رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل اذعان رژیم صهیونیستی به کشته شدن اسیر خود در غزه نشست رمضانی رئیسی با خیّران + فیلم
سرخط خبرها

مجلس در چارچوب تعامل قوا، نظارت داشته باشد

  • کد خبر: ۳۴۴۴۱
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
مجلس در چارچوب تعامل قوا، نظارت داشته باشد
حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا، در گفتگو با شهرآرانیوز از لزوم تعامل دولت و مجلس طبق سخنان رهبری می‌گوید.
پگاه ظاهری/شهرآرانیوز - در هیاهوی ماجرا‌های مجلس یازدهم که تقابل با دولت و کابینه‌اش ازجمله آن‌هاست، روز یکشنبه (۲۲ تیر) مقام معظم رهبری در دیداری تصویری با نمایندگان، دوری از حاشیه‌سازی و برخورد‌های احساسی و غیرمنطقی با مسئولان کشوری و وزرا را به آن‌ها توصیه کردند.
با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره اینکه دولت‌ها باید تا آخرین روز، وظایف خود را انجام دهند، گویا مجلس از طرح سؤال از روحانی هم منصرف شده؛ طرحی که به امضای صدواندی نماینده رسیده است. ازسویی فداحسین ملکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است: در اوایل هفته که ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور یافت، با او صحبت و از وی دلجویی شد.
در همین باره شهرآرانیوز در گفت‌وگویی با حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا، دبیرکل حزب سبز ایران و همچنین دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی، از مواضع مجلس یازدهم و اهداف و آینده پارلمان پرسید.
 
به گفته او، نمایندگان این دوره از مجلس اگر خود را انقلابی می‌دانند، باید طبق سخنان رهبر معظم انقلاب عمل کنند. کنعانی‌مقدم همچنین با تأکید بر اینکه اصول‌گرایان در مجلس یازدهم به انسجام نرسیده‌اند، اصول و آرمان‌های امام‌خمینی (ره) را بر منافع جناح اکثریت مجلس ارجح دانست. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.


شروع به کار جریان اصول‌گرا در مجلس یازدهم با رویکردی انتقادی به دولت و کابینه آن همراه بود. آیا برنامه‌هایی در پس این مواضع و درباره آینده اصول‌گرایان وجود دارد؟ از طرفی سخنان اخیر مقام معظم رهبری خطاب به مجلس و نمایندگان تا چه اندازه بر این محور‌ها تأثیرگذار خواهد بود؟


درپی بیانات مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم، ایشان نقشه راهی را در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت تا انتخابات ۱۴۰۰ برای این نهاد تعیین کردند. درعین‌حال دولت و مجلس را به تعامل و همکاری دعوت کردند و فرمودند دولت باید یک سال باقی از خدمتش را به اتمام برساند و مجلس نیز به وزرا توهین نکند. نمایندگان مجلس اگر خود را انقلابی می‌دانند و برای گام دوم انقلاب آماده می‌شوند، باید سخنان رهبری را سرمشق خود قرار دهند. آن‌ها می‌توانند از اختیارات مجلس درقالب نظارت و پرسش استفاده کنند، اما در شرایطی که چارچوب‌های تعامل قوا با یکدیگر حفظ شود. مجلس نباید رقابت در راستای انتخابات را به تعاملات قوا با یکدیگر بکشاند؛ چراکه این‌گونه اقدامات باعث تضعیف قوا خواهد شد. از طرفی رقابت‌های سیاسی با اهداف انتخاباتی برای مردم مشکل ایجاد می‌کند.


طیفی رادیکال که جنجال به پا می‌کند، آیا تنها درصدی از اصول‌گرایان مجلس را شامل می‌شود یا نشان‌دهنده انسجام درونی این جناح در پارلمان است؟


مشکل این است که تاکنون فراکسیونی قوی، یکدست و هماهنگ از اصول‌گرایان در مجلس شکل نگرفته است. وجود جزیره‌های متعدد باعث عدم خروجی منسجم و یک‌صدا از پارلمان می‌شود. طبق گفته رهبری، مجلس باید صدای متحد و واحدی داشته باشد. ملاک ما (اصول‌گرایان) تبعیت از ولایت است؛ بنابراین اگر کسی بخواهد با تندروی و به اسم انقلابی بودن و طرفدار این خط و آن خط بودن، از خط و مشی رهبری تبعیت نکند، این مجلس در تراز با آرمان‌های انقلاب اسلامی جای نمی‌گیرد.


صدای این اختلافات، پیش از انتخابات و ازسوی اکثریت کاندیدا‌های اصول‌گرا شنیده می‌شد. اکنون نیز به شکل دیگری خود را نشان داده است. نظر شما چیست؟


بله، این اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها معمولا وجود دارد و کسی هم منکر آن نیست. برخی از این اختلافات نیز به‌صورت علنی بیان می‌شود. اکنون رقابت‌های انتخاباتی به اتمام رسیده است. نمایندگان با هدف رفع مشکلات مردم به مجلس آمده‌اند، نه اینکه خود برای مردم و نظام مشکل‌آفرین باشند. قرار نیست مجلس، مشکلی برای نظام ایجاد کند، بلکه قرار است یاری برای نظام باشد و مشکلات کشور را کاهش دهد، نه اینکه باری بر دوش نظام باشد.


با این شرایط، نمایندگان مجلس مواضع مشترکی درباره اهداف خود ندارند. درست است؟


بله. به عقیده من اصول‌گرایان هنوز به مواضع مشترکی در این زمینه نرسیده‌اند. امیدواریم نمایندگان پس از سخنان رهبری، مواضع شفاف و روشنی را درپیش بگیرند که قطعاً با این کار می‌توانند نقشه راهی را برای یک سال آینده خود ترسیم کنند.


پس به نظر می‌آید طرح استیضاح رئیس‌جمهور نیز منتفی است؟


بله، این طرح از مجلس حذف خواهد شد. نمایندگان می‌توانند طرح سؤال از وزرا را مطرح یا حتی برخی از آن‌ها را استیضاح کنند. اما اگر بخواهند با وجود بیماری کرونا و بحران اقتصادی کشور در آخرین سال از دولت دوازدهم، یک خلأ قدرت ایجاد کنند، به نفع آمریکا کار کرده‌اند. آمریکا به‌دنبال این است که کشور‌های منطقه را دچار خلأ قدرت کرده، درپی آن خواسته‌های خود را تأمین کند.


کمی هم از انتخابات بگوییم. قبول دارید که پیروزی اصول‌گرایان در یازدهمین انتخابات مجلس تا اندازه‌ای مدیون مشارکت اندک مردم و همچنین ردصلاحیت نامزد‌هایی از اصلاح‌طلبان بوده است؟


رهبری در سخنرانی روز یکشنبه خود به این نکته نیز اشاره کردند و فرمودند: «مردم حتی با وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی در کشور از انتخابات اسفند استقبال خوبی کردند.» این موضوع نشان می‌دهد که مردم به سرنوشت کشورشان بسیار علاقه‌مندند. ازطرفی سران قشری از جامعه که با صندوق‌های رأی در انتخابات اسفند قهر کردند و به عبارتی یک نوع نافرمانی مدنی انجام دادند، باید پاسخ‌گوی این کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشند؛ چراکه آن‌ها باعث این موضوع و درنهایت تضعیف نظام هستند. عملکرد برخی افراد در هر دو جناح اصلی کشور، باعث دوری مردم از صندوق‌های رأی می‌شود و مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد. به نظر من این افراد باعث به خطر افتادن منافع و امنیت ملی می‌شوند.


به عقیده شما مجلس اصول‌گرا در یک سال آینده با چه چالش‌هایی مواجه خواهد بود؟


اگر مجلس در این یک سال از خود ابتکاری به خرج دهد و برخی مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی را با فشار به دولت و البته همکاری و همراهی با دولت حل کند، حرفی برای گفتن خواهد داشت. در غیر این‌صورت گفتمان اصول‌گرا و گفتمان اصلاح‌طلب هیچ‌یک نمی‌توانند در انتخابات آینده پیروز جریان انتخاباتی خود باشند.


پس اکنون نمی‌توان پیروز انتخابات ۱۴۰۰ را پیش‌بینی کرد؟


اعتقاد من این است که اصول‌گرایان اگر به جنبه‌های انقلابی خود که مبتنی بر اصول و آرمان‌های انقلاب، حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است، رجوع کنند، مردم را به‌سمت خود می‌کشانند تا اینکه به‌دنبال اهداف جناحی خودشان باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->