تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

مبارزه با فساد اولویت اول مجلس

  • کد خبر: ۳۴۲۷۴
  • ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
  • ۱
مبارزه با فساد اولویت اول مجلس
سیدافضل موسوی - فعال سیاسی
کنترل فساد را می‌توان یکی از اولویت‌های مهم مجلس یازدهم برشمرد. پدیده فساد در تمام ادوار، گریبان‌گیر دولت‌ها بوده است و نحوه پیشگیری و مبارزه با آن، دغدغه بسیاری از متفکران و دلسوزان کشور است. از دیدگاه اقتصادی، فساد یکی از عوامل بازدارنده رشد اقتصادی است؛ پدیده‌ای که آثار منفی کمی و کیفی بسیاری بر تخصیص بهینه منابع و درنتیجه بر رفاه عمومی می‌گذارد. فساد سبب افزایش نابرابری‌ها، کاهش سوددهی تولید و درنتیجه افزایش اقتصاد دلالی و رواج شیوه‌های غیرمتعارف کسب درآمد می‌گردد. ناامیدی و سرخوردگی قشر‌های محروم جامعه و کاهش سطح تولید، افت رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، از دیگر تبعات این موضوع است. در این راستا باید به چند مولفه برای مبارزه با فساد توجه کرد:
شفافیت: مسئله شفافیت، ضروری‌ترین بستر برای ممانعت از بروز فساد و بعد از آن در راه مبارزه با این موضوع است. نبود شفافیت، از دلایلی است که به فساد در انواع زمینه‎های آن دامن می‌زند که یکی از کارکرد‌های شفافیت در حوزه‌های عمومی است. با اطلاعاتی که دولت‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، به آن‌ها این امکان را می‌دهند که از آنچه دولت انجام می‌دهد، آگاه شوند. با داشتن این اطلاعات، امکان مقایسه، تحلیل و نقد برای مردم فراهم می‌شود و تاریک‌خانه‌ای مقابل خود نخواهند دید.
تدوین سازوکار نظارتی: نباید از یاد برد که تنها ورود افراد سالم به عرصه‌های مختلف برای ممانعت از بروز فساد، مشکل را حل نمی‌کند، بلکه باید زمینه‌های ساختاری حفظ و نگهداری نهاد سالم را مهیا کنیم تا مسائل، خودکار کنترل شود. اگر برترین و سالم‌ترین افراد را به‌کار بگیریم، اما فرایند کنترل و نظارت را نداشته باشیم، بازهم شاهد بروز فساد خواهیم بود.
توسعه ساختار‌های فناوری: استفاده از مدل‌های شرکتی، اهمیت دادن به حسابرسی و حذف نظام چندنرخی برای ممانعت از بروز فساد در داخل کشور و سامان دادن فعالیت‌های نظارتی و تخصصی کردن آن با استفاده از فناوری برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی بزرگ و کنترل فرایند‌ها از دیگر موارد ضروری برای توسعه شفافیت و مبارزه با فساد است.
اصلاح نظام قضایی: بدون اصلاح نظام قضایی، مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت ممکن نیست. منزل نهایی رسیدگی به تمامی اختلافات قوه‌قضائیه است. از این حیث باید به آن رسیدگی کرد. همچنین باید توجه داشت که مبارزه با فساد در همه زمینه‌ها و موضوعات مرتبط با آن، نظام‌مند نبوده و استمرار نداشته است که این مهم نیز باید به جد در دستورکار قوای سه‌گانه پیگیری شود.
بهبود فضای کسب وکار: ایجاد فضای رقابتی کسب‌وکار، حذف امتیاز‌های ویژه و قوانین دست‌وپاگیر و مداخلات دولتی و مبارزه با رانت، دیگر راهکار‌هایی است که بدون آن‌ها نمی‌توان فقط به برخورداری از سیستم قضایی و نظارتی برای مبارزه با فساد امیدوار بود. در این راستا باید یک مجموعه هماهنگ در این مسیر عمل کند. هماهنگی و تدوین برنامه‌ای که این اقدامات را توامان پیش ببرد، انتظار و اولویتی جدی برای مجلس یازدهم است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
اگه خیلی راست میگید برید تکلیف ساخت خانه‌های
شركت تعاوني مسكن شماره (۳) كاركنان مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 1383/5/13 تحت شماره ۲۲۷۳۹۲ با سرمايه اوليه ۱۰۰۲۰۰۰۰۰۰ ريال به ثبت رسيد.
خونه‌های تعاونی کارکنان مجلس شورای اسلامی شماره 3 که در خیابان شهرداری شهرک واوان واقع در اسلامشهر هست رو مشخص کنید از سال 92 تمام داراییمون رو ریختیم تو حلقوم اونها و هنوز که هنوزه در حال ساخت و ما هم دربه در با این قیمت‌های نجومی کرایه خونه دست وپنجه نرم میکنیم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->