معاون وزیر خارجه: امیدواریم جولانی عناصر غیرسوری را از مردم سوریه دور کند واکنش کره شمالی به پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز کُره | پاسخ می‌دهیم عراقچی برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های ارشد روسیه عازم مسکو شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) معاون وزیر خارجه ایران به عربستان سفر کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی گفت‌و‌گو با گروسی را مفید ارزیابی کرد دیپلمات ارشد آمریکایی: دور دوم گفت‌وگوها با ایران برای تعیین چارچوب مذاکرات است درخواست از انگلیس برای بازداشت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گروسی دیدار با عراقچی را مهم توصیف کرد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) غریب‌آبادی: مکان مذاکرات تا این لحظه پایتخت ایتالیاست | ایران دنبال اتلاف وقت نیست انتصابات جدید در آستان قدس رضوی دستور ویژه استاندار خراسان رضوی: تا ۱۵ اردیبهشت، گزارش جامع از مشکلات شبکه ریلی استان تدوین شود حملات سنگین جنگنده‌های آمریکایی به صنعای یمن (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) آملی لاریجانی: FATF مطلقاً در مجمع تشخیص قابل بررسی نیست هشدار سازمان تجارت جهانی درباره عواقب جنگ تعرفه‌های ترامپ گفت‌وگوی گروسی با عراقچی در تهران (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) اعمال تحریم‌های جدید آمریکا مرتبط با ایران، در آستانه دور دوم مذاکرات عربستان به مناطق مرزی یمن حمله کرد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) گروسی وارد ایران شد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) حسینی: شهرداری مشهد بالاترین نمره در ارزیابی کیفیت خدمات به زائران نوروزی در حوزه خدمات شهری و حمل‌ونقل را کسب کرد واکنش وزارت خارجه به اظهارات نماینده ترامپ درباره مذاکرات سفیر ایران در مسکو دستور کار سفر عراقچی به روسیه را تشریح کرد تلاش برای پایان جنگ اوکراین | روبیو و ویتکاف به پاریس می‌روند عمار حکیم: همگرایی تهران و واشنگتن برای منطقه آرامش به ارمغان می‌آورد رسانه‌های آمریکایی از اختلاف در تیم امنیت ملی ترامپ درباره ایران خبر‌ دادند بقائی: حملات آمریکا علیه یمن تهدید آشکار صلح و امنیت بین‌المللی است نایب رئیس مجلس: احکام شهرداران به مدت یک سال تمدید شد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: گروسی فراتر از چارچوب‌های مقرر در اساس‌نامه ملل متحد و آژانس رفتار نکند قطر برای حل موضوع هسته‌ای ایران با روسیه گفت‌و‌گو کرده‌ است
سرخط خبرها

غیبت ساختار و رواج اندرز

  • کد خبر: ۳۳۷۶۷
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
غیبت ساختار و رواج اندرز
روح‌ا... اسلامی - عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی
زمانی که مشکلات ایجاد می‌شود، سیاستمداران برای حل آن می‌توانند به دو شکل عمل کنند. در زمانه بحران وقتی که اوضاع به‌هم می‌ریزد نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و ناچار باید از اندرز استفاده کرد؛ گزاره‌های بایدگونه و تکیه بر اعتقادات و در نهایت التماس و خواهش از شهروندان برای آنکه مواردی را رعایت کنند. هرچه مشروعیت نظام سیاسی بیشتر باشد و شهروندان به نهاد‌ها و نخبگان سیاسی باور داشته باشند، اندرز‌ها و خواهش و تمنای کارگزاران حکومت بیشتر مشروعیت خواهد داشت و اجرایی می‌شود. معمولا در ابتدای شکل‌گیری بحران با تمرکز رسانه‌ها و غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن رویدادها، شهروندان تا مدتی اندرز‌ها و التماس‌های نظام سیاسی را باور می‌کنند و انتظار دارند پس از چندی شرایط عادی بازگردد.
 
در ابتدای بحران کرونا، شهروندان با اراده سیاسی و تمنای آن‌ها میزان حضور خود در اجتماع را کاهش دادند. کاهش حضور در ادارات دولتی، کم‌شدن خرید و فعالیت‌های اقتصادی، تعویق سفر و کنارگذاشتن فعالیت‌های اجتماعی و کوچ‌کردن شهروندان به فضای مجازی برای برآوردن نیاز‌های خود امری طبیعی بود. این فرایند به‌مرور زمان پس از چند ماه از شکل بحرانی خارج می‌شود و مردم به زندگی عادی خود برمی‌گردند. در زمان عادی‌شدن بحران، اگر سیاست پند و اندرز و التماس و خواهش دوباره پدیدار شود، کارایی چندانی نخواهد داشت. شهروندان انتظار دارند پس از چندی که حضور خود را کاهش داده‌اند، ساختار‌ها و رویه‌هایی ایجاد شود که جایگزین اندرز و التماس باشد. اکنون میزان مبتلایان و مرگ بر اثر کرونا افزایش دوباره یافته است و نمی‌توان با سیاست اندرزگونه بحران را مدیریت کرد. اکنون نیاز به ساختار‌هایی است که جایگزین اندرز شود.

بخش عمومی و خصوصی در این مدت فرصت داشت امکانات مجازی و خدمات سایبری را افزایش دهد. حتی قبل از کرونا، اگر شهروندی قصد حضور در ادارات دولتی یا نهاد‌های عمومی را داشت، به‌علت ناشناخته‌بودن مراحل، شرح خدمات و زیادبودن مراجع تصمیم‌گیری و حتی موازی‌کاری آن‌ها با تنش و فشار روحی و جسمی مواجه می‌شد. یکی از عذاب‌های شهروندان در ایران زمانی است که قصد گرفتن مجوز، حضور در دادگاه و شکایت و دادخواهی یا اقدامات مربوط به شهرداری دارند. اغلب روند‌های اداری در ایران طاقت‌فرسا، ناشناخته، موازی‌کار و حضوری است. سیستم ارائه خدمات همانند ماشینی است که مرتبط به عصر مکانیکی با نیرو‌های سنتی است. کرونا فرصتی برای آرشیوسازی، ایجاد بانک داده، ارتباط نهاد‌های دولتی و عمومی و ارائه خدمات الکترونیک فراهم کرد. الزام‌آور بود که اکنون شهروندان تحولی در ساختار‌های دولت الکترونیک مشاهده کنند و آنچه از خدمات دولتی و نهاد‌های عمومی مطالبه دارند، شبیه قبل نباشد.
 
تقریبا هیچ تحولی صورت نگرفت و بعد از آنکه عادی‌سازی کرونا با ارائه آمار ناقص که صورت‌های تفکیکی استانی و اطلاعات جزئی نداشت صورت گرفت و هیمن‌طور مفسران و سیاست‌گذاران جدی‌بودن بازگشت پیک‌های مجدد را نادیده گرفتند، اکنون با همان مکانیک آرام و کند و دولت ماشینی وابسته به زمان و مکان و شهروندانی که برای گرفتن خدمات باید پرونده‌به‌دست با استرس در نهاد‌های عمومی پاس‌کاری شوند، مواجه هستیم. سقف نقل و انتقال بانکی برداشته شد. هر بانک برای خود نرم‌افزاری جدا دارد. دسته‌چک‌ها و خدمات بانکی اغلب حضوری است. پیشخوان خدمات دولت که قرار بود ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت آنلاین و پشتیبانی از حضور مجازی شهروندان باشد، در فضا‌های کوچک با تراکم بالای جمعیت مرکز انتقال کروناست.
 
شهرداری، پلیس، قوه‌قضاییه و همه نهاد‌ها به‌روال قبل فعالیت می‌کنند. کرونا فرصتی بود که از شکل مکانیکی و نیرو‌های انسانی سنتی به‌شکل کوانتومی و دولت الکترونیک حرکت کنیم. شهروندان را نمی‌توان نقد کرد که چرا ماسک نمی‌زنند و چرا حضور اجتماعی دارند، بلکه آنچه قابل نقد است، غیبت ساختار‌هایی است که ارائه اطلاعات، آرشیو و ذخیره‌سازی داده‌ها، ایجاد زیرساخت‌های سایبری، شکل‌دهی به فرایند‌های خدمات الکترونیکی عمومی، اتصال و یک‌پارچه‌سازی درگاه‌های دولتی در آن‌ها دیده نمی‌شود و به‌جای آن اندرز و پند و التماس روزانه به‌مردم تحویل می‌دهند. در غیبت ساختار‌ها سیاست‌گذاری‌های سنتی و ناقص با اندرز‌ها و التماس‌های پراکنده و بی‌اثر شایع می‌شود. ما در عصر اطلاعات هستیم و شهروندان نیاز به حکومتمندی دیجیتال دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->