ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار نفر برای دریافت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان افزایش قیمت نفت (۳ مرداد ۱۴۰۴) مهلت شرکت در طرح بیمه سهام تمدید شد مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم مصرف برق کشور از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد جزییات طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران‌خودرو از شنبه (۴ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌برداری از پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زمستان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ و تابستان ۱۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم دستور وزیر کشاورزی بر اصلاح قیمت لبنیات استاندار خراسان رضوی: امروز من شرمنده مردم هستم که قطعی آب و برق داریم مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران: باید ۴.۱ میلیون بخاری راندمان بالا را طی دو سال جایگزین کنیم آغاز طرح جایگزینی ۷۲۵ هزار بخاری راندمان بالا با ۲۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) ریزش سنگین قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک ۶۰۲ میلیون تومان بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت رسمی دینار عراق در بانک مرکزی چقدر است؟ (یکم مرداد ۱۴۰۴) تأمین اعتبار ۴۱ پروژه عمرانی در خراسان رضوی با مالیات‌های نشان‌دار به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها | درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان، بین دهک‌های پایین توزیع می‌شود توزیع ۲۰ هزار تن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی آغاز فروش بلیت پرواز‌های اربعین از هشتم مردادماه ۱۴۰۴ شروع سرد بورس در گرم‌ترین ماه سال | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۸ هزار تومان
سرخط خبرها

انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است

  • کد خبر: ۳۴۲۹۳۰
  • ۱۲ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵
انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است
سایپا و ایران‌خودرو بار دیگر قیمت محصولات شان را توانستند افزایش دهند. افزایش قیمتی که با مجوز وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت و در بازاری اعمال می‌شود که راکد است.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو در رکود و حتی به تعبیر برخی کارشناسان در حالت انجماد به سر می‌برد. خریدوفروش چندانی نداریم و در دوران پسا جنگ، مصرف‌کنندگان هراس دارند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در این شرایط قیمت محصولات داخلی نیز افزایش یافت. اما سؤال اصلی اینجاست برای خروج این بازار از رکود چه باید کرد. آیا پایان قیمت‌گذاری دستوری راه خروج این بازار از رکود است؟ کارشناسان به این سؤال پاسخ می‌دهند.

انحصار، مهم‌ترین علت رکود بازار

سعید مؤتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو، وجود انحصار در این صنعت را علت اصلی رکود بازار خودرو دانست و گفت: «رونق هر بازاری نیازمند تأمین کالا‌های مورد نیاز آن است. در حال حاضر، ما در بازار خودروی کشور دچار انحصار هستیم و برای شکست این انحصار، لازم است زمینه واردات خودرو را به صورت منظم و یکپارچه فراهم کنیم.»

او به افزایش قیمت خودرو‌ها در روز‌های اخیر که کشور درگیر تنش‌های منطقه‌ای و تجاوز بود، اشاره کرد و افزود: «در این شرایط، قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها به طور ناگهانی افزایش یافت، درحالی‌که هیچ خریداری در بازار وجود نداشت. حتی با اعلام آتش‌بس نیز بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها هر روز در حال اصلاح هستند.»

مؤتمنی با تکرار یک شکایت همیشگی، همچنین از گرانی خودرو در کشور گلایه کرد و گفت: «به عنوان مثال، چرا خودروی دنا باید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، معادل ۱۲ هزار دلار قیمت داشته باشد؟ این قیمت معادل بهای تویوتا کرولا است که در چهار سال اول نیازی به پرداخت هزینه‌های تعمیرات ندارد. درحالی‌که مصرف‌کننده داخلی مجبور است بعد از ۳ هزار کیلومتر دوباره برای تعمیرات خودروی خود هزینه بپردازد.»

او با تأکید بر حذف قیمت‌گذاری دستوری گفت: «بازار خودرو را نمی‌توان به صورت دستوری اداره کرد. قیمت‌ها باید آزاد شوند و در کنار آن، زمینه واردات فراهم شود. متأسفانه هزینه تولید خودرو در کشور بسیار بالاست و کیفیت خودرو‌ها به نسبت قیمت آنها مناسب نیست. مصرف‌کننده مجبور است برای خرید یک خودروی ساده داخلی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کند، درحالی‌که محصولی که دریافت می‌کند، ارزش آن قیمت را ندارد.»

ضرورت کاهش تعرفه واردات خودرو

مؤتمنی بر لزوم کاهش تعرفه واردات تأکید کرد و گفت: «برای اینکه بازار خودرو از انحصار خارج شود، ضروری است تعرفه واردات کاهش پیدا کند. مردم مجبورند برای خرید یک خودروی ۱۰ هزاردلاری، ۳۰ هزار دلار بپردازند. قیمت خودرو به‌صورت جهانی تعیین می‌شود، اما مصرف‌کننده داخلی به علت انحصار و کمبود خودرو باید چندبرابر این قیمت را بپردازد.»

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به برخی ادعا‌ها مبنی بر کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های خودروسازی به دلیل تأمین‌نشدن قطعات خودرو‌ها به علت تنش‌های اخیر گفت: «مشکل تأمین قطعه و رکود بازار خودرو را نمی‌توان فقط به ناآرامی‌های اخیر ارتباط داد. این بازار سال‌هاست به دلیل نبود رقابت سالم و انحصار در رکود است.»

مؤتمنی ادامه داد: «ما باید در کنار آزاد گذاشتن خودروساز‌ها برای تعیین قیمت، واردات خودرو را نیز آزاد کنیم تا بازار رقابتی و از انحصار خارج شود. با وجود افزایش قیمت برخی از خودرو‌های داخلی، این خودرو‌ها همچنان پاسخگوی نیاز بازار نیستند. به‌طوری‌که مردم باید مدت‌ها در صف بمانند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.»

منبع: ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->