ظرفیت ترانزیتی کشور با راه‌آهن ایران - افغانستان افزایش می‌یابد

  • کد خبر: ۳۷۹۸۳۱
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۶
ظرفیت ترانزیتی کشور با راه‌آهن ایران - افغانستان افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تکمیل ۴۳ کیلومتر خط ریلی در داخل افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این مسیر، ظرفیت جابه‌جایی بار در محور ایران–افغانستان به ماهیانه ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید؛ اقدامی که علاوه بر رونق صادرات ایران، زمینه‌ساز اتصال ریلی کشور به چین از طریق افغانستان خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر با اشاره به پروژه اتصال ریلی ایران و افغانستان اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم ریلی کشور، اتصال به افغانستان بود که به انجام رسید. گام بعدی توسعه خطوط ریلی در داخل افغانستان است. در حال حاضر ۴۳ کیلومتر مسیر از روزنک تا ربات پری در حال تکمیل بوده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: آمار جابه‌جایی بار در سال گذشته طی هشت ماه حدود ۱۵ هزار تن بود، اما امسال با فعال شدن صاحبان بار، شرکت‌های فورواردری و حمل‌ونقل، هم در بخش ترانزیت و هم صادرات رشد چشمگیری داشته‌ایم. تنها در ماه جاری میزان بار به حدود ۷۰ هزار تن رسیده و مجموع آن تاکنون به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته که این روند نشان‌دهنده رشد قابل توجه در این محور است.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: با وجود تقاضای بسیار بالا، محور فعلی پاسخگوی نیاز نیست و علت اصلی آن عدم امکان تخلیه در روزنک است. امیدواریم با افتتاح مسیر ۴۳ کیلومتری یادشده، طی دو تا سه ماه آینده به ظرفیت ماهیانه ۱۰۰ هزار تن نزدیک شویم. این امر علاوه بر رونق صادرات ایران به افغانستان، موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش امنیت سفر خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار مسافری بین مشهد و هرات نیز در دستور کار قرار دارد. از نظر فنی، توافقات لازم با راه‌آهن افغانستان انجام شده، هرچند یک مشکل مرزی در گذرگاه‌ها وجود دارد که باید حل شود تا بتوانیم در آینده نزدیک قطار‌های مسافری را نیز در این محور فعال کنیم.

ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتصال ایران از هرات به مزارشریف و سپس از طریق تنگه واخان به استان سین‌کیانگ چین، پروژه‌ای عملیاتی و راهبردی است. هرچند اجرای آن بسیار دشوار خواهد بود، اما توافق ضمنی صورت گرفته تا مسیر هرات–مزارشریف توسط شرکت‌های ایرانی و از طریق تهاتر با مصالح و مواد معدنی ساخته شود. امیدواریم تا پایان سال مقدمات اجرایی این طرح فراهم شود، هرچند تفاهم‌نامه نهایی هنوز امضا نشده است.

وی تاکید کرد: تحقق این پروژه، گام مهمی در اتصال ایران به چین از طریق خط ریلی استاندارد خواهد بود و می‌تواند تحولی بزرگ در حوزه حمل‌ونقل و تجارت منطقه‌ای ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.