل عمومی هر روز در حال حماسهآفرینی در شهر هستند، گفت: رانندگان حوزه حملونقل با وجود همه مشکلات موجود، هر روز حماسه میآفرینند و واقعیت این است که عمق مسائل در این حوزه زیاد است و حملونقل شهری نیازمند رسیدگی جدی و مستمر است.
فرهمندی با اشاره به اینکه بزرگترین جبهه مواجهه با مردم، حوزه حملونقل است، ادامه داد: این بخش بهصورت مستقیم و روزمره با شهروندان در ارتباط است؛ بهطوریکه فقط در اتوبوسرانی، روزانه حدود یک میلیون نفر با مجموعه حملونقل شهری سروکار دارند و این حجم از ارتباط مستقیم، نشاندهنده زحمت و مشقت بالای فعالیت در این حوزه است.
وی در ادامه به تشریح اقدامات عمرانی و حملونقلی دوره ششم مدیریت شهری پرداخت و توضیح داد: افتخار ما این است که در این دوره بهطور مداوم زیرساختها توسعه پیدا کرده است. افتتاح فاز یک خط سه، خرید اتوبوسهای جدید و... از جمله این اتفاقات است که البته زحمت و بار مضاعفی برای حوزههای قطارشهری و اتوبوسرانی ایجاد کرده است.
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به ضرورت جوانسازی نیروهای سازمانهای حملونقلی شهرداری مشهد تصریح کرد: هر روز که شهر توسعه پیدا میکند، حجم کار و سختی فعالیتها نیز افزایش مییابد، در حالی که تغییری در تعداد نیروها ایجاد نمیشود. به همین دلیل، نیاز است بهروزرسانی ویژهای در حوزه حملونقل و بهویژه در بخش رانندگان اتفاق بیفتد، نیروی جوان به مجموعه اضافه شود و فشار کاری از روی نیروهای باسابقه و دارای سنوسال برداشته شود و آنها در بخشهای مطالعات فعال شوند.
وی افزود: امروز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حملونقل، بهدلیل نبود نیرو، بسیاری از برنامههای پیشبینیشده خود را نمیتواند اجرایی کند. در مجموع، حوزه حملونقل نیازمند جوانسازی است.