تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

قرنطینه در قرنطینه؛ روایت همیشگی معلولان از محدودیت

  • کد خبر: ۳۴۶۶۱
  • ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
قرنطینه در قرنطینه؛ روایت همیشگی معلولان از محدودیت
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: جشنواره «دامن قرار» در روزهای قرنطینه، واقعیتی از زندگی معلولان است، زیرا بسیاری از معلولان عمری را با محدودیت و در قرنطینه زندگی می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا پوریوسف در مراسم اختتامیه جشنواره ادبی «دامن قرار» که در لایو اینستاگرام نیز به‌صورت زنده پخش شد، اظهار کرد: همیشه دیدگاهمان این بود که معلولان باید در جامعه دیده شوند، اما ما در بهزیستی معلولیت را از منظری دیگر می‌بینیم، زیرا معلولان می‌توانند زندگی را برای افراد جامعه بهتر و بانشاط‌تر کنند.
وی افزود: افراد جامعه تغییر نگرش دارند به زندگی و بهتر می‌توانند با هنجار‌ها سازگاری داشته باشند، اما این سازگاری برای معلولان شاید سخت‌تر باشد. افراد در جامعه اثرگذار هستند. همیشه جامعه وظیفه ندارد که روی افراد تأثیر بگذارد، بلکه گاهی افراد نیز باید جامعه را وارد مسیری بهتر از زندگی کنند. از این جایگاه باید به معلولان توجه کرد، به‌طوری‌که معلولان نیز وظیفه دارند نگرش جامعه را به خود تغییر دهند.
پوریوسف بیان کرد: بیش از ۶۰ اثر و دل‌نوشته ادبی به جشنواره فرستاده شده و خوشبختانه «دامن قرار» در ایام کرونا توانسته است جامعه معلولان را وارد هنجار کند.

مسعود فیروزی، معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، نیز گفت: ما همیشه در یک دوگانه صبر و قرار، قرار داریم و حتی سعدی نیز سه‌گانه صبر و قرار و عقل را در اشعارش بیان کرده است و در این راستا جشنواره ادبی «دامن قرار» شکل گرفت.
وی افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد پس از ماجرای کرونا در پیامی اعلام کرد طبقه معلول جامعه نسبت به سایر طبقات جامعه آسیب جدی‌تری را از ویروس کرونا دیده است. به‌ویژه بخشی که مربوط به تبعیض است و این ایام زمینه تبعیض برای معلولان بیشتر از همیشه فراهم خواهد شد. او از دولت‌ها خواست که به معلولان در ایام شیوع کرونا توجه بیشتری کنند.
فیروزی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد یک نگرانی دیگر را نیز مطرح می‌کند. اینکه همه‌گیری ویروس کرونا درحال تشویش نابرابری‌ها و تبعیض نسبت به معلولان است و جوامع باید حواسشان به این نابرابری‌ها و تبعیض‌ها باشد و به موضوع سالمندان، معلولان و مراکز نگهداری توجه بیشتری شود.
 
قرنطینه در قرنطینه؛ روایت همیشگی معلولان از محدودیت

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در زمزمه‌های شروع ویروس کرونا در فضای مجازی پرسش‌نامه‌ای در راستای شرایط قرنطینه و ویروس کووید ۱۹ برای معلولان پخش شد که در این راستا ۱۴۰۳ نفر در این پرسش‌نامه همکاری کردند که ۷۰ درصد آن‌ها معلول شدید بودند با میانگین سنی ۳۵ سال، ۳۱ درصد از این افراد خود را نیازمند آموزش می‌دانستند و ۶۷ درصد اعلام کردند که باتوجه‌به شرایط و محدودیت، به نسبت بقیه در معرض خطر هستیم و ۵۸ درصد اعلام کردند استرسی که حاکم است، بسیار وضعیت را دشوارتر کرده است و آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند و ۹۹ درصد حتی در این مدت به سفر نیز نرفته‌اند و ۷۳ درصد با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‌رو بودند و تهیه مایحتاج برایشان مشکل بود و ۷۰ درصد نیز اعلام کردند که قرنطینه در برانگیختن حس مهارت و خلاقیت‌هایشان خیلی تأثیر گذاشته است.
وی بیان کرد: سازمان بهزیستی و در کشور اداره کل بهزیستی هر تلاشی انجام داد تا معلولان احساس تنهایی نکنند و در ایام کرونا و در زمینه‌های آموزش، فضای مجازی و توانمندسازی تلاش شد تا مشکلی برای معلولان به وجود نیاید. خوشبختانه میانگین مرگ‌ومیر افزایش پیدا نکرد و در مراکز شبانه‌روزی در ایام کرونا در خراسان رضوی ۲۵ درصد نیز کاهش پیدا کرد.
فیروزی دربراه جشنواره «دامن قرار» نیز گفت: ۶۸ اثر از ۱۲ استان به جشنواره فرستاده شد و تنها گروهی که اثری از آن‌ها فرستاده نشده است، ناشنوایان بودند، زیرا در درک مفاهیم زبانی با مشکل روبه‌رو هستند و ادبیاتشان بر اساس بروز اشارات است و امیدواریم در برنامه‌های بعدی، در جشنواره‌های ادبی برای ناشنوایان نیز جایگزینی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ۳۹ اثر از معلولان جسمی‌حرکتی، ۵ اثر از معلولان بینایی، ۲۰ اثر از معلولان ذهنی به جشنواره فرستاده شده است. به‌علت علاقه معلولان به ادب و ادبیات، در مراسم اختتامیه می‌توانستیم شاهد حضور شرکت‌کنندگان زیادی باشیم که به‌دلیل شرایط کرونا فراهم نشد. البته «دامن قرار» در روز‌های قرنطینه، واقعیتی از زندگی معلولان است، زیرا بسیاری از معلولان عمری را با محدودیت و در قرنطینه زندگی می‌کنند. امیدواریم بعد از ایام کرونا از معلولان و شرایطشان بیشتر یاد کنیم و حواسمان بیشتر به این افراد باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->