به گزارش شهرآرانیوز، در ابتدای این نشست، دکتر نعمتالله فیروزی، عضو هیئتعلمی دانشگاه امامرضا(ع) و مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی این دانشگاه، با اشاره به جایگاه برنامههای «سهشنبههای علمیفرهنگی» اظهار کرد: امروز بهمناسبت روز مباهله، از یکی از تابلوهای مهم تاریخی با مضمون مباهله اهلبیت(ع) با مسیحیان نجران که متعلق یه دوره قاجار است، رونمایی میکنیم.
فیروزی، به تشریح ماجرای تاریخی مباهله و ابعاد دینی، فرهنگی و تمدنی آن پرداخت و گفت: مباهله تنها یک رخداد تاریخی نیست؛ بلکه نقطه تلاقی دو تمدن و دو منظومه فکری است. مباهله که در یک طرف آن، پیامبراسلام(ص) و اهلبیت ایشان حضور داشتند و در طرف دیگر، نمایندگان مسیحیان نجران، نماد رویارویی حق و باطل و اثبات حقانیت اسلام از سوی خداوند متعال است.
وی افزود: این سنت الهی سابقهای دیرینه در ادیان آسمانی دارد. در عهد عتیق نیز آمده است که حضرت ایلیا(ع) با مخالفان خود از طریق مباهله به اثبات حقانیت میپردازد. مسیحیان نجران نیز که آگاهی تاریخی از این آیین داشتند، پس از مشاهده حضور پیامبر(ص) با اهلبیت خود در صحنه مباهله، از انجام آن صرفنظر کرده و با پذیرش پرداخت جزیه، از جنگ پرهیز کردند.
مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی دانشگاه امامرضا(ع) در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به رویدادهای اخیر منطقه و اقدامات رژیم صهیونیستی، مباهله را الگویی زنده از تقابل گفتمان حق و باطل دانست و گفت: ماجرای مباهله تنها در تاریخ باقی نمانده است؛ بلکه امروز نیز در شکلهای جدیدی میان گفتمانهای الهی و شیطانی در جریان است. همانگونهکه در صدر اسلام، حقانیت اسلام با آرامش و منطق الهی پیروز شد، امروز نیز ملتهای مظلوم درمقابل استکبار جهانی، به پشتوانه ایمان و حقطلبی در حال مبارزه هستند.
فیروزی ضمن اشاره به عملیاتهای مقاومت و سکوت خبری رسانههای غربی، سانسور گسترده حقایق جنگهای اخیر را نشانهای از ترس جریان باطل از روشنگری دانست و تأکید کرد: همانگونهکه مباهله، نقطه عطفی در پیروزی حق بود، امروز نیز ادامه راهش با الهام از آموزههای قرآن و اهلبیت(ع) میتواند منجر به گشودن افقهای تازهای در پیروزی حق بر باطل شود.
در پایان این مراسم از نگاره روغنی «مباهله» اثر استاد آقا نجفعلی اصفهانی رونمایی شد. این تابلو در سال ۱۲۷۰ قمری به ابعاد ۲۹۰ در ۳۸۰ میلیمتر ترسیم شده و در سال ۱۴۰۲ شمسی توسط کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خریداری شده است. در این اثر هنری، صحنهای از دعای پیامبراسلام(ص) و اهلبیت ایشان درمقابل نمایندگان مسیحیان نجران به تصویر کشیده شده است؛ نمایندگانی که در حیرت فرورفته و با تردید به کتابهای خود رجوع میکنند تا راهی برای خروج از این موقعیت الهی بیابند.
این اثر یکی از شاخصترین نمونههای هنر مذهبی دوره قاجار است که با دقت و ظرافت خاصی به روایت یک لحظه تاریخی عظیم پرداخته و در حال حاضر در گنجینه آستان قدس رضوی نگهداری میشود.